کد خبر 89859
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
بنزین غیر استاندارد بزرگترین عامل آلودگی

پرشین خودرو: آلودگی هوای کلانشهرها در سال های اخیر به معضلی بزرگ تبدیل شده است و کارشناسان مصرف سوخت غیر استاندار را عامل 80 درصد آلودگی هوا می دانند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه ،  با آغاز فصل زمستان موضوع آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از مشکلات اساسی به شمار می آید.

کارشناسان شهری علت آلودگی هوا را در شهرها تردد خودروها،فعالیت کارخانه ها در داخل شهرها، استفاده از سوخت های غیر استاندارد بیان می کنند.

همچنین خودروهای فرسوده عامل دیگر آلودگی هوای کلانشهرها هستند که لازم است دولت تسهیلات کافی در اختیار دارندگان این خودروها قرار دهد تا در بازه زمانی مناسب به تدریج ،خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری حذف شوند.

وجود موتورسیکلت های کاربراتوری به ویژه در مناطق مرکزی شهر تهران، عامل موثر آلودگی است،راه اندازی خط تولید موتورسیکلت برقی و جایگزین کردن آن به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری بنزین سوز در کاهش آلودگی هوا اثرگذار است و در نهایت ورود خودروهای هیبریدی و استفاده از سوخت های پاک و رعایت استانداردهای محیط زیستی هوای شهر را به هوایی پاک،سالم و مطمئن تبدیل می‌کند.

محمد جواد حشمتی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور درباره علت اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می گوید:آزمایش‌های متعدد از بنزین‌ها نشان داده است که بنزین های مصرفی در کشور استاندارد لازم را ندارند و لازم است که از بنزین‌های سالم و استاندارد استفاده کنیم، اما متاسفانه به ندرت این اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی موجود در کلانشهر‌ها به دلیل سوخت است و می‌طلبد که مسئولان این مشکل را حل کنند، گفت: بحث استانداردسازی گازوئیل یکی دیگر از موضوعاتی است که بررسی شده و تا حدودی به سرانجام رسیده است، با جلساتی که برگزار کردیم شورای عالی استاندارد قبول کرده که بنزین باید استاندارد سازی شود.

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور تصریح کرد: همچنین در بحث آلودگی تهران در سال گذشته آزمایش‌های مختلفی از بنزین مصرفی انجام شد و به چند منبع معتبر آزمایشگاهی از جمله پژوهشگاه وزارت نفت و سازمان استاندارد اعلام شد.

وی گفت:از سوخت مصرفی در شهرها نمونه برداری کردیم و به آزمایشگاه های سازمان استاندارد و وزارت نفت برای آزمایش ارسال کردیم، هر دو منبع آزمایشگاهی اعلام کردند که بنزین‌های مصرفی با استاندارد‌های مورد قبول فاصله دارند و استاندارد لازم را ندارند و در شرایطی که بنزین مصرفی در شهرها باید استاندارد یورو 4 را داشته باشد، اما نمونه ها استاندار یورو 2 داشتند که این موضوع را به مراجع ذی‌ربط و سازمان استاندارد اعلام کردیم.

حشمتی ادامه داد: سازمان بازرسی، نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین دارد که در این باره ورود کرده است و به قوای سه‌گانه اعلام کرده است و این موضوع را مبنای کار خود قرار دادیم. در گزارش سازمان بازرسی کشور در زمینه آلودگی هوا کار‌های زیادی انجام شده و ما پیگیری می‌کنیم که اگر تخلفی وجود دارد حتما رسیدگی شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: عواملی مثل سوخت، تولید خودرو و استاندارد‌های آن در آلودگی هوا مؤثر هستند که تلاش می‌شود استانداردسازی در تولیدات رعایت شود و در سال‌های قبل باید استانداردسازی خودرو‌ها و نوسازی ناوگان‌های عمومی انجام می‌شد.

کد خبر 89859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha