کد خبر 89322
۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
۱۱کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

پرشین خودرو: بعضی از کوه هایی که در این لیست معرفی کرده ایم چالشی بزرگ برای کوهنوردان حرفه ای فراهم می کنند. از بعضی دیگر می توان به آسانی به صورت پیاده یا با ماشین کابلی دیدن کرد. ولی همه این ها از فاصله دور، چشم اندازهای شگفت انگیز و منظره ای باشکوه ارائه می دهند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها،  ورزش کوهنوردی در سال 1760 متولد شد، زمانی که دانشمندی جوان اهل ژنو به نام هورس بندیکت دو سوسور مبلغی پول به عنوان جایزه برای اولین کسی تعیین کرد که به بالای کوه مون بلان، بلندترین قله اروپا، برسد. ولی از مدت ها پیش از آن انسان ها صعود از کوه ها را به خاطر چالشی که به همراه داشت، انجام می دادند.

 
زمانی که از جرج مالوری کوهنورد انگلیسی پرسیده شد که چرا قصد صعود از کوه اورست را دارد، این جواب معروف را داد که «چون که آن کوه آنجا وجود دارد». چند ماه بعد، او در مسیر صعود به این قله ناپدید شد.
 
بعضی از کوه هایی که در این لیست معرفی کرده ایم چالشی بزرگ برای کوهنوردان حرفه ای فراهم می کنند.. از بعضی دیگر می توان به آسانی به صورت پیاده یا با ماشین کابلی دیدن کرد. ولی همه این ها از فاصله دور، چشم اندازهای شگفت انگیز و منظره ای باشکوه ارائه می دهند.

11. کوه کینبالو (Mount Kinabalu)
 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه کینبالو با ارتفاع 4095 متری مرتفع ترین کوه در جزیره بورنئو است. این کوه به خاطر تنوع گونه های گیاهی و زیستی فراوانش در جهان شناخته شده است. بیش از 600 گونه گیاهان سرخس، 326 گونه پرندگان، و 100 گونه پستانداران در کوه کینبالو و اطراف آن شناسایی شده است. یک نفر با شرایط جسمی خوب می تواند از قله اصلی به راحتی صعود کند و نیاز به تجهیزات کوهنوردی ندارد، اگرچه کوهنوردان در تمام اوقات باید به وسیله راهنما همراهی شوند.
 


10. آمفی تئاتر، دراکنزبرگ (Amphitheatre, Drakensberg)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

دراکنزبرگ با ارتفاع 3482 متر یکی از مرتفع ترین رشته کوه ها در آفریقای جنوبی است. نام آن از زبان هلندی گرفته شده و به معنای «کوه اژدها» است. آمفی تئاتر یکی از عوارض جغرافیایی دراکنزبرگ شمالی است، و به عنوان یکی از چشمگیرترین نماهای صخره ای در جهان به شمار می رود. آمفی تئاتر بیش از 5 کیلومتر طول دارد و دارای صخره هایی بلند به ارتفاع تقریباً 1200 متر در تمام طول آن است.
 


9. کوه هونگ (Mount Huang)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه هونگ رشته کوهی در شرق چین است که به نام هونگشان (کوهستان زرد) نیز شناخته می شود. این منطقه به خاطر منظره، غروب آفتاب، و قله هایی با شکل های نامعمولش شناخته می شود. کوه هونگ همواره به صورت سنتی موضوع نقاشی ها و ادبیات چینی، و همچنین عکاسی مدرن بوده است. بلندترین نقطه در رشته کوه هونگشان، قله لوتس با ارتفاع 1864 متر است. در دوران باستان حدود 60 هزار پله سنگی درون کناره های این کوه حفاری شد. امروز ماشین هایی کابلی وجود دارد که گردشگران می توانند برای رسیدن مستقیم از پایین به یکی از قله ها استفاده کنند.
 


8. کوه کوک آئوراکی (Aoraki Mount Cook)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه کوک آئوراکی با ارتفاع 3754 متر مرتفع ترین کوه در نیوزیلند است. آئوراکی به معنای «سوراخ کننده ابر» در گویش نگای تاهو در زبان مائوری است. این کوه در پارکی ملی به همان نام قرار دارد که شامل 27 کوه دیگر با قله هایی به ارتفاع بیش از 3000 متر نیز است. کوه کوک مقصد گردشگری پرطرفدار و همچنین مقصدی پرطرفدار برای کوهنوردان است. با وجود طوفان های مداوم و برف با شیب بسیار تند و یخ نوردی برای رسیدن به قله، صعود از این کوه بسیار چالش برانگیز است. اولین بار سه نیوزیلندی در سال 1894 به طور موفقیت آمیز از این کوه صعود کردند.
 


7. کوه فیتز روی (Monte Fitz Roy)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه فیتز روی، کوهی مرتفع با ارتفاع 3375 متر در مرز بین آرژانتین و شیلی است. علی رغم داشتن ارتفاع متوسط، این کوه از این شهرت برخوردار است که صعود از آن بسیار دشور است چرا که صخره های شیب دار، از لحاظ فنی صعود را فوق العاده پر زحمت کرده است. به علاوه، آب و هوای این منطقه به شدت غیر قابل اعتماد است. این کوه همچنین به خاطر شکل بسیار زیبایش گردشگران و عکاس های زیادی را نیز به خود جذب کرده است. اولین بار لیونل تری و گویدو مانیونه دو کوهنورد فرانسوی از این کوه صعود کردند.
 


6. کوه کایلاش (Mount Kailash)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه کایلاش در تبت قرار دارد و مکانی مقدس برای پنج مذهب به شمار می رود: هندو، بودایی، جین، آیاواژی و آیین بون. در مذهب هندو، این کوه محل اقامت شیوا (یکی از ایزدان آیین هندو) به شمار می رود. هر ساله، هزاران نفر بر اساس رسمی هزار ساله به کایلاش زیارت می کنند. این باور وجود دارد که حرکت پیاده دور کوه کایلاش خوشبختی به ارمغان می آورد. به دلیل همین اعتقادات، این کوه خارج از مرز و حدود برای کوهنوردان به شمار می رود و هیچ تلاشی برای صعود از کوه 6638 متری کایلاش ثبت نشده است. این باشکوه ترین قله در جهان است که هیچ صعود ثبت شده ای به آن وجود ندارد.
 


5. کوه های بنف (Mountains of Banff)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

پارک ملی بنف، قدیمی ترین پارک ملی کانادا است که در سال 1885 در رشته کوه های راکی احداث شد و یکی از پربازدیدترین پارک ها در آمریکای شمالی است. کوه های بنف اَشکال محتلف بسیاری را به نمایش می گذارند. قله مرتفع 3618 متری آسینیبوین به وسیله فرسایش یخچال های طبیعی به وجود آمده است. این منطقه را با نام «ماترهورن» آمریکای شمالی نیز می شناسند. کوه های «دره ده قله» نزدیک دریاچه زلال مورین نیز به خاطر چشم اندازهای تماشایی اش مورد توجه قرار دارد.
 


4. کی۲ (K2)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان
 
کی۲ با قله مرتفع 8611 متری، دومین کوه بلند روی زمین بعد از کوه اورست است. این کوه بخشی از رشته کوه قراقروم است که در مرز بین چین و پاکستان قرار گرفته است. کی۲ به خاطر دشواری صعود به عنوان «کوه وحشی» شناخته می شود و یکی از بالاترین نرخ های مرگ و میر برای کسانی که اقدام به صعود از آن می کنند را دارد. کی۲ بر فراز بیش از 3000 متری بسیاری از دره های یخچال طبیعی در پایین آن قرار دارد. حقیقت شگفت انگیز دیگر این است که این کوه هرمی همواره شیب دار است که تقریباً در تمام جهت ها در حال سرازیر شدن قرار دارد. گروهی ایتالیایی در تاریخ 31 جولای 1954 موفق به صعود از قله کی۲ شد.
 


3. کوه تیبل (Table Mountain)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه تیبل کوهی تخت است که بر فراز شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی قرار دارد. ویژگی اصلی آن فلات مسطحی به طول تقریبی 3 کیلومتر از یک سمت به سمت دیگر است که به وسیله صخره های شیب دار احاطه شده است. مرتفع ترین نقطه روی کوه تیبل 1086 متر بالای سطح دریا قرار دارد. مسیری برای ماشین های کابلی وجود دارد که مسافران را با چشم اندازهایی بر فراز کیپ تاون، خلیج تیبل و جزیره روبن در شمال، و ساحل آتلانتیک در غرب و جنوب به بالای کوه می برد. آنتونیو دِ سالدانیا اولین فرد اروپایی بود که در خلیج تیبل به خشکی نشست. او از این کوه با عظمت در سال 1503 صعود کرد و آن را «کوه تیبل» نام گذاری کرد.
 


2. ماترهورن (Matterhorn)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

ماترهورن کوهی معروف و نمادی شناخته شده از کوه های آلپ سوئیس است. نام این کوه ازکلمات آلمانی Matte به معنای چمنزار و Horn  به معنای قله گرفته شده است. با قله مرتفع 4478 متری که در مرز بین سوئیس و ایتالیا قرار دارد، ماترهورن یکی از بلندترین قله ها در رشته کوه های آلپ است.
 
این منطقه همچنین یکی از مرگبارترین قله ها در در کوه های آلپ است. از اولین باری که صعود از این کوه در سال 1865 انجام شد تا سال 1995، پانصد کوهنورد در آنجا کشته شدند. صخره های ماترهورن شیب دار هستند، و تنها تکه های کوچک برف و یخ به آن می چسبد در حالی که بهمن های مداوم برف را به پایین سرازیر می کند تا در یخچال های طبیعی در پایین هر صخره انباشته شود.
 


1. کوه اورست (Mount Everest)

 
 11 کوهستان بزرگ و باشکوه در جهان

کوه اورست با ارتفاع 8848 متر مرتفع ترین کوه روی زمین است و در مرز بین نپال و تبت قرار گرفته است. مرتفع ترین کوه در جهان کوهنوردانی از تمام سطوح را به خود جذب می کند، از کوهنوردان باتجربه گرفته تا کوهنوردان مبتدی که حاضرند مبالغ هنگفت به راهنماها پرداخت کنند تا راهنماهای حرفه ای کوه آن ها را در تکمیل صعودی موفق راهنمایی کنند. اگر چه صعود از دیگر کوه های هشت هزار متری مثل کی۲ دشوار تر است، با این حال کوه اورست نیز خطرات طبیعی بسیاری مثل ارتفاع زدگی، آب و هوا و باد دارد.
 

کسانی که در حین صعود جان خود را از دست می دهند معمولاً پشت سر دیگران جا می مانند و پیدا کردن اجساد نزدیک به مسیرهای استاندارد کوهنوردی چندان غیر معمول نیست. در تاریخ 29 می 1953، تنزینگ نورگای شرپای نپالی و ادموند پرسیوال هیلاری نیوزیلندی اولین کسانی بودند که قله اورست را فتح کردند.

کد خبر 89322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha