نوسازی خودروهای فرسوده به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است

پرشین خودرو: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نوسازی خودروهای فرسوده کشور موضوع بسیار مهمی است که در سال های گذشته بخوبی مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه این مساله حضور و تردد خودروهایی با عمر بالا در ناوگان حمل و نقل کشور و آلودگی شدید هوا بویژه در کلانشهرهاست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، «منصور معظمی»  با اشاره به برنامه‌ریزی برای طرح جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده در سه سال افزود: با تاکید و دستور رئیس جمهوری، مقرر شده وزرات نفت در این زمینه همکاری و حضور جدی داشته و تامین مالی این پروژه عظیم (مگاپروژه) را به انجام برساند.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: برای تحقق این مهم، بخش قابل توجهی از ظرفیت صنایع داخلی به کار گرفته شده و منابع مورد نیاز آن از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود که منافع زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح، 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته توسط دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
معظمی ادامه داد: مقرر شده وزارت نفت از محل فروش نفت خام و سایر فرآورده ها و بر اساس مکانیسمی که خودش طراحی می کند، بخشی از منابع مالی آن را تامین کند.
وی این اقدام وزارت نفت را گامی مهم و بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: خودروسازان داخلی و همچنین بخش خصوصی، توان تامین مالی این طرح را ندارند.
به گفته این مقام مسئول، 50 درصد منابع این پروژه عظیم از سوی دولت و 30 درصد از سوی بانک ها تامین شده و 20 درصد باقی مانده نیز آورده نقدی افراد و متقاضیان خواهد بود.
وی تاکید کرد: تصمیم اتخاذ شده بسیار مهم است و همه دستگاه های متولی امر باید به اجرایی شدن آن کمک کنند.
برپایه این گزارش، وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و کشور، بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت های خودروساز داخلی در این پروژه عظیم مشارکت خواهند کرد.

** طرح جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده در سه سال
بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.
برنامه دولت برای بازسازی این ناوگان پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است؛ در این همین خصوص محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری گفت: تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
وی افزود: در این طرح سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
 خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهرها روی آورد.
به کمک این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بود که بسیاری از خودروهای بالای 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوانتر دادند.
با این حال این مسیر همچنان ناتمام مانده است بویژه آنکه در حوزه ترانزیت و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و جاده ای، اقدام های اساسی برای نوسازی صنعت حمل و نقل کشور صورت نگرفته است.
اکنون دولت دوازدهم امیدوار است با اجرای چند طرح، مسیر نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را بپیماید تا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی هوا، زمینه ساز تولید و اشتغال بیشتر در کشور باشد.

کد خبر 90208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha