کد خبر 89414
۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۸
ارتباط مصرف«نمک» با سرطان معده

پرشین خودرو: یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: مصرف زیاد نمک منجر به فشار خون، سرطان معده و آسیب‌دیدگی کلیه‌ها می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم فلاحی متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه مصرف نمک در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است که نه می‌شود آن را حذف و نه زیاد مصرف کرد، افزود: باید حد متعادلی از نمک استفاده شود چون سدیم و کلری که در نمک وجود دارد در سیستم‌های بدن کاربردی دارند.

وی با تأکید بر مصرف نمک تصفیه شده، گفت: نمک‌های تصفیه نشده می‌توانند به کلیه آسیب برسانند حتی مصرف نمک تصفیه‌ شده نیز منجر به افزایش فشار خون و تشدید آن در افرادی که دارای فشار هستند.

فلاحی یادآور شد: بسیاری از غذاها حاوی سدیم هستند که بخشی از سدیم موردنیاز بدن از طریق این غذاها نظیر گوشت و شیر تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: میوه‌ها نیز دارای پتاسیم بوده و چنانچه الگوی غذایی خوبی داشته باشیم یعنی از همه گروه‌ها مثل میوه‌جات، سبزیجات، گوشت و جایگزین آن و غلات استفاده کینم قطعاً نیازهای بدن تأمین می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه باید نمک خیلی کم در غذا مصرف شود و اینکه نمک را روی سفره بگذاریم زیاده‌روی محسوب می‌شود، تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف نمک منجر به ایجاد فشار خون می‌شود و رعایت الگوی غذایی با نمک پایین در کنترل این عارضه موثر خواهد بود.

فلاحی با تاکید براینکه فشارخون بیماری‌ای خاموش است که علائمی ندارد و در هنگام خواب و شب فرد دچار سکته مغزی می‌شود، خاطرنشان کرد: مشکلات و ناراحتی‌های کلیه از دریافت زیاد نمک به ویژه نمک تصفیه نشده است و حتی در مواردی اثر مصرف زیاد نمک منجر به ایجاد سرطان معده می‌شود.

کد خبر 89414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha