اعلام استانداردهای سالانه یک دور باطل است

پرشین خودرو: اعلام استانداردهای جدید برای حوزه خودرو و تصمیمات یک شبه برای تولید شدن یا نشدن چند مدل خودروی مطرح بازار، به دلایل مختلف، ارزش خود را از دست داده است.

بابک صدرایی کارشناس صنعت وبازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن بیان این مطلب گفت: برای تدوین استانداردها نیازمند رجوع به یک استاندارد مرجع در کشور هستیم تا از بعد کارشناسی نیز بتوان هر سال استانداردهای هر حوزه را به روز و البته لازم الاجرا کرد.
وی با اشاره به فشارهای اقتصادی بر حوزه خودرو و تولید گفت: شرایط اقتصادی طوری رقم خورده است که نمی توان بدون اینکه به تولیدکننده زمان داد، برایش استاندارد و محدودیت جدید در نظر گرفت و شما حتما باید به تولیدکننده اعم از خودرویی و غیره یک زمان برای اعمال استانداردهای جدید بدهید و بعد از وی اجرای آنها را در زمان مقرر طلب کنید.
صدرایی با اشاره به اعتراض خودروسازان به بحث ستاره های کیفی و سلیقه ای برخورد کردن با مدل های تولیدی تصریح کرد: یک خودروی چینی در تمام جهان استانداردهای جهانی را دریافت می کند اما در ایران می شود یک ستاره، بعد خودروی قدیمی کشور با تکنولوژی 30 سال پیش 3 ستاره دریافت می کند! حال باید پرسید با کدام ملاک و استاندارد این ستاره ها تقسیم می شود!
وی با اشاره به این مطلب که خودروسازی با خمیر دندان سازی فرق دارد گفت: در خودروسازی ما چند ماده شیمیایی را با یکدیگر ترکیب نمی کنیم تا محصولی جدید ایجاد شود و هر بار با تغییر فرمولاسیون نمی توان محصولی نو وارد بازار کرد بلکه خودروسازی نیاز به زیرساخت دارد.
این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: خودرو دارای یک خط تولید است که برای ساخت آن هزینه های میلیاردی می شود یعنی نمی توان با یک دستور و یک شبه، یک مدل خودرو را از خط خارج کرد بلکه شما باید ابتدا ابلاغ کنید و یک زمان نیز برای تغییر اعلام کرده و سپس بگویید تولید فلان برند و یا مدل ممنوع است.
وی با انتقاد از تکرار مکررات در موضوع استاندارد خودرو تصریح کرد: هر سال استانداردهای جدید اعلام می کنیم و بعد تولید چند مدل خودرو را نیز ممنوع کرده و به بازار شوک می دهیم اما بعد از چند روز دوباره همان خودروهای ممنوعه تولید و روانه بازار می شود. این یک دور باطل است که باید یک جایی جلوی وقوع آن را گرفت.
صدرایی خاطرنشان کرد: این چرخه اعلام استاندارد، ممنوع شدن چند خودرو و ورود مجدد خودروهای ممنوع شده به بازار هرسال رخ می دهد و ارزش خودش را کاملا از دست داده است.

کد خبر 88449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha