33 هزار مصدوم ترافیکی و مرگ 480 نفر در کاشمر طی 10 سال

پرشین خودرو: مسئول دبیرخانه جامعه ایمن کاشمر از تراژدی 33 هزار مصدوم ترافیکی و مرگ 480 نفر در طی 10 سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

ب‌ه گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا ، اسحاق رحیم زاده  با اشاره به حضور موفقیت آمیز کاشمر در اجلاس سالانه جوامع ایمن ایران از این شهر با 70 هزار موتورسیکلت به عنوان شهر موتورسواران در استان خراسان نام برد و اظهار کرد: 70 درصد تصادفات شهرستان کاشمر را موتورسوران تشکیل می‌دهند.

وی افزود: جراحاتی که از سوی موتورسواران ایجاد می‌شود سه برابر هزینه‌های درمان 6 برابر و مرگ و میر 5 برابر حوادث ماشین است.

مسئول واحد مدیریت کاهش خطر و حوادث مرکز بهداشت کاشمر با اشاره به اینکه کاهش حوادث نیازمند همتی جدی است و می‌طلبد بیش از این در حوزه موتور سواران شهرستان کار شود، بیان کرد: باید تا حد ممکن حوادث موتور سواران را کاهش داد.

وی در ادامه با اعلام اینکه اهمیت سوانح و حوادث بر همه واضح و روشن است، سومین عامل مرگ و میر دنیا و دومین عامل مرگ و میر در کشور را سوانح و حوادث دانست و افزود: اولین عامل مرگ در سنین زیر 40 سال در کشور مربوط به سوانح و حوادث است.

رحیم زاده با بیان اینکه از سال 74 در ایران برنامه پیشگیری از حوادث در قالب جامع ایمن در 5 شهر کشور که از پنج استان و دانشگاه انتخاب شده بودند، به اجرا گذاشته شد، گفت: به مدت سه سال شهرستان کاشمر به عنوان پلوت طرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 86 شهرستان کاشمر به عنوان صد و پانزدهمین عضو و به عنوان اولین شهر در ایران و مدیترانه شرقی آسیا به عضویت شبکه جامع ایمن در آمد، اظهار کرد: از آن به بعد 32 نقطه شهری دیگر در ایران توانستند به عضویت کمیته جامعه ایمن درآمدند.

مسئول دبیرخانه جامعه ایمن کاشمر هدف کلی طرح را ارتقاء ایمنی و کاهش بار سوانح و حوادث دانست و گفت: راهکارهایی که در جامعه ایمن است بدون همکاری درون و برون بخشی، آموزش و اطلاع‌رسانی، ثبت و مستندسازی، بررسی، تحقیق و پژوهش، نظارت و ارزیابی و ارزشیابی و مراقبت از موضوع حوادث به هدف نهایی نخواهیم رسید.

وی با اعلام اینکه یکی از تعهداتی که شهردار، اعضاء شورا، فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی سال 86 در اجلاس بین‌المللی داده بودند، این بود که برنامه‌های طولانی مدت و مستمر پیشگیری از حوادث را برای همه گروه‌های سنی، هر دو جنس و همه محیط‌ها انجام دهند، بیان کرد: اقداماتی که در شهرستان انجام می‌شود باید مبتنی بر شواهدی باشد که در کشورهای دیگر انجام‌ شده است.

رحیم زاده نبود اطلاعاتی در کمیته جامع ایمن در خصوص اقدامات انجام شده توسط شهرداری را یکی از مشکلات دانست و افزود: جامع ایمن 14 برنامه دارد که ایمنی ترافیک، خانه، اوقات فراغت، کودکان، بزرگسالان، محیط کار و پیشگیری از خشونت، خودکشی و آمادگی در برابر بلایای طبیعی و... نیز از آن جمله است.

وی با اعلام اینکه هر چند در شهرهای بزرگ شهردار مسئول کمیته جامع ایمن است اما در شهرهای کوچک این‌گونه نیست و رئیس کمیته با فرماندار است، به وضعیت حوادث ترافیکی در شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 9300 مورد مصدوم ناشی از حوادث در شهرستان داشته‌ایم.

مسئول دبیرخانه جامعه ایمن کاشمر با بیان اینکه 28.4 درصد این آمار حوادث ترافیکی بوده است، بیان کرد: طی سال گذشته بیش از 2800 نفر مصدوم ترافیکی در شهرستان داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: تا سال 2030 حوادث ترافیکی و مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه 67 درصد افزایش خواهد داشت که اگر این کشورها اقدامی نکنند مرگ و میر حوادث ترافیکی از جایگاه نهم به جایگاه پنجم خواهد رسید.

رحیم زاده عنوان کرد: با وجود اینکه وسایل نقلیه کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط نزدیک به کمتر از 50 درصد را دارا هستند ولی 90 درصد مرگ و میر حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران 20 برابر ژاپن مرگ بر اثر حوادث ترافیکی دارد، گفت: به اندازه هشت سال جنگ در یک دوره هشت سال در کشور به خاطر حوادث ترافیکی کشته داده‌ایم.

رحیم زاده تأثیر بستن کمربند ایمنی را در سرنشینان عقب خودرو بیشتر از سرنشینان جلو دانست و افزود: 77 درصد تأثیر بستن کمربند ایمنی در سرنشینان عقب است.

وی یکی از اصول جامع ایمن را موضوع دانش ایمنی دانست و عنوان کرد: در سال گذشته 44 مرگ براثر حوادث ترافیکی داشته‌ایم که 36 مورد در حوزه جغرافیایی و 8 مورد خارج از حوزه جغرافیایی شهرستان کاشمر بوده است.

مسئول واحد مدیریت کاهش خطر و حوادث مرکز بهداشت کاشمر از افزایش تصادفات خودرو در این شهر خبر داد و افزود: به نسبت کشور کاشمر در جایگاه خوبی قرار دارد.

وی در ادامه در مقایسه مصدومان پنج ماهه سال گذشته به نسبت سال جاری گفت: کل مصدومان پنج ماهه اول سال جاری 5239 نفر بوده که در سال جاری به 4500 نفر رسیده است.

رحیم زاده با بیان اینکه حوادث ترافیکی از 1247 مورد به 1434 مورد در پنج ماهه ابتدای امسال رسیده است، عنوان کرد: در این مدت مرگ و میر از 27 به 25 مورد کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش مرگ‌های ترافیکی از 13 مورد به 15 مورد در کاشمر خبر داد و گفت: اگر تراژدی 480 مرگ شهرستان کاشمر را در یک دوره 10 ساله در ذهن داشته باشیم شاید نگاه‌ها تغییر کند.

وی اظهار کرد: طی یک دوره 10 ساله بالغ‌بر 33 هزار مصدوم ترافیکی در شهرستان کاشمر داشته‌ایم.

کد خبر 89140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha