کد خبر 88624
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
10 شهر زیرزمینی و نامرئی دنیا

پرشین خودرو: کره زمین از روز ازل تاکنون محل زندگی انسان ها بوده و اغلب رویدادها بر روی سطح زمین بوده است، اما در این بین عده ای بوده اند که به زیر زمین پناه برده و باعث پدید آمدن شهرهای نامرئی در دنیا شده اند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از الی گشت، شاید یکی از دلایل انتخاب زیرزمین برای زندگی این بوده که می خواستند از شر دشمنان در امان باشند، احتمال دیگری که وجود دارد این است که شاید آنها از شهرهای زیرزمینی برای نگهداری مهمات و وسایل ارزشمندشان استفاده می کردند. شهرهای نامرئی در سراسر دنیا وجود داشته اند در ایران هم چندین شهر نامرئی داریم، با ما همراه باشید.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیر زمینی کاریز


یکی از شگفت انگیزترین شهرهای نامرئی شهر زیرزمینی کاریز است، که در جزیره کیش واقع می باشد. قدمت این شهر به ۲۵۰۰ سال پیش بر میگردد و سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای بازدید از این شهر به جزیره کیش می آیند. با توجه به قدمتی که این شهر زمینی دارد بخش هایی از آن از بین رفته است اما بازسازی های فراوانی بر روی آن انجام شده است.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

در شمال شهر کاشان و غرب شهر آران و بیدگل شهر زیرزمینی به نام نوش آباد واقع می باشد. کشف سازه های این شهر توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود را داشت صورت گرفت. طبق آماری که زمین شناسان بیان کردند قدمت این شهر به ۱۵۰۰ سال پیش یعنی زمان ساسانیان می رسد. شهر نوش آباد پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی بوده است. معماری این شهر زیرزمینی دارای ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک می باشد. شهر زیرزمینی نوش آباد که به اصطلاح به آن (اویی) می گویند، در زیر بافت قدیم شهر نوش‌آباد شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع نا امن زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته ‌است. غیر از ورودی اصلی ارتفاع تمام قسمتهای اویی به قد طبیعی یک انسان و بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه ‌سوز به چشم می‌خورد. در بعضی قسمتها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده‌است که در بعضی از اتاقها تبدیل به تاقچه جهت قراردادن اشیا می‌شود.

 

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

شهر زیر زمینی سامن

شهر زیرزمینی سامن در جنوب غربی شهرستان ملایر همدان واقع می باشد. این شهر هم به طور اتفاقی در سال ۱۳۸۴ همانند شهر زیرزمینی نوش آباد کشف شد. شهر نامرئی سامن یکی از مقاصد گردشگری هیجان انگیز استان همدان به شمار می رود. باستان شناسان قدمت این شهر را به دوره اشکانیان نسبت داده اند، و وسعت آن بیش از ۳ هکتار برآورده شده است که در حال حاضر حدود ۲۵ اتاق این شهر در زیر منطقه‌ای موسوم به سرقلا کشف شده است. به علت رطوبت زیاد بخش عظیمی از این مکان هنوز در دل سنگ‌ها پنهان باقی‌مانده است. بخش‌های کشف نشده عموماً در عمق ۶ متری و بعضاً بیشتر قرار دارند که کار را برای باستان شناسان سخت می‌کند. این مجموعه زیر زمینی در سال ۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

شهر زیرزمینی در مصر

یکی از عجیب ترین شهرهایی که از گذشته های دور باقی مانده اند اهرام ثلاثه هستند. شهر خدایان یکی دیگر از شهرهای زیرزمینی است که در سال ۱۹۸۷ اقدام به کشف آنها آغاز شد. باستان شناسان به نتایج بسیار جالبی در مورد آن رسیدند. این شهر البته دارای رازهایی است که به سختی می توان به آن پی برد اما برخی بر این اعتقادند که شاید سلاطین بخشی از حکومتشان را در آن قرار داده اند.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیر زمینی Wieliczka

یک معدن نمک در جنوب لهستان در زیر زمین قرار گرفته است. معدن Wieliczka از قرن ۱۳ تا سال ۲۰۰۷ در حال فعالیت بوده است. این شهر زیرزمینی حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و به غیر از استخراج نمک محلی برای زندگی معدنچیان و خانواده هایشان بوده است. این معدن به قدری بزرگ است که از زیر چندین شهر در این کشور نیز می گذرد و تمامی امکانات زندگی را دارد. شهر زیر زمینی واقع در جنوب لهستان سالانه ۱ میلیون نفر گردشگر را به سمت خود جذب می کند.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

شهر زیرزمینی Coober Pedy

شهری زیر زمینی در کشور استرالیا هست که شباهت های زیادی به شهرهای عادی دارد و هم چنان هم محل زندگی چیزی حدود ۱۶۰۰ نفر می باشد. این شهر زیر زمینی به عنوان یکی از مراکز عقیق دنیا به شمار می رود. در این شهر زیر زمینی می توانید خانه ها و کوچه های مختلفی را مشاهده کنید همانطور که گفتیم این شهر زیرزمینی کاملا شبیه به شهرهای عادی است که در سال ۱۹۱۵ ساخته شده است. شما در این شهر زیرزمینی در کشور استرالیا می توانید مغازه های مختلف، کلیسا و حتی قبرستان را هم مشاهده نمایید.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیرزمینی Cappadocia

یکی از معروف ترین و جالب ترین شهرهای زیرزمینی دنیا است که در منطقه ” Cappadocia” در ترکیه واقع شده است. قدمت این شهر به قرن های پیش و زمان حکومت رومی های باستان می رسد. شهر زیرزمینی کاپادوکیا از ۷ طبقه تشکیل شده و تمامی امکانات رفاهی نیز در آن یافت می شود. خانه های آن ها تنها غارهای کوچک نبوده است بلکه کاملا مهندسی شده و به مانند خانه های امروزی بوده است. ان ها در زیر زمین مغازه، کلیسا و حتی مدرسه هم داشته اند.

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیر زمینی Burlington

اما رازآلودترین شهر زیر زمینی مربوط به کشور انگلستان می شود، شهر زیر زمینی Burlington که برای جنگ های سرد در سال ۱۹۵۰ ساخته شده است و قرار تا در زمان وقوع خطر پناهگاهی برای سران انگلیسی باشد. این شهر بسیار پیچیده است و دارای تمامی امکانات رفاهی و حتی یک دریاچه مصنوعی نیز هست. دیواره های آن از چندین جداره سنگ پوشیده شده است و آسیبی به افراد داخل آن در اثر حمله و جنگ وارد نخواهد شد.

 

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیرزمینی Moose Jaw

یکی دیگر از شهرهای نامرئی در دنیا در کشور کانادا می باشد. تنها دلیل ساخت این شهر فرار از سرما بوده است. شهر moose jaw تنها برای زمانی ساخته شده است که هوا به کمترین حد خود می رسید و رفت و آمد درون شهر “Saskatchewan” کاملا از بین می رفت به همین علت طی چندین سال تونل ها کنده شدند تا مردم بتوانند این زندگی گرم داشته باشند .

10 شهر نامرئی که واقعیت دارند!

 شهر زیر زمین پکن

شهری زیرزمینی در پکن که در سال ۱۹۶۹ به دستور ماو زدونگ ساخته شد. از این شهر به عنوان اضطرار برای شرایط خاص و ضروری استفاده می شد. حدود ۱۰۰۰ محفظه برای تامین اکسیژن و هوای این شهر زیرزمینی در پکن در نظر گرفته شده است که بتوانند ظرفیت نگهداری نیمی از جمعیت پکن را داشته باشد.

کد خبر 88624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha