دولت از صنعت حمایت بیشتری کند

پرشین خودرو: آیت الله علوی بروجردی در دیدار مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا گفت: در حال حاضر صنعت کشور دچار بیماری شده و مسئولان باید در قالب یک تیم منسجم اقتصادی، راهکاری ارائه دهند تا صنعت از این وضعیت نجات پیدا کند.

به گزارش پرشین خودرو، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا به دیدار آیات عظام در شهر قم رفتند.

در این دیدار، آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی با اشاره به مشکلاتی که در مسائل بانکی کشور وجود دارد گفت: وضعیت دریافت سود از سوی بانکها نادرست است و بانکها باید برای صنعت و تولید محصول پشتیبانی مالی ایجاد کنند.

وی افزود: در دنیا بانکها به صنایع خودشان وام با سود های خیلی کم در حدود نیم درصد می دهند و حال اینکه در کشور ایران سودهای بالایی از سوی بانکها در اختیار صنعت قرار می گیرد که این موضوع باعث هزینه سازی برای تولید می شود.

علوی بروجردی گفت: در دنیا بالای نرخ 1.5 درصد سود بانکی نداریم و حال اینکه در ایران با در نظر گرفتن سود و جریمه گاها تا 60 درصد سود هم از صنایع توسط بانکها دریافت می شود که این موضوع بسیار اسف بار است و تاثیر بسیار بدی در روند تولید و صنعت کشور گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه بانکها در دنیا شریک افراد هستند و برای تولید نقدینگی ایجاد می کنند و به نوعی پشتیبان و اعتبار تولید کننده ها هستند گفت: البته در ایران هم در ابتدا به این نحو انجام می شد که متاسفانه در مسیر اشتباه به جایی رسیده ایم که نقش بانک ها عوض شده و به جای حمایت از سرمایه گذار و تولید کننده، خودشان نقش مستقیم در تولید دارند و موفق هم نبوده اند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی در کشور گفت: خودرو کالایی مهم برای تمام اقشار کشور است و تغییرات قیمتی هم بسیار برای مردم نگران کننده است.

وی گفت: متاسفانه عوامل تاثیرگذار در بهای تولید خودرو همچون پتروشیمی، فولاد و ... مدام دچار افزایش قیمت هستند ولی کسی به آن توجهی ندارد و این افزایش در تولید خودرو هم تاثیر گذار است ولی مردم و مسئولان صرفا از افزایش قیمت خودرو ناراحت و نگران هستند در صورتی که باید مشکل از ریشه حل شود.

علوی بروجردی تاکید کرد: صنایع و کارخانجات باید تجهیزات خود را بروز کنند تا بتوانند محصولات در خور شان مردم و با کیفیت بالا تولید کنند، همچنین با تحقیق و توسعه مدام سعی در بروز آوری محصولات خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت کشور دچار بیماری شده و اگر مسئولان کشور با راهکار مناسب حمایت نکنند از بین خواهد رفت و در این مسیر باید با تولید محصول مناسب و تکیه بر صادرات به سایر کشورها بتوانیم در بازار بین المللی رقابت کنیم و محصولاتمان را عرضه کنیم.

این مدرس حوزه علمیه گفت: در حال حاضر نیاز داریم که یک تیم منسجم اقتصادی فکری به حال اقتصاد بیمار کشور کند و با ایجاد اتاق فکر، تصمیمی بسیار بزرگ برای خروج کشور از این وضعیت بد اقتصادی بگیرند. در کشور ما متاسفانه اقتصاد دولتی از ابتدا به اشتباه حاکم شده است و سرمایه را از دست سرمایه داران خارج کرده و خود محوریت کار را به عهده گرفته است.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران، متخصصان و سرمایه های نیروی انسانی متبحر از کشور خارج شوند و کشور دچار مشکلات اقتصادی شود. در این مسیر البته باید اشتباهات را مشخص کنیم و با شهامت راه درست را مشخص و ادامه مسیر دهیم.

علوی بروجردی گفت: خوشبختانه کشور از نظر منابع غنی نفت و گاز و معادن و ... در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و به لحاظ سطح علمی هم ایرانی ها در جهان معروف هستند فقط باید مسیر صحیحی انتخاب تا از این امکانات به درستی استفاده شود.

وی ضعف مدیریتی در کشور را عامل دیگر وجود مشکلات دانست و تصریح کرد: مشکل دیگر حضور مدیران کارنابلد و ضعیف در کشور بوده که متاسفانه وضعیت صنعت به اینجا رسیده و مدیران فعلی میراث داران مدیران قبلی هستند و در حال حاضر نیاز به مدیریت در شرایط بحرانی در کشور وجود دارد چراکه شرایط اقتصادی کشور در وضعیت بسیار بحرانی است.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: در این مشکلات البته باید از خدا و اولیای الهی کمک بخواهیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم، البته صنعت خودروسازی نیاز به حمایت های دولتی و بانکی زیادی دارد و از خداوند می خواهم به شما و مدیران صنعت کشور توفیق و توان بدهد چرا که مدیریت در این برهه کار بسیار سختی است و به نوعی مجاهده در راه خداوند است.

وی با اشاره به اینکه نباید در هیچ شرایطی از رحمت الهی نا امید شویم، گفت: باید تلاش کنیم که محصولاتمان با استانداردهای بالا تولید شود و با کیفیت مطلوب و قیمت پایین به مردم عرضه شود و در این صورت مردم هم می توانند اعتماد کنند و از تولیدات داخلی استفاده کنند.

کد خبر 88439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha