شماره گذاری 13 هزار خودرو در منطقه آزاد چابهار

پرشین خودرو: مدیر توسعه تجارت منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: 13 هزار و 35 دستگاه خودرو از سال 1376 تاکنون در منطقه آزاد چابهار شماره گذاری وترخیص شده است که می توانند تا شعاع 30 کیلومتری این منطقه تردد کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، محمد میری اظهار داشت: از مجموع خودروهای یاد شده هشت هزار و 546 دستگاه سواری، 2 هزار و 889 دستگاه وانت، 390 دستگاه کامیونت، 383 دستگاه ون، 469 دستگاه کامیون، 254 دستگاه تاکسی سواری، 89 دستگاه مینی بوس و سه دستگاه اتوبوس بوده است.
وی بیان کرد: هم اینک با گذشت حدود 20 سال 35 درصد یعنی معادل چهار هزار و 560 دستگاه خودرو به علت نقص فنی وفرسودگی از رده خارج و نیاز است برای اشتغال و رونق این منطقه قوانین واردات خودرو آسانتر شود.
وی تصریح کرد: هم اینک خودروهای سواری مدل سال و یک مدل پاینتر و خودروی سنگین مدل سال و 6 مدل پایین تر امکان واردات به مناطق آزاد را پس از پرداخت عوارض دارند.
وی افزود: 75 دستگاه خودرو در نیمه دوم سال جاری وارد منطقه آزاد چابهار شده که در انتظار ترخیص و پلاک گذاری پلیس هستند و با وجود پیگیری های منطقه آزاد و صاحبان خودرو ها هنوز به نتیجه مثبت نرسیده است.
وی ادامه داد: خودروهای یاد شده برای شماره گذاری و ترخیص از نیمه دوم شهریورماه سالجاری در انتظار ترخیص و پلاک گذاری پلیس راهنمایی رانندگی و همکاری بیشتر فرماندهی انتظامی این شهرستان هستند.
وی گفت: تشریفات خرید و انتقال 75 دستگاه خودرو به انبار منطقه آزاد چابهار قبل از صدور بخشنامه هیات وزیران انجام شده است و مشمول قانون جدید نمی شوند.
مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بخشنامه ای با موضوع منع شماره گذاری خودروهای وارده در مردادماه سالجاری از سوی هیات وزیران به هفت منطقه آزاد کشور ابلاغ شده و شرط ورود هر خودرو را اسقاط هشت دستگاه خودرو عنوان کرده است.
میری با بیان اینکه در قبال واردات هر خودرویی که در هر 100 کیلومتر هشت لیتر سوخت مصرف می کند باید خریدار هشت دستگاه خودرو را اسقاط کنند، خاطرنشان کرد: این شرایط به ضرر وارد کننده خودرو است چون علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی باید 400 میلیون ریال هزینه اسقاط هشت خودرو را نیز متحمل شود.
وی افزود: بخشنامه یاد شده هیات وزیران به دلیل اشکالات و داشتن ابهام با قوانین صادرات و واردات در هیچ یک از مناطق آزاد کشور بجز چابهار اجرایی نشده است و در دستور رسیدگی مجدد قرار دارد.
وی تصریح کرد: مسئولان باید پیش از اجرای هر قانون اطلاع رسانی لازم را انجام دهند تا مردم متضرر نشوند و نارضایتی بوجود نیاید.
رئیس پلیس راهنمایی رانندگی چابهار نیز اظهار داشت: پلیس براساس بخشنامه ابلاغی هیات وزیران که در تاریخ چهارم شهریورماه سالجاری در روزنامه رسمی منتشر شده و بعد از گذشت 15 روز یعنی در بیستم شهریورماه قابلیت اجرایی پیدا کرده است، عمل می کند.
مجید دهنوخلجی افزود: باید سازمان منطقه آزاد و گمرک به موقع و پس از صدور این بخشنامه ومصوبه هیات وزیران به مردم اطلاع رسانی می کردند تا کسی در این زمینه متضرر نمی شد.
وی ادامه داد: با این حال پیگیری های لازم از سوی فرماندهی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی انجام شده است تا مشکل ترخیص و شماره گذاری خودروها مرتفع شود.
وی گفت: پلیس همیشه قانون را سرلوحه کار قرار داده و در کنار مردم است و از هیچ کوششی برای کمک به شهروندان دریغ نمی کند.

بر اساس بخشنامه مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک که در آذر سال 95 در رسانه ها منتشر شده است، ورود موقت خودروهای پلاک منطقه آزاد به داخل کشور ممنوع شد.
مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک جمهوری اسلامی ایران، از گمرکات مناطق آزاد خواسته ضمن لغو دستورالعملهای سابق در زمینه تردد این خودروها، از پذیرش هرگونه درخواست ورود موقت خودروهای مزبور به سرزمین اصلی خودداری کنند.
این بخشنامه به گمرکات مناطق آزاد ارس، اروند، انزلی، چابهار، قشم و کیش ابلاغ شده است و بر اساس آن دستور العملهای پیشین که ورود موقت خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی را مجاز می‌دانست، ملغی شد.
خودروهای با پلاک منطقه آزاد خودروهایی هستند که نمی‌توانند از نقاط تعیین شده خارج شوند و در صورت خروج از محدوده تعیین شده، ضمن تعیین جرائم سنگین، خودروی مربوط توسط پلیس توقیف و طبق قانون قاچاق با آن برخورد می‌شود.
به طور کلی مناطق آزاد ایران در حال حاضر 7 منطقه هستند که عبارتند از: کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو.
آنچه در رابطه با خودروهای پلاک منطقه آزاد قابل توجه است این که امکان خرید و پلاک گذاری برای هر شخص حقیقی و حقوقی تنها یک دستگاه خودرو در سال است، اما برای شرکت‌های وارد کننده خودرو محدودیتی وجود ندارد.
در همین راستا و براساس تبصره ماده 16 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد، مقرر شده خودروهای پلاک منطقه آزاد تا شعاع تعیین شده در این مناطق تردد کنند، این محدوده در مناطق آزاد مختلف بوده و به شرح زیر است:

منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود 120 کیلومتر)
منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 کیلومتر
منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود 130 کیلومتر)
منطقه آزاد ماکو تا شعاع 30 کیلومتر
خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع 30 کیلومتری
 

کد خبر 88750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha