کد خبر 90213
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
نرخ گذاری در کارواش ها سلیقه ای است

پرشین خودرو: نرخ‌گذاری سلیقه‌ای در برخی از کارواش‌ها معضلی است که باید با نظارت هر چه بیشتر مهار و کنترل شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، در سالیان اخیر به موازات افزایش تولید و عرضه واردات خودرو،کارواش ها نیز با کثرت و تعدد هر چه بیشتری همراه شده اند.
در کمتر شهر، محله یا شهرستانی، خلأ وجود کارواش احساس می‌شود و این تعدد و گستردگی (از حیث کَمی) مُوَیِدِ اقبالی است که دارندگان خودرو از باب دریافت خدمات مذکور، نشان می‌دهد و به تبع در چنین شرایطی همسو با بالا رفتن تقاضا، مراکز ارائه خدمات شستشوی اتومبیل نیز افزایش می‌یابند.

احمد فروزان نسب، مدیر یکی از کارواش‌های فعال در استان البرز در تشریح نرخ گذاری کارواش‌ها و تفاوت ملموسی که در برخی از مراکز مذکور از حیث هزینه خدمات مشاهده می‌شود، اظهار کرد: نخستین عامل تاثیرگذار در نرخ خدمات کارواش ها به محل استقرار و حوزه جغرافیایی خدمات دهی مراکز مذکور معطوف می شود.

وی افزود: در مناطق مرفه نشین یا به تعبیری بالا نشین، هزینه خدمات این‌چنینی، بالاتر از دیگر مناطق و محلات خواهد بود.

این فعال صنفی در بخش کارواش تصریح کرد: تنها با در نظرگرفتن تفاوت اجاره بها یا ارزش ملکی که مقرر است در بستر آن، خدمات شستشوی خودرو داده شود، می توان به دلایل این تفاوت و فاصله قیمتی پی برد.

فروزان نسب گفت: البته این واقعیت را نیز نمی‌توان انکار کرد که متاسفانه در برخی کاروش‌ها، نحوه نرخ گذاری به‌صورتی است که به جز تداعی ذهنیت سوء استفاده، سودجویی و یا نوعی از گران‌فروشی، تصور دیگری به اذهان متبادر نمی‌شود.

این مدیر کارواش فعال در استان البرز بیان کرد: ضریب کیفی ارائه خدمات در برخی کارواش‌ها، به محلی وابسته است که در آن ارائه خدمات می‌کنند، به عنوان مثال فعالیت کاروش‌هایی که از ارائه خدمات به اتومبیل‌های معمولی و پرتیراژ امتناع می‌کنند از نمونه‌ مراکزی به شمار می روند که عمدتا در مناطق بالای شهر و با دریافت هزینه‌های سنگین تر(به نسبت کارواش های معمولی) ارائه خدمات می‌کنند.

وی افزود: با همه این اوصاف، روشویی، توشویی، شستشوی اتومبیل، واکس و...هزینه و نرخ مشخصی دارد و تا حدودی تفاوت و فاصله قیمتی به نسبت محلیت ارائه خدمات قابل فهم و هضم است، اما گاهی دیده و شنیده می‌شود که فاصله میان نرخ‌های تعیین شده بسیار بالا و تامل برانگیز می شود.

این مدیر کارواش گفت: به نظر می‌رسد در صورت اعمال نظارت هر چه بیشتر و تشدید برخوردها با کارواش‌های غیرمجاز، بتوان تا حدود بسیاری از بروز گران فروشی‌ها این‌چنینی جلوگیری کرد.

از سود قابل توجه در ایام بهار و تابستان تا رکود و کسادی در فصول پاییز و زمستان
علی اصغر رحمتی، از نیروهای فعال در یکی از کارواش‌های شهرستان ملارد  در ارتباط با میزان درآمد این صنف، اظهار کرد: با عنایت به کسادی و نارسایی که در وضعیت کسب و کار در بازار مشاهده می شود، درآمد کارواش ها مطلوب به نظر می رسد.

وی افزود: البته میزان کسب درآمد در این بخش تا حدود زیادی وابسته به امکاناتی است که در این مراکز تعبیه می شود.در کارواشی که کافی شاپ راه اندازی شده و یا شستشوی خودرو با دستگاه های پیشرفته انجام می‌شود، نرخ دریافت خدمات بالاتر خواهد بود و این امری غیرمنطقی به نظر نمی رسد.

رحمتی تصریح کرد: البته در مناطق محرومی همچون ملارد راه اندازی چنین کارواش هایی مقرون به صرفه نیست، زیرا بضاعت مالی عموم مردم به آنها اجازه، پرداخت هزینه بالا را نمی‌دهد اما در مناطقی که ساکنان آن از تَمَکُنِ مالی مطلوبی برخوردارند، تعدد و تکثر کارواش‌های پیشرفته ، امری عادی و طبیعی خواهد بود.

وی در خصوص میزان درآمد کارگران فعال در کارواش‌ها گفت: میزان درآمد کارگران و عوامل فعال خدماتی در کارواش‌ها نیز تابع موقعیت جغرافیایی محل ارائه خدمات خواهد بود و البته تفاهمی که از سوی مدیر کارواش با عوامل خدماتی می شود نیز در میزان درآمد افراد و گروه های فعال در این حوزه، تاثیرگذار است.

رحمتی ادامه داد: گاهی مدیر کارواش با عوامل خدماتی مقرر می‌کند که ماهیانه حقوق ثابتی را پرداخت کند که با در نظر گرفتن انعامی که به‌صورت روزانه عوامل مذکور دریافت می‌کنند، به نسبت، حقوق مطلوبی دریافت می شود.

این نیروی فعال خدماتی در کارواش گفت: البته ساز وکار مذکور، فراگیر و همه گیر نیست و چنین تفاهمی عمدتا در کارواش‌های خاص منعقد می شود و به واقع در بسیاری از کارواش‌ها، تنها انعامی که از سوی مشتریان به نیروهای خدماتی پرداخت می‌شود به عنوان حقوق این افراد محاسبه می‌گردد.

پرداخت انعام اجباری نیست
چندی پیش، علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتو سرویس و توقفگاه و پارکینگ شهر تهران در گفتگویی با رسانه ها در ارتباط با موضوع پرداخت انعام از سوی مشتریان به عوامل کارواش‌ها اظهار کرد:پرداخت انعام از سوی مشتریان امری کاملا اختیاری است که نمی‌توان اجباری را برای آن تعریف کرد.

وی می افزاید: مشتریان در صورت مشاهده چنین مواردی (پرداخت انعام اجباری) مراتب را به اتحادیه اعلام کنند، به طور قطع بازرسان مربوطه نسبت به بررسی چنین مواردی ورود خواهند کرد.

آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از نرخ‌گذاری‌های سلیقه ای و گران فروشی خدمات در کارواش‌های غیرمجاز رخ می‌دهد و در صورت مراجعه مردم به مراکز مجاز و پروانه دار، بروز چنین سوء استفاده هایی به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

البته ساماندهی و تشدید نظارت ها بر عملکرد کمی و کیفی کارواش‌ها، ضرورت دیگری است که امید آن می رود با تحقق هر چه بیشترِ آن، شاهد نظم و انتظام مطلوب تری در این عرصه باشیم.

کد خبر 90213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha