الگوبرداری از زنجیره تامین خودروسازان بزرگ جهانی

پرشین خودرو: صنعت خودرو ایران باید با الگوبرداری از جریان تولید و زنجیره تامین شرکت های بزرگ خودروسازی در دنیا، مسیر حرکت خود را اصلاح کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دبیرخانه پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب گفت: امروز دیگر نباید بر بومی سازی و تولید محصولات ملی اصرار کرد.
وی با توجه به همایش پنجم صنعت خودرو ایران که 24 و 25 بهمن ماه جاری در تهران برگزار می شود، اظهار داشت: در حالی بر جریان بومی سازی در صنعت خودرو ایران تاکید می شود که گام های عملی در حوزه طراحی محصول نیازمند حمایت همه جانبه دولت و سرمایه گذاری است بطوریکه همچنان برخی خودروهای قدیمی با کمی تغییرات جزئی در بدنه، تولید و به بازار عرضه می شود.
حسن نژاد افزود: تلاش برای ادامه تولید خودروهای قدیمی معضلی جدی برای صنعت خودرو ایران است چرا که اصرار بر تدوام شرایط موجود هیچ گونه پیشرفتی را برای خودروسازی کشور به دنبال نخواهد داشت.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم همچنین از برگزاری همایش های خودرو ایران حمایت کرد و با انتقاد به نحوه برخی قراردادها و همکاری ها با برخی خودروسازان اروپایی در گذشته، گفت: خودرویی که سالها از تولید آن در دنیا می گذرد نباید در ایران تولید و عرضه شود و انتظار می رود در مشارکت های جدید و بین المللی خودروسازان و قطعه سازان، جدیدترین و به روزترین خودروها و قطعات در خطوط تولید صنعت کشور قرار گیرد.
حسن نژاد با اشاره به سهم اندک خودروسازان داخلی در تولیدات مشترک گذشته با خارجی ها، افزود : باید الزاماتی که وزارت صنعت برای قراردادهای خودرویی عنوان کرده مانند میزان سرمایه گذاری، درصد داخلی سازی تولیدات در آغاز همکاری و همچنین سهم صادرات تولیدات جدید در بازار جهانی در مشارکت های جدید لحاظ شود.
وی تاکید کرد: باید در قراردادهای خودرویی جدید بندی قرار داده شود که چنانچه خودرویی در ایران تولید می شود باید انحصار تولید آن نیز در اختیار ایران قرار گیرد و ایران تنها تامین کننده نیاز بازار این محصول در دنیا و حتی کشور طرف قرارداد باشد چرا که در صورت وجود چنین شرایطی است که می توان به دانش طراحی و فنی و مهندسی دست یافت .
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی همچنین بخش مهمی از کاستی ها و مشکلات موجود در صنعت خودرو را ناشی از نبود استراتژی دقیق در حوزه خودروسازی کشور دانست و گفت: باید رویکرد صنعت خودرو در جریان تولید به طور دقیق مشخص و بر مبنای استانداردها و سیاست گذاری تدوین شده در این مسیر حرکت شود تا شاهد دور باطل تولیدات قدیمی در کشور نباشیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه، خصوصی سازی را راهکار اساسی برون رفت از مشکلات خودروسازی در کشور اعلام کرد و افزود: باید صنعت خودرو به صورت واقعی به بخش خصوصی واقعی واگذار و از حیات خلوت دولت خارج شود مسلما در چنین شرایطی است که شرکتها بهتر می توانند نسبت به اینکه تولیدکننده باشند یا مونتاژکار تصمیم گیری کنند.
حسن نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته باید در جریان خصوصی سازی، سهام خودروسازان به شرکتهای دارای اهلیت واگذار شود و اجازه ندهند مدیرانی خارج از مجموعه های تولیدی ، به این صنعت تحمیل شود.
یادآور می شود که پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران 24 و 25 بهمن ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 89570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha