کد خبر 88552
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۴
درمان خانگی سوختگی‌ ها

پرشین خودرو: در طول روز هنگام آشپزی و تهیه وعده‌های غذایی یا ریختن چای ممكن است دچار سوختگی شوید. با این نسخه های خانگی می توانید در شرایط بحران با مدیریت بهتری عمل کنید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سیب سبز، شعله اجاق گاز، حرارت زیاد قابلمه،  پریدن روغن از درون ماهیتابه، قرار گرفتن در معرض تابش خورشید و ریختن آب جوش روی بدن از جمله سوختگی‌های سطحی اما دردناكی است كه ممكن است همه ما تجربه آن را در طول زندگی بارها داشته باشیم.

 
این نوع سوختگی‌ها درصورتی كه از نوع سوختگی‌های باز نباشند، خوشبختانه خیلی سطحی بوده و به راحتی در منزل قابل درمانند بنابراین اگر سطح سوختگی باز نشده و امكان عفونت برای آن وجود ندارد می‌توان با چند راهكار ساده به تسریع روند درمانی آن كمك كرد.
 
 درمان خانگی سوختگی‌ ها

 محلول سركه و تسكین سوزش

 اگر دچار سوختگی شدید و این سوختگی باز نیست، می‌توانید ازمخلوط سركه و آب برای شست و شو و خنك كردن محل سوختگی استفاده كنید. برای تهیه این محلول باید به میزان مساوی سركه و آب را با هم مخلوط كرده و سطح سوختگی را به آرامی با آن بشویید. با این كار نه تنها محل سوختگی را خنك كرده و به كاهش سوزش آن كمك می‌كنید بلكه موجب كاهش درد در ناحیه مورد نظر نیز می‌شوید.
 

برای شست‌وشوی محل زخم كافی است محلول را به آرامی روی محل سوختگی بریزید یا آن را به كمك دستمال پارچه‌ای تمیز به روی موضعی كه دچار سوختگی شده قرار دهید. دقت داشته باشید از مالیدن پارچه و حركت دادن آن به روی سوختگی خودداری كنید و تنها پارچه آغشته به محلول را روی سوختگی قرار دهید.

 یخ درمانی كنید

 اولین حركتی كه همواره پس از سوختگی‌های سطحی نظیر برخورد پوست دست با ماهیتابه یا ریختن آب جوش به روی بدن باید انجام داد ریختن آب سرد یا استفاده از تكه‌های یخ برای سرد كردن موضع سوختگی است.

 بهترین راه حل برای خنك كردن موضع سوختگی آن است كه فورا آن را زیر جریان آب سرد قرار دهید یا درون ظرف آب سرد فرو كنید اما مراقب باشید كه در سوختگی‌هایی كه زخم باز دارند اول زخم را با پارچه‌ای استریل بپوشانید و پس از آن با كیسه یخ آن را كمپرس كنید.

 در تابستان هلودرمانی كنید

 برگ، میوه و هسته درخت هلو از جمله كاربردی‌ترین محصولات طبیعت است كه برای درمان بیماری‌های مختلفی از قبیل روماتیسم، تسكین تب، دفع سنگ كلیه، كاهش وزن و پاكسازی بدن از سموم و موادزائد بسیار موثر است، اما برگ این میوه تابستانی خاصیت درمانی دیگری نیز دارد و آن تسكین و درمان سوختگی‌های سطحی بر پوست است كه به واسطه شعله اجاق گاز، آب جوش یا تماس با اشیای گرم به‌وجود آمده است. درمانگران تركیب برگ درخت هلو و گیاه جعفری با روغن زیتون را برای بهبود آثار سوختگی و از بین رفتن اسكار به جای مانده در موضع سوختگی بسیار مؤثر می‌دانند.

درمان محل سوختگی با آلوورا

 براساس شواهد موجود، بسیاری از درمانگران مكاتب درمانی در جهان از دوران‌های بسیار قدیم از گیاه آلوورا و ژل آن برای درمان سوختگی‌ها، خراش‌ها و برخی از جراحت‌ها استفاده می‌كردند. این درمانگران استفاده از ژل این گیاه را برای از بین بردن زخم و اسكار باقی مانده از سوختگی نیز موثر می‌دانند. به این ترتیب برای كاهش سوزش و درمان بهتر محل سوختگی می‌توانید با شكستن برگ آلوورا و استفاده از ژل میان آن به درمان خود كمك كنید. این ژل را می‌توانید از داروخانه‌ها نیز تهیه كنید.

با عسل ضدعفونی کنید

 امروزه بسیاری از مراكز درمانی و بیمارستان‌های مختص سوانح سوختگی از عسل به‌عنوان یكی از بهترین داروهای طبیعی برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سوخته و همین‌طور برای درمان عفونت‌های بافت درگیر استفاده می‌كنند. این طلای طبیعی به علت داشتن خواص ضد‌قارچ و آنتی باكتریال و رطوبت رسانی به موضع سوختگی كمك می‌كند. برای استفاده از فواید این دارو كافی است مقداری عسل طبیعی را روی دستمالی تمیز یا باند استریل قرار داده و آن را روی پوست سوخته و آسیب دیده قرار دهید.

از التهاب پیشگیری کنید

 براساس متون طب سنتی، بسیاری از درمانگران این شیوه درمانی از گیاه گل همیشه بهار به‌صورت موضعی برای درمان التهاب‌ها، زخم‌ها، تاول‌ها و خشكی پوست استفاده می‌كردند. این گیاه امروزه به‌صورت كرم، پماد و محلول توسط كارخانه‌های داروسازی تولید شده و در حال حاضر قابل تهیه در داروخانه‌هاست. این داروی گیاهی نیز به دلیل داشتن خاصیت آنتی باكتریال می‌تواند در درمان سوختگی‌های سطحی بسیار كمك‌كننده باشد.

درد آفتاب سوختگی را رفع کنید

 روغن یا عصاره به‌دست آمده از گیاه اسطوخودوس یا لاوندر خواص درمانی متعددی دارد. این دارو كه به‌صورت موضعی برای درمان انواع سردردها و تسكین كوفتگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله داروهایی است كه در تسكین آفتاب سوختگی‌ها و درمان پوست سوخته شده بسیار موثر است. درصورتی كه در فصل تابستان به‌دلیل حرارت بیش از حد خورشید دچار آفتاب سوختگی شدید، بهترین راه حل برای درمان آن استفاده از روغن اسطوخودوس و ماساژ آن روی پوست بدن است. استفاده از این روغن هر روز به‌مدت یك هفته به درمان آفتاب سوختگی كمك می‌كند.

درمان خانگی سوختگی‌ ها


 چگونه بافت سوخته را ترمیم کنید؟

 براساس متون طب سنتی شست و شوی محل سوختگی با عصاره به‌دست آمده از جوشانده گیاه نارون كوهی تاثیر زیادی در بهبود بافت‌های آسیب دیده و ترمیم آن‌ها خواهد داشت.

كمپرس كردن این عصاره روی سوختگی یا شست‌وشوی موضع با كمك این عصاره كمك می‌كند تا جریان گردش خون در عضو مربوطه افزایش یابد. این كار كمك می‌كند تا خونرسانی بهتری به موضع آسیب دیده انجام شود و به این ترتیب سلول‌های آسیب‌دیده با دریافت موادمغذی و تغذیه مناسب بهتر و سریع‌تر می‌توانند مراحل درمان و ترمیم را پشت‌سر بگذارند.

ویتامین C بنوشید

 درمانگران طب سنتی و بسیاری از متخصصان طب مكمل در سراسر جهان مصرف خوراكی و موضعی ویتامین C را در بهبود حال بیماران مبتلا به ضایعات و سوانح پوستی بسیار موثر می‌دانند. این درمانگران معتقدند، برای درمان و تسكین آثار سوختگی كه باز نباشد می‌توان با اسپری كردن آب میوه‌هایی حاوی ویتامین C به درمان محل سوختگی كمك كرد. علاوه بر این آن‌ها نوشیدن روزانه یك تا 2 لیوان ویتامین C كه در میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت موجود است را برای درمان این بیماری‌ها موثر می‌دانند.

درمان سوختگی اشعه ایکس درمان دارد؟

 برخی از افرادی كه به واسطه كارشان با اشعه ایكس سروكار دارند ممكن است به‌طور اتفاقی با سوختگی ناشی از تماس مستقیم با این اشعه دچار شوند. باید توجه داشت درصورتی كه سوختگی ناشی از اشعه شدید باشد و زخم باز در بدن بیمار ایجاد كند باید فورا بیمار را به متخصص مربوطه رساند، اما درصورتی كه سوختگی سطحی باشد و بخش اندكی از بدن را درگیر كرده باشد می‌توان آن را با كمك گیاه دارویی صبر زرد درمان كرد. برای درمان، كافی است موضع سوخته شده را با عصاره گیاه صبر زرد شست‌وشو داد یا با دستمالی استریل و تمیز كه آغشته به این عصاره باشد موضع سوختگی را كمپرس كرد. فراموش نكنید كه برای دریافت نتیجه قطعی باید استفاده از این عصاره را به‌مدت یك هفته تكرار كرده تا از نتایج درمانی آن بهره‌مند شوید.

کد خبر 88552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha