با مناقصه جدید، ظرفیت متروی تهران ۲ برابر می شود

پرشین خودرو: شهردار تهران با بیان اینکه از نظرظرفیت حمل ونقل عمومی درشهر تهران وضعیت مناسبی نداریم، گفت: یکی از مهم ترین شاخص هایی که برای محاسبه زیست پذیری یک شهر در نظر گرفته می شود حمل ونقل عمومی است.

به گزارش پرشین خودرو، محمدعلی نجفی صبح امروز طی سخنانی در آئین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران، ضمن تبریک فرا رسیدن فجر پیروزی انقلاب، از تصمیم گرفته شده مبتنی بر اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و امضای این تفاهمنامه تشکر کرد.

شهردار تهران ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه این تفاهمنامه هر چه زودتر به قرارداد نهایی منجر شود، گفت: محاسبات و بررسی های کارشناسی انجام شده است و فکر نمی کنم مدت زمان زیادی برای این کار لازم باشد. اولین گام نیز آن است که با استفاده از ابزار ماده ۱۲ قانون درباره شهرداری های کشور گامی برداشته شود.

نجفی تاکید کرد: امیدوار هستم این تفاهمنامه مدلی برای بعضی از کلانشهرهای دیگر کشور که از خط مترو در آنها استفاده می شود، باشد.

وی با بیان اینکه از نظر ظرفیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران وضعیت خیلی مناسبی نداریم، گفت: یکی از مهم ترین شاخص هایی که برای محاسبه زیست پذیری یک شهر در نظر گرفته می شود موضوع حمل و نقل عمومی است بنابراین هرچه حمل و نقل عمومی سهم بیشتری داشته و کیفیت ارائه خدمات در حمل و نقل عمومی بالاتر باشد، آن شهر زیست پذیرتر تلقی می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه حدود ۹ درصد از حمل و نقل مربوط به مترو و حدود ۱۱ درصد توسط اتوبوس ها صورت می گیرد، تاکید کرد: در مجموع ۲۰ درصد از سفرهای تهران توسط حمل و نقل عمومی صورت می گیرد که با احتساب تاکسیرانی این سهم زیر ۵۰ درصد است.

نجفی خاطرنشان کرد: مسئله ترافیک، آلودگی هوا و حتی مسائل اجتماعی به مسائل مرتبط با حمل و نقل و جابجایی ها در شهر بر می گردد؛ چرا که وقتی سفر طولانی می شود به تبع آن مسایل اجتماعی، عصبی و روانی شهر را آزار می دهد و این آزار به روح و روان شهر تسری پیدا می کند.

به گفته نجفی، بر اساس محاسبات صورت گرفته به ازای هر سفر با مترو حدود شش دهم لیتر صرفه جویی در بنزین صورت می گیرد که این رقم برابر ۹.۸ سنت صرفه جویی خواهد بود.

شهردار تهران، سقف این توافق با وزارت نفت را یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار عنوان و تصریح کرد: هم اکنون در مراحل نهایی تصمیم برای مناقصه ای هستیم که بر اساس آن قرار است ۶۳۰ واگن قطار مترو خریداری شود. در حال حاضر برنده مناقصه و شریک خارجی مشخص شده و گفته شده است که هفته آینده قیمت نهایی تعیین خواهد شد.

وی افزود: بنا بود این تصمیم حدکثر تا اواخر آذر ماه از طریق سازمان گسترش وزارت کشور و شهرداری نتیجه گیری شود، اما به دلایل مختلف به تاخیر افتاد. با این وجود امیدواریم تا آخر بهمن ماه در آن زمینه هم نتیجه گیری شود.

با مناقصه جدید ساخت ۶۳۰ واگن جدید، ظرفیت متروی تهران بیش از ۲ برابر می شود

نجفی تاکید کرد: در صورت تحقق هزار واگنی که امروز درباره آن صحبت می کنیم و ۶۳۰ واگنی که به این ترتیب کار ساخت و واگذاری آنها آغاز خواهد شد، ظرفیت مترو در تهران بیش از ۲ برابر می شود.

وی با اشاره به زیر ساخت های موجود در مترو از تکمیل خطوط شش و هفت مترو در سال آینده خبرداد و گفت: در صورتی که سهم دولت در قبول ۵۰ درصد ساخت مترو قطعی شود، می توانیم یک خط جدید مترو را هم شروع کنیم؛ در این صورت می توانیم ظرفیت مترو تهران را طی چهار الی پنج سال آینده از دو میلیون سفر فعلی به شش تا هفت میلیون سفر برسانیم که در همه شئون اداره شهر تهران موثر خواهد بود.

نجفی تاکید کرد: امیدواریم درباره برنامه های حمل و نقل ریلی تهران با کمک وزیر نفت و سایر فعالیت ها، یک تحول اساسی انجام شود تا آسایش برای شهروندان تهرانی فراهم شود.

شهردار تهران ابراز کرد: تهران به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود و روشن است هر تحولی به سمت بهبود و هر ارتقایی در کیفیت خدمات، بر کل چهره کشور و همینطور در برداشت عمومی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جهان موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدام امروز نباید تنها در حد یک گام مفید برای توسعه حمل و نقل دیده شود بلکه یک گام مفید برای تقویت نظام، انقلاب اسلامی و دستیابی به اهداف انقلابی که همه برای آن تلاش می کنیم خواهد بود.

نجفی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتیجه مناقصه بین المللی ساخت ۶۳۰ واگن مترو، ابراز کرد: همزمان با اعلام نتیجه نهایی مناقصه اسم کشور خارجی و شرکت داخلی برنده اعلام می شود؛ همچنین درباره تفاهمنامه امروز هم هنوز تصمیم گیری نشده و بعد از تصمیم گیری اعلام می شود.

کد خبر 90149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha