خطر بیکاری در کمین قطعه سازان

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: هرچند قراردادهای پسابرجامی خودرویی با خارجی ها تامین کننده منافع کشور و بویژه قطعه سازان است، اما در صورت عدم برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و ارتقای قطعه سازان، بیکاری در این حوزه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، آرش محبی نژد» روز سه شنبه در حاشیه همایش قطعه سازان شرکت مشارکتی ایران خودرو – پژو (ایکاپ) با مسئولان داخلی و خارجی شرکت های پژو و ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 77 قرارداد با قطعه سازان داخلی و 124 تفاهم نامه بین ایکاپ و قطعه سازان منعقد شده است.
به گفته این مقام صنفی، مطابق این قراردادها، تولید خودروی پژو 301 که مقرر شده از ابتدای سال 97 آغاز شود، با 60 درصد داخلی سازی و تولید پژو 2008 نیز در آغاز راه با 50 درصد داخلی سازی خواهد بود که بیشتر از مطالبات وزارت صنعت، معدن و تجارت (داخلی سازی 40 درصد) است.
وی همچنین با اشاره به تعهد دیگر طرف فرانسوی در این راستا که صادرات 30 درصد معادل ارزش تولید داخل این خودروها و قطعات آنهاست، خاطرنشان کرد: فرانسوی ها روی صادرات قطعه از کشورمان حساب ویژه ای باز کرده اند و این مهم شامل بازارهای جدید نظیر الجزایر و حتی بازارهای اروپایی می شود.
محبی نژاد یادآور شد: از آنجایی که قرار است در کشور الجزایر نیز خودروهایی نظیر آنچه در ایران تولید می شود، مونتاژ و تولید شود و الجزایری ها از صنعت قطعه سازی مناسبی برخوردار نیستند، فرصتی برای توسعه فعالیت قطعه سازان ایرانی است.
وی با اشاره به حضور حدود 100 قطعه ساز کشور طرف قرارداد با گروه ایکاپ در همایش امروز، تصریح کرد: شرکت جوینت ونچری (مشارکتی) ایکاپ با تعریف یک رابطه برد- برد و ایجاد رقابت پذیری در زنجیره تامین، شرایط مناسبی برای قطعه سازان ایرانی فراهم کرده و برنامه های آن متضمن رشد و توسعه این صنعت است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور خواستار آن شد تا اگر تاکنون برخی قطعه سازان توانمند داخلی بابت همکاری با گروه ایکاپ اقدام نکرده اند، از طریق این انجمن به ارائه درخواست خود بپردازند.
وی با اشاره به اعمال استانداردهای 85 گانه برای خودروها از دی ماه سال آینده، یادآور شد: بسیاری از خودروهای فعلی موجود در کشور از جمله پژو 405، سمند، ال 90 و ساندرو با اعمال این استانداردها از دور خارج می شوند و خلایی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد می شود.
محبی نژاد ادامه داد: در این راستا، قطعه سازان باید سریعتر برای گرفتن قطعات خودروهای جدید اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت شرایط فعالیت شان بحرانی خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این پیوند، سرمایه گذاری های جدید از سوی قطعه سازان اجتناب ناپذیر است و باید به تامین تسهیلات مالی و بانکی، سرمایه گذاری ثابت یا عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی بپردازند تا بتوانند نیاز خودروهای جدید را برآورده کنند.

** چالش بیکاری در صنعت قطعه سازی
این مقام صنفی خطاب به دولتمردان هشدار داد: اگر به موقع فکری به حال قطعه سازان و ارتقای توانمندی های آنها در فراهم کردن قطعات جدید خودرویی نشود، چالش بیکاری را در این صنعت به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: برنامه های شرکت های پژو- سیتروئن و ایکاپ بر روی کاغذ بسیار خوب و متضمن منافع ملی است، اما امیدواریم در عمل و اجرا با مشکل مواجه نشود.
محبی نژاد با اشاره به رونمایی از نخستین خودروی پژو 301 ساخته شده در داخل در مراسم امروز، اظهار داشت: ساخت این خودرو با عمق داخلی سازی 60 درصدی، توانمندی بالای قطعه سازن ایرانی را به رخ کشاند و مطابق تعهد شرکت های مشارکتی یاد شده طی 2 سال عمق داخلی سازی به 85 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاری های کافی بویژه در سرمایه ثابت قطعه سازان کشورمان به موقع و بدون تاخیر انجام شود و گفت: در این زمینه باید هر چه سریعتر برنامه یا استراتژی توسعه قطعه سازی برای تامین نیازمندی ها و سطح کیفی خودروهای خارجی با مشارکت سه جانبه دولت، خودروسازان و قطعه سازان اعلام شود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: مزیت های نسبی فراوانی در کشورمان وجود دارد که در زمان تحریم ها این مزیت ها بالقوه بود و به بالفعل تبدیل نشده بود، اما امروز و با رفع تدریجی تحریم ها شاهد به روز شدن قطعه سازان و حضور و مشارکت خودروسازان و قطعه سازان خارجی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: قطعه سازان ایرانی در صورت انجام سرمایه گذاری، ارتقای دانش فنی و توجه بیشتر به تحقیق و توسعه (R&D) می توانند در سطوح بین المللی حضور و فعالیت بیشتری داشته باشند.

** نیاز به سرمایه گذاری در قراردادهای پسابرجامی
محبی نژاد در عین حال یادآوری کرد: همه قراردادهای خودرویی پسابرجامی، هنوز نیازمند سرمایه گذاری اند و با تحولات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز با چالش های زیادی روبرو می شوند.
وی تصریح کرد: برخورداری از دانش فنی و فناوری ها در پسابرجام، حضور خودروسازان خارجی در کشورمان و انجام سرمایه گذاری 50 درصدی از سوی آنان، همگی سبب شده تا اوضاع خوبی را در حوزه خودرویی کشور شاهد باشیم، اما در حوزه قطعه سازی کماکان عقب هستیم.
این مقام صنفی اظهار داشت: یکی از تهدیداتی که قطعه سازان با آن مواجه اند، افزایش نیافتن تعرفه قطعات همگام با افزایش اخیر تعرفه واردات خودرو است و باید این نقیصه رفع شود.
وی گفت: از تداوم و استمرار جلساتی نظیر جلسه امروز با قطعه سازان که هم افزایی بیشتر زنجیره تامین خودرویی را به دنبال خواهد داشت، استقبال می کنیم.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: اکنون هزار و 530 شرکت قطعه ساز کوچک و بزرگ در رده های مختلف در زنجیره تامین خودروی کشور مشارکت دارند که 650 مورد آنها با 2 شرکت بزرگ خودروساز ایرانی همکاری دارند و بطور متوسط نیز هر یک از این خودروسازان با 400 قطعه ساز همکاری می کنند.
 دور تازه همکاری های ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور روسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.
این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.
پژو 2008 نیز نخستین محصول ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه است که در ایران به مرحله تولید رسیده است.

کد خبر 89197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha