تردد کامیون های بالای 50 سال از ابتدای سال 97 ممنوع شد

پرشین خودرو: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از ابتدای سال 97 از تردد کامیون های بیش از 50 سال در راههای کشور جلوگیری می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، داود کشاورزیان  افزود: محدودیت تردد کامیوین های فرسوده با بیش از 50 سال سن در راه های کشور انگیزه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را بیشتر می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش تردد کامیون های فرسوده در سطح راه های کشور ایمنی تردد را ارتقا می دهد، یادآور شد: کاهش مصرف سوخت و جلوگیری بیشتر از آلودگی هوا از مزیت های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: با اعمال این محدودیت هر چند که نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور سرعت بیشتری می گیرد اما باز هم شرایط مطلوبی در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی محقق نمی شود.
کشاورزیان با اشاره به مزیت های اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: به استناد این قانون به وزارت نفت اجازه داده شده است در طرح هایی که در آن صرفه جویی مصرف سوخت به دنبال دارد سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و در این راستا با وزارت نفت توافق کرده ایم بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را این وزارتخانه تامین کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم اکنون سود تسهیلات نوسازی کامیون 9 درصد است و بقیه مابه التفاوت آن را وزارت نفت از محل صرفه جویی های مصرف سوخت پرداخت می کند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان یادآور شد که بر اساس طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای قرار است در 5 سال آینده 65 هزار کامیون فرسوده از رده خارج شود و مالکان آن با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در کشور بیش از 127 هزار کامیون بالای 35 سال داریم که هر 100 کیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند.
وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف کامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به 52 هزار دستگاه کاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش 70 هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با اجرای طرح پیمایش روزانه 7 میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شد که با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک دلار در واقع روزانه 7 میلیون دلار صرفه‌ جویی در مصرف گازوئیل نصیب کشور شد.
آخوندی گفت: 65 دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند، این یعنی اینکه هر سال یک میلیارد دلار بهره وری در مصرف سوخت خواهیم داشت و ظرف 10 سال 10 میلیارد لیتر سوخت کمتر مصرف می شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ریخت و پاش های نامناسبی در بخش مصرف منابع انرژی وجود دارد که لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی که به کاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو کننده برگردد.
وی اظهار داشت: اگر 10 میلیارد لیتر سوخت ظرف 10 سال صرفه‌جویی شود 10 میلیارد دلار حاصل خواهد شد که باید 2.7 میلیارد دلار به صرفه‌جو ‌کننده برگردد.
آخوندی کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان کرد و گفت:‌ با اجرای طرح نوسازی 65 دستگاه کامیون حدود 194 میلیون آلاینده کمتری در کشور تولید می‌شود.

کد خبر 88182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha