اتوبوس نو هم بدون سوخت مناسب آلودگی تولید می کند

پرشین خودرو: ئمسعود تجریشی با اعلام اینکه اتوبوس دیزلی ۲۷ هزار میکروگرم بر ساعت و اتوبوس CNG تنها ۷ میکروگرم بر ساعت ذرات معلق تولید می کنند، گفت: اتوبوس نو هم بدون سوخت مناسب آلودگی تولید می کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازمهر،  معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک گفت: بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند باید قانونی وجود داشته باشد که همه تکالیف خود را در مورد آلودگی هوا بدانند این قانون در کشور ما مرداد ماه امسال ابلاغ شد.

مسعود تجریشی افزود: ما یک دستگاه اجرایی نیستیم، دستگاه نظارتی حاکمیتی هستیم و قانون هوای پاک مشخص کرده دستگاه های اجرایی چه وظایفی دارند تا ما بتوانیم وظیفه نظارتی خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در بحث نظارت داریم آن است که سازمان محیط زیست مرجع پایش است. اینکه سوخت چه استانداردهایی داشته باشد با هماهنگی سازمان استاندارد و با نظارت ما انجام می شود. ما نظارت بر سوخت را از سه ماه یک بار به هفته ای یک بار رسانده ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۳ و در سال ۱۳۹۵ سه مصوبه هیات وزیران داریم که به طور تکاملی مشخص کرده هر دستگاهی نسبت به وظایف قانونی خودش چه تعهداتی دارد. یکی از اقدامات ما تمرکز روی سوخت است. در شهر تهران و برخی کلان شهرهای کشور با توجه به نمونه های آلودگی هوا که جمع آوری و به دیگر کشورها ارسال شد سوخت عامل اصلی ایجاد ذرات معلق است. در شهر تهران با توجه به مطالعات، عمده آلودگی که باعث می شود مدارس را تعطیل کنیم به مواد معلق در هوا برمی گردد.

تجریشی اضافه کرد: مشکل دیگر آنکه چون خودروهای ما قدیمی است اگر سوخت خوب هم در اختیارش قرار بگیرد نمی تواند احتراق درست انجام دهد. در سال های اخیر شاهد افزایش مصرف سوخت هم بوده ایم. در شهر تهران پدیده وارونگی هوا را شاهدیم. در تهران ۱۷ میلیون سفر در روز داریم که ذرات معلق را به هوا می فرستد و اگر باد نیاید این ذرات باقی می ماند و ناگریز از تعطیلی مدارس هستیم.

وی تاکید کرد: ذرات زیر ۱۰ میکرون را عمدتا در شش ماه اول سال تجربه می کنیم که گرد و خاکی است که با تردد خودروها از زمین بلند می شود اما مساله عمده ذرات زیر ۲.۵ میکرون است. ذرات زیر ۲.۵ میکرون آن چیزی است که می تواند از طریق ریه وارد بدن و خون شود.

مقدار ذرات زیر ۲.۵ میکرون ما ۲.۵ برابر حد مجاز است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این ذرات می تواند به سوزاندن زباله، نیروگاه ها، صنایع و سوخت خودروها برگردد. ما در مورد آلاینده هایی مثل اوزون و گوگرد، آن اندازه نگران نیستیم اما مقدار ذرات زیر ۲.۵ میکرون ما ۳۲ میکروگرم در متر مکعب است در حالی که استاندارد آن سالانه ۱۲ میکروگرم بر مترمکعب و استاندارد WHO ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب است. البته این عدد در لندن ۲۰ و در نیویورک هم ۱۵ است.

تجریشی افزود: اندازه گیری های ما نشان می دهد از ۱۱ شب افزایش پیدا می کند، از ۱۱ شب تا ۵ صبح تردد ناوگان فرسوده خودروهای سنگین را داریم. وزارت راه از نظر ایمنی جاده تردد خودروهای سن بالا را در جاده ممنوع کرده است و اینها به شهر می آیند. در میان روز هم اتوبوس های ادارات و ... را داریم.

وی تصریح کرد: اگر صددرصد سهم ذرات معلق را در نظر بگیریم، سهم خودروها ۳ درصد و موتورسیکلت ها ۱۲ درصد از تولید ذرات معلق است و ۸۵ درصد مابقی ناشی از اتوبوس ها و کامیون هاست. یکی از مصوبات هفته اخیر منع تردد کامیون های فرسوده در سطح شهر بود. از سویی دیگر یک اتوبوس ایستاده ی CNG هفت میکروگرم بر ساعت ذره درست می کند. در حالی که اتوبوس دیزلی ایستاده ۲۷ هزار میکروگرم بر ساعت ذره تولید می کند پس هم ناوگان ما مهم است هم سوختی که استفاده می کنیم.

کاتالیست و فیلتر اتوبوس نو با یک بار استفاده از سوخت بالای ۵۰ PPM گوگرد از بین می رود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد: وسایل نقلیه سنگین ما ۳۰ درصد بالای ۳۰ ساله هستند و مینی بوس هایمان ۶۰ درصد بیش از ۲۰ سال دارند. یکی از راهکارهای ما باید این باشد که اتوبوس هایمان را نوسازی کنیم و راهکار دیگر آنکه از دیزل به سوخت تمیز تبدیل کنیم. وزارت نفت بیش از ۵۰ درصد گازوئیل مورد نیاز عمدتا سنگین را نمی تواند با استاندارد یورو ۴ تولید کند پس حتی اگر اتوبوس نو هم داشته باشیم چون سوخت شان استاندارد نیست کاتالیست و فیلتر آن نمی تواند کارکرد خود را داشته باشد و با یک بار استفاده از سوخت بالای ۵۰ PPM گوگرد از بین می رود.

تجریشی تصریح کرد: وزارت نفت می گوید کریدورهای منتهی به شهرهای اصلی را شناسایی کرده ایم اما تولید و رساندن سوخت استاندارد به آن کریدورها برایمان امکان ندارد. یعنی حتی الان اتوبوس های نو ما هم بیش از اندازه ذرات تولید می کنند، واردات سوخت استاندارد هم علاوه بر اینکه هزینه ارزی دارد لوله جابجایی و زیرساخت انتقال آن فراهم نیست. راه اندازی خط لوله جدید هم چند سال برنامه و زمان و هزینه می برد.

تجریشی در پاسخ به پرسشی درباره اثرگذاری تعطیلی مدارس یا جابجایی آغاز به کار مدارس در سال تحصیلی بر آلودگی هوا گفت: تعطیلی مدارس در زمستان برای حفظ سلامت کودکان اجتناب ناپذیر است، کاهش آلودگی هوا در اثر تعطیلی مدارس مطمئنا به اندازه ای نیست که روی آلودگی تاثیر جدی داشته باشد. این پیشنهاد در کنار چهار پیشنهاد دیگر از سوی سازمان محیط زیست منتشر شده است.
 

کد خبر 88419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha