ایران خودرو،‌ آغازگر حرکتی مثبت در حوزه صادرات

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نخستین قرارداد پسابرجامی كه در سایه تدبیر دولت و حمایت های وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت از سوی ‌مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مهندسی شد،‌ سه شرط اصلی و اساسی را در متن خود داشت؛ سرمایه گذاری مستقیم مالی شریك اروپائی، انتقال دانش و فناوری و استفاده از بازار صادراتی شركت پژو در منطقه .
براساس این قرارداد برای اولین بار یك شركت خارجی ملزم به سرمایه گذاری مستقیم نقدی در ایران شد و همچنین متعهد گردید ٣٠درصد از محصولات تولیدی در ایران را در بازارهای صادراتی خود در منطقه عرضه كند.
امروز نخستین قرارداد پسابرجامی به بار نشسته و ثمره آن تولید انبوه پژو2008 به عنوان اولین محصول شركت مشترك گروه صنعتی ایران خودرو و پژو، ایكاپ است. براساس قرارداد منعقد شده در ادامه دو محصول دیگر اروپایی نیز در این شركت تولید و به بازارهای منطقه عرضه خواهد شد.
این درحالی است كه صنعت خودرو ایران به دلیل عضو نبودن كشور در پیمان های منطقه ای نتوانسته است آنطور که باید و شاید بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار داده و سهم مناسبی از این بازار را کسب كند.
یکی از دیگر دلایلی که برای پایین بودن سهم خودروهای تولید ایران در بازارهای جهانی عنوان می شود، تغییر قوانین و مقرارت صادراتی با توجه به افزایش قیمت نفت، حمایت نکردن شرکت های مادر از صادرات خودروهای تولیدی در خاک ایران است که در تمام قراردادهای قبلی صنعت خودرو نیز دیده نشده بود.
به همین دلیل در قراردادهای جدید خودرویی که پس از توافقات اخیر بسته شد، یکی از مهمترین بندهای توافق تعهد شرکت های مادر برای صادرات 30 درصد محصولات تولید شده در ایران بود که در صورت اجرا شدن می تواند موجب افزایش سهم ما در بازارهای جهانی شود.
بی شک تعهد شرکت مادر برای صادرات چند نکته مثبت دارد که از آن جمله می توان به نظارت بیشتر پژو بر روند تولید، افزایش کیفی سازی توسط هر دو شرکت برای بالا بردن امکان صادرات، ورود تکنولوژی جدید برای تولید خودرو و قطعات به دلیل ارزانتر تمام شدن محصول نهایی و رقابت پذیر شدن و امکان استفاده از پشتیبانی پژو برای حضور مستمر ایران خودرو در بازارهای بین المللی اشاره کرد.
پژو فرانسه در بسیاری از نقاط جهان دارای بازار مناسب خودرویی است و ایران نیز با تولید محصولات با کیفیت با استفاده از توان بازاریابی و بازارسازی این شرکت خودروساز می تواند اولین قدم برای کسب بازارهای جهانی را محکمتر از قبل برداشته و از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار شود.
ایران خودرو به عنوان بزرگترین گروه صنعتی در خاورمیانه که در حوزه خودروهای سبک و سنگین قدم های خوبی برداشته است حالا با کمک شرکت های مادر که از پشتوانه و نام نیکویی در بازارهای جهانی بهره می برند می تواند حضوری پرقدرت را در جوامع اقتصادی و صنعتی برای خود دست و پا کند حال اینکه این شرکت بزرگ صنعتی در فکر تولید خودروهای ملی با پلتفرم های اختصاصی نیز است که این دو اتفاق در کنار یکدیگر می توانند منجر به اتفاقی بزرگ برای صنعت خودروی ایران شود.
پژو 2008 اولین خودروی برجامی ایران خودرو– پژو بود که مورد استقبال کارشناسان خودرو نیز قرار گرفت و بعد از آن نیز به ترتیب خودروهای جدید با سگمنت های متفاوت در چرخه تولید ایکاپ قرار خواهند گرفت که این تعدد مدل این امید که بازار صادراتی روی خوش به ما نشان دهد را افزایش می دهد.
نظارت های مستمر مهندسان پژو و حضور همیشگی ایشان در خطوط تولید بروز هر گونه خطا در تولیدات جدید را کاهش داده و دیگر بهانه ای برای عدم صادرات باقی نمی ماند.
یکی از اتفاقات خوبی که ایران خودرویی ها در حاشیه امضا قراردادهای جدید خود به وجود آوردند لینک کردن قطعه سازان ایرانی با شرکای فرانسوی خود بود تا همزمان با توسعه صنعت خودرو و به دست آوردن بازارهای صادراتی جدید، قطعه سازان نیز بتوانند به روز شده و از این فضای صادراتی به نفع خود استفاده کنند.
به هر حال ایران خودرویی ها آغاز گر حرکتی هستند که در صورت تعمیم پیدا کردن به تمام صنعت خودروی ایران و ادامه دار شدن، می تواند موجب وقوع جهشی خوب برای خودروسازان و البته اقتصاد راکد ایران شود.
در پایان، ایران خودرویی ها، امروز امیدوارتر از هر زمان دیگری، چشم به افق هایی تازه در عرصه صنعت خودرو ایران و جهان دارند. پرسنل ایران خودرو در سال های اخیر خواستن را به معنای راستین به توانستن معنا كرده و پیوند زده اند تا امروز امیدبخش تر از همیشه، ‌مسیر دستیابی به قله های بلند موفقیت را در پیش داشته باشد.

کد خبر 88756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha