دولت در صنعت خودرو تصدی‌گری می‌کند

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون صنایع و معادن، گفت: در حالی که باید قطعات از بازار داخل تهیه شود اما تامین کنندگان و تولیدکنندگان قطعات محصولات خود را از چین تامین می‌کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، فریدون احمدی ، در خصوص داخلی سازی خودروهای تولید در کشور، اظهار داشت: مقرر شده تولیدات مشترک صنعت خودرو سازی از 20 درصد داخلی سازی در یک بازه زمانی به 30درصد و بالاتر حرکت کند، اما در واقعیت مکانیزم قوی که تضمین کند میزان داخلی سازی در حال صورت گرفتن است وجود ندارد.

تامین کنندگان و تولیدکنندگان قطعات محصولات خود را از چین تامین می‌کنند

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد که گفته می‌شود برخی از خودروها 20 تا 30 درصد داخلی سازی شده‌اند اینگونه نیست، گفت: باید قطعات از بازار داخل تهیه شود اما تامین کنندگان و تولیدکنندگان قطعات محصولات خود را از چین تامین می‌کنند.

تضمینی برای تولید داخل بودن قطعات وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه تضمینی وجود ندارد تا قطعات مورد استفاده در محصولات تولیدی صنعت خودروسازی کشور ساخت داخل باشد و حمایت‌های مناسبی نیز از قطعه‌سازان داخلی در زمینه ورود تکنولوژی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: قیمت تمام شده، هزینه تولید و بروکراسی اداری در داخل کشور زیاد است و با تسهیلات 20 درصد نمی‌توان تولید کرد و تولید داخل معنا و مفهومی ندارد.

دولت در صنعت خودرو تصدی‌گری می‌کند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تضمین این مسئله نیازمند یک سازوکار مناسب است اما متاسفانه دولت در صنعت خودروسازی تصدی‌گری می‌کنند، ادامه داد: دولت اگر در جایگاه سیاست‌گذار حضور داشت و کنترل اجرای این سیاست‌ها را در دست می‌گرفت شاید موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل می‌شد، اما با این روش نتایج خوبی حاصل نمی‌شود.

وی، اضافه کرد: تمامی هم و غم دولت در صنعت خودروسازی مدیریت سایپا و ایران‌خودرو است بنابراین به میزان بالایی از داخلی سازی محصولات دست پیدا نمی‌کنیم، اگر دولت از تصدی‌گری خارج و بدنه را کوچک‌سازی و از افراد دانا در این زمینه استفاده کند می‌تواند سیاست‌گذاری مناسبی را تعیین و اجرایی سازد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: تمامی نگرانی دولت در زمینه صنعت خودرو سایپا، ایران‌خودرو و ثبت سفارش واردات خودرو است و غیر از این کار دیگری ندارد./

کد خبر 90224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha