طرح جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده

پرشین خودرو: معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرایی شدن ابرپروژه اسقاط و جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده مستلزم هماهنگی مثلث دولت، سیستم بانکی و خودروسازان است تا مشتریان انگیزه کافی برای تحقق آن داشته باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، «محسن صالحی نیا» امروز (سه شنبه)  افزود: این طرح بزرگ در ادامه طرح پیشین از رده خارج کردن خودرورهای سنگین فرسوده در کشور و یک کار جمعی است، اما اجرایی کردن آن نیازمند مساعدت و هماهنگی وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و کشور، بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت های تولید کننده است.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه بین 20 تا 30 درصد قیمت خودروهای سنگین (بسته به نوع خودرو) آورده نقدی متقاضیان بوده و 20 تا 30 درصد دیگر آن را تسهیلات ریالی تشکیل می دهد، اقساط این خودروها ارقام سنگینی نخواهد بود.
صالحی نیا ادامه داد: متوسط اقساط پرداختی مشتریان در این طرح از ماهانه بیش از 10 میلیون ریال برای کامیونت ها تا 60 میلیون ریال برای اتوبوس ها متفاوت خواهد بود.
وی بیان داشت: تامین ارزی قطعات منفصله این خودروها با ارائه پیش فاکتور از سوی خودروسازان انجام می شود و بازپرداخت آن از محل صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: طرح های پیشین جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین، کفایت متقاضیان و مشتریان را نمی داد، اما در طرح جدید و با افزایش ظرفیت خودروسازان داخلی با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.
او خاطرنشان کرد: شرکت های خودروساز داخلی حاضر در این طرح، هر یک بر اساس ظرفیت تولیدشان دسته بندی شده و مشارکت خواهند داشت.

طرح جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده در سه سال
بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.
برنامه دولت برای بازسازی این ناوگان پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است؛ در این پیوند محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری گفت: تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
وی افزود: در این طرح سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
 خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهرها روی آورد.
به کمک این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بود که بسیاری از خودروهای بالای 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوانتر دادند.
با این حال این مسیر همچنان ناتمام مانده است بویژه آنکه در حوزه ترانزیت و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و جاده ای، اقدام های اساسی برای نوسازی صنعت حمل و نقل کشور صورت نگرفته است.
اکنون دولت دوازدهم امیدوار است با اجرای چند طرح، مسیر نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را بپیماید تا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی هوا، زمینه ساز تولید و اشتغال بیشتر در کشور باشد.

کد خبر 90190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha