تبعات عدم سرمایه‌گذاری خودروسازان در زنجیره تامین قطعات

پرشین خودرو: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت و استاندارد تولیدات خودروسازان، گفت: هم اکنون بخش قابل توجهی از قطعات خودروهای داخلی، براساس استانداردهای مورد درخواست خودروسازان تامین می شود که مسلما سهم مهمی در میزان کیفیت و استاندارد خودروهای داخلی دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از آنا، اسدالله قره خانی، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نسبتا خوبی را در حوزه قطعه سازی کشور کرده است، اظهار کرد: امروز چنانچه خروجی برخی از خودروسازان از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست، بخشی از دلایل آن به شرایط موجود عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زنجیره تامین و از سویی تلاش واحدهای قطعه‌سازی برای دستیابی به تولید اقتصادی باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که سهم مهمی از بازار خودرو ایران محدود به تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی می‌شود، مسلما بخش زیادی از واحدهای قطعه‌سازی کشور نیز سطح تکنولوژی تولیدات آنها را بر اساس استانداردهای این دو شرکت تعریف و بر این مبنا سفارش‌گذاری شده و قطعات طراحی و تولید می‌شود.

قره خانی که بخشی از کیفیت خودروهای داخلی را ناشی از نحوه تعامل و همکاری خودروساز و قطعه‌ساز می‌داند، افزود: جریان حاکم بر روند تولید و تامین قطعات خودروهای داخلی موجب شده در این سالها قطعه‌سازان انگیزه‌ای برای ارتقاء سطح تکنولوژی و استاندارد قطعات تولیدی نداشته باشند.

وی با ابراز تاسف از آسیب های ناشی از شرایط موجود بر صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور، گفت: متاسفانه علاوه بر وجود چنین شرایطی در تامین نیاز شرکتها ، برخی از قطعات نیز به نام قطعه ایرانی، در چین سفارش‌گذاری می‌شود که عمدتا قطعات بی‌کیفیتی است که در خط تولید شرکت‌ها نیز وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با ادامه این شرایط بخش زیادی از قطعه سازان داخلی آسیب خواهند دید، متذکر شد: انتظار می رود با برگزاری سمینارها و همایش های تخصصی مانند پنجمین همایش صنعت خودرو ایران که 24 و 25 بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد، بخش زیادی از مشکلات و نواقص موجود در زنجیره تامین شرکت های خودروسازی برطرف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه یکی از مشکلات صنعت خودرو را هزینه بالای تولید و نبود بهره‌وری عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر بالا بودن هزینه های سربار و همچنین تامین نقدینگی در شرکتهای خودروساز منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید شده است این در حالی است که به جهت عدم تناسب قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ، بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودروهای چینی که ظاهرا از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردارند ، سوق یافته است.

قره‌خانی در پایان بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری جهت ارتقاء کیفیت و به روز‌آوری تکنولوژی در صنعت قطعه سازی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت سرمایه گذاری و گسترش فعالیت بخش تحقیق و توسعه و همچنین استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا در واحدهای قطعه سازی، ضمن ارتقاء کیفیت و به روزآوری تکنولوژی تولید در این صنعت، شبکه قطعه سازی کشور به زنجیره تامین جهانی متصل خواهد شد.

یادآور می شود که پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با حضور رئیس جمهوری در 24 و 25 بهمن ماه جاری در مرکزهمایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 90183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha