مسئول بهشت و جهنم مردم نیستم

پرشین خودرو: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: عدالت از نظر بنده طور دیگری تعریف شده من مسئول بهشت و جهنم نیستم. خدا هم نیستم. مسئول اینکه در جامعه چه کسی شریف‌تر است هم نیستم از نظر من عدالت این است که هر خودروی شخصی به هر دلیلی که وارد طرح ترافیک شود باید عوارض برابر بدهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای بیان جزئیات طرح ترافیک جدید اولویت‌ها، تغییرات و وضعیت سهمیه‌بگیران در این طرح به خبرگزاری فارس آمد و به سوالات خبرنگاران و ابهامات موجود در طرح پاسخ داد.

وی در ابتدا خطاب به رسانه ها گفت: رویه غلط از سوی رسانه‌ها در پیش گرفته شده است شما رسانه‌ها چرا به عنوان قشر روشنفکر و کسانی که دغدغه نظام را دارید انتظار دارید عده‌ای مجانی، عده‌ای با هزینه‌های متفاوت 30 هزار تومانی تا 2 میلیونی به طرح ترافیک بیایند. بر چه اساسی این ارقام با هم فرق کنند و هر کسی حق خود بداند که مجانی به محدوده طرح بیاید.

یکی از خبرنگاران نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: برخی از اقشار در جامعه استفاده از طرح ترافیک برایشان ابزار کار است و برخی می‌خواهند از این طرح استفاده دیگری کنند اما این ابزار کار رسانه‌ها است.

پورسیدآقایی گفت: هر خودرویی که در شهر حرکت می‌کند عارضه ترافیک و آلودگی در پی دارد و همه به دلایلی از خودروی شخصی می‌خواهند استفاده کنند اینهایی که می‌خواهند مسافرکشی کنند آیا وضعشان بهتر از سایرین است و باید روزی 40 هزار تومان بدهند، عده‌ای می‌گویند به دلیل شرافت شغلی‌شان نباید هیچ پولی بدهند آیا این طبقه‌ای کردن مشاغل خوب است؟ مثلاً به پزشک طرح بدهیم و به راننده بگوییم نیا چون شغل او شریف‌تر است، اکنون هم بحث خبرنگار نیست که این موضوع را شخصی می‌بینید در طرح ترافیک بحث کلی مطرح است که همه یکسان عوارض دهند.

خبرنگار برای تهیه گزارش نیاز به طرح ترافیک دارد

خبرنگار پاسخ داد: اینکه مشاغل طبقه‌بندی نشود حرف درستی است اما گویا زاویه نگاهمان کمی متفاوت است، خودروی آتش‌نشانی یا آمبولانسی که باید برای تردد در شهر طرح داشته باشد لازمه کارش استفاده از چنین تسهیلاتی است. خبرنگار نیز برای تردد در شهر، خدمت به مردم و تهیه گزارش و خبر به چنین ابزاری احتیاج دارد.

معاون شهردار: چه تضمینی است که خبرنگاران طرح را برای کار خبر استفاده کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه واکنش نشان داد و گفت: زمانی که به خبرنگاران این طرح ترافیک داده می‌شود چه کنترلی انجام می‌گیرد که این افراد صرفاً برای تهیه خبر از آن استفاده کنند. آیا تضمینی وجود دارد؟ وضعیت خبرنگاران با خودروی اورژانس و آتش‌نشانی متفاوت است، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به نظر من خودخواهی می‌کنند و فرقی نمی‌کند که دارا باشند، مدیر باشند یا وکیل. البته بگویم که بخشش از جیب من نیست از جیب مردم است می‌توانستم بگویم طرح ترافیک مانند قبل باشد و همه خوشحال شوند اما چه ترجیحی وجود دارد که از جیب مردم برای یک اقلیت خرج کنیم تا صد هزار خودرو به راحتی در محدوده مرکزی شهر تردد کنند.

اجرای طرح ترافیک جدید به نفع سرمایه‌داران و پولداران می‌شود

خبرنگار در پاسخ، گفت: به نظر می‌رسد اجرای طرح ترافیک جدید به نفع سرمایه‌داران و پولداران می‌شود دغدغه شما رفع تضاد طبقاتی است اما عملاً با این طرح، جامعه را طبقاتی می‌کنید.

پولدارها مگر بیکارند که طرح بخرند؛عوارض هم نمی‌دهند، جریمه می‌شوند

پورسیدآقایی پاسخ داد: فکر می‌کنید پولدارها چه می‌کنند اکنون که طرح رایگان است و عده‌ای از رانت استفاده می‌کنند روزانه می‌خرند و به طرح می‌آیند، 7 هزار طرح روزانه فروخته می‌شود که از این میان 6500 طرح توسط سیستم تاکسی اینترنتی خریداری می‌شود. پولدارها مگر بیکارند که طرح بخرند. عوارض هم نمی‌دهند، جریمه می‌شوند. مگر در سیستم گذشته جلوی خودروی پولدارها را گرفته‌اید؟ فقط جریمه شده‌اند. فقط فرق آن این است که 105 هزار نفر که خواصاً قشر برتر جامعه شده‌اند.

خبرنگاران جزو پولدارها نیستند

خبرنگار گفت: بهتر است قشر خبرنگاران را بررسی کنید چرا که جزو پولدارها نیستند و جزو ضعیف‌ترین گروهند. پورسیدآقایی گفت: برتری مالی منظورم نیست.

خبرنگار ادامه داد: شاید فکر می‌کنید قدرت دست رسانه‌هاست اما این گونه نیست و معاون شهردار گفت: 105 هزار نفر قشر ضعیف و بیچاره نیستند، میزان پولی که از فروش روزانه از مردمی که دستشان به جایی نمی‌رسد و طرح را لازم دارند به دست می‌آوریم به اندازه پول سهمیه 105 هزار نفر است. سال گذشته 15 هزار طرح روزانه فروخته شده و پول این دو با هم برابر است. آیا این انصاف است؟

شهرداری چه تضمینی برای برداشتن رانت دولتی می‌کند

یکی از خبرنگاران در این رابطه که شهرداری از دولت پول می‌خواهد و طلب خود را وصول نکرده سوال کرد که چه تضمینی وجود دارد بتواند رانت دولتی را بردارد و از طرفی آلودگی شهر کم شود؟

چرا خبرنگاران خود را تافته جدابافته می دانند/رانت پلیس را هم قطع می کنیم

پورسیدآقایی پاسخ داد: عینک‌هایتان را بردارید چرا خود را تافته جدا بافته از جامعه می‌بینید ما همه رانت‌ها را قطع کرده‌ایم؛ پلیس، مجلس و ادارات.

خبرنگار دیگری گفت: اگر رانت‌ها را قطع کنید ما کمکتان می‌کنیم.

یکی از خبرنگاران پرسید پس 63 هزار سهمیه‌ای که به دولت و ادارات داده‌اید چه می‌شود؟ مگر می‌توانید این پول را از دولت بگیرید. زیرساخت مترو نداریم و قیمت‌ آن هم می‌خواهد دو برابر شود.

چرا با طرحی که قرار است همه را یکسان ببینیم مخالفت می‌کنید

پورسیدآقایی گفت: برای اولین بار طرحی آمده که همه را مثل هم می‌بیند و همه باید یکسان عوارض بدهند چرا با آن مخالفت می‌کنید، حاضرم این طرح ترافیک را بردارم اما در ازای آن حمل‌ونقل عمومی را توسعه بدهم.

خبرنگار گفت: این رویکرد بسیار خوبی است.

شجاعت دارم جلوی رانت خبرنگاران می ایستم

معاون شهردار در پاسخ به اینکه آیا شهامت این را دارد که اعلام کند اگر زمان ی نتوانست عوارض طرح ترافیک را از دولتی‌ها بگیرد آن را اعلام کند؟ گفت: از کسی که جلوی این همه هجمه ایستاده و حرفش را زده سخت نیست که جلوی چند مقام دولتی بایستد و این را بگوید. از 105 هزار سهمیه 5 هزار تا هم دولتی نیست این سهمیه‌ها بیشتر مال مدیران است. در دنیا پارکینگ را گران می کنند که از خودروی شخصی استفاده نشود و اگر می‌خواهیم ترافیک کم شود باید کشش استفاده از خودروی شخصی پایین بیاید. استفاده از این خودروها در دنیا کار لوکس و گرانی است.

اگر برای شهرداری مهم باشم پول طرحم را می دهد

وی افزود: مدیران ما اصلاً سوار وسایل حمل‌ونقل عمومی نمی‌شوند آن وقت توقع دارید ترافیک نشود. بنده نه خودم طرح می‌گیرم و نه دارم، باید پولش را مثل آدم‌های عادی بدهم و در روزهای تعطیل با مترو تردد می‌کنم. گاهی هم سر کار با مترو می‌آیم اما اگر برای شهرداری کار من ارزش دارد پول هر روز تردد من را خواهد داد. در واقع سازمان‌ها تصمیم می گیرند برای چه کسانی 8 میلیون هزینه کنند تا بتوانند به محدوده طرح ترافیک بیایند. ما می‌خواهیم از جیب عده‌ای بگیریم و در جیب کسانی که با حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند بگذاریم.

خبرنگار، گفت: این نگاه که فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد نشود خوب است اما ما همچنان نگرانیم طرح ترافیک طرحی برای سرمایه‌داران شود و می خواهیم ببینیم که روزی واقعاً تضاد طبقاتی وجود ندارد و مدیران هم مانند سایر مردم ترافیک را سبک می‌کنند و مردمی می‌شوند.

معاون شهردار سپس تصویری از طرح ترافیک فعلی ترسیم کرد و گفت: در طرح کنونی 129 هزار و 350 سهمیه طرح ترافیک وجود دارد که از این تعداد 105 هزار سهمیه به صورت سالانه و دائمی فروخته می‌شود و به عده‌ای در حدود 27 تا 30 هزار سهمیه به صورت مجانی داده می‌شود که رقم هر یک 40 تا 50 هزار تومان است. البته به برخی‌ها با رقم‌های مختلف 300، 500 و حتی 800 هم دادیم گاهی هم رقم 2 میلیون و 300 به برخی اشخاص و مدیران داده می‌شود و فقط 20 هزار سهمیه برای عامه مردم می‌ماند.

پورسیدآقایی گفت: در واقع از 4 میلیون خودرو 105 خودرو جواز ورود سالانه به طرح ترافیک را دارند و مابقی هم که 20 هزار سهمیه است می گوییم اگر می‌خواهید روزانه آن را تهیه کنید که در سال باید 12 میلیون تومان بابت آن هزینه کنند. برای طرح ترافیک روزانه 41 هزار و 600 تومان باید پول پرداخته شود که در سال رقم 12 میلیونی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما در واقع در طرح کنونی گفته‌ایم اگر عموم مردم لازم داشته باشند که به محدوده طرح بیایند فقط 20 هزار خودرو می‌تواند وارد شود اما برای خواص و آنهایی که ژن برتر دارند و 105 نفر می‌شوند جواز دائمی دارند اما متأسفانه جمع عوارضی که باید پرداخته شود بین دو گروه عوام و خواص برابر است. نیمی را شهرداری از گروه خواص به عنوان عوارض گرفته و نیمی را از افرادی که دارای طرح ترافیک دائمی هستند می‌گیرند.

وی گفت: طرح ترافیکی که اکنون اجرا می‌شود کاملاً رانتی است مردم را به دو دسته کلی تقسیم کرده، عوام و خواص کرده و به خواص مجانی می‌دهد. این موضوع نه دلیل عقلانی دارد نه شرعی و نه عرفی این چه تفکیکی است که برای مردم قائل شدند در واقع برای مردم قیمت گذاشتند اگر طرح برای کنترل ترافیک است و حمل‌ونقل اکنون سخت است باید برای همه باشد نه اینکه منطقه‌ای از شهر مال عده‌ای خاص باشد و چرا همه مردم به یک اندازه عوارض نمی‌دهند. چرا باید بار درآمدزایی گروه خاصی را گروه عام بپردازند.

پورسیدآقایی ادامه داد: از طرفی فشار دستگاه روی دستگاه را هم داشتیم، سهمیه‌ها را فشار می‌آوردند که زیاد کنیم و در دوره قبل این رویکرد باعث شد 42 درصد تعداد سهمیه‌بگیران زیاد شود و با هر کسی که سلام و علیک داشتیم باید به آن سهمیه می‌دادیم چاره‌ای هم نبود چون منطق این گونه حاکم شده بود شهرداری هم از این سهمیه به عنوان ابزار معامله استفاده می‌کرد از دستگاه‌های دولتی و اجرایی تا خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در قبال دادن سهمیه باید مشکلی را از دوش شهرداری برمی‌داشتند و این ابزاری برای شهرداری شده بود.

معیار آرم دادن اصلا مشخص نبود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: معیار دادن سهمیه هم مشخص نبود مشخصی 5 سهمیه داشت و خبرگزاری دیگری 150 سهمیه می‌گرفت، وزارتخانه‌ای 800 سهمیه می‌گرفت و وزارتخانه عریض و طویل دیگری 130 سهمیه و روش توزیع سهمیه‌ها برمبنای چانه‌زنی و قدرت فشار بیشتر بر شهرداری بود. هر که قدرت بیشتری داشت سهمیه بیشتری می‌گرفت. هر که دلش می‌خواست و یا به جناح سیاسی نزدیکتر می‌شد سهمیه‌ بیشتری حبه می‌کرد.

عوارض حمل و نقل نباید خرج رفیق بازی شود

وی افزود: آنچه ترسیم کردم ماهیت طرحی است که اکنون عده‌ای از آن دفاع می‌کنند برای تیم جدید ما راحت‌تر این بود که از طرح قدیمی استفاده می‌کردیم و این گونه با همه تعامل داشتیم اما به چه قیمتی؟ با پول بقیه مردم باید این تعامل را می‌ساختیم از قدیم گفتند «آدم بی‌پول خزانه رفیق می‌گیرد» عوارضی که باید صرف حمل‌ونقل می‌شد، ابزاری برای رفیق‌بازی و تعامل با دستگاه‌ها شده بود.

پورسیدآقایی در مورد طرح ترافیک جدید و تغییرات در آن، گفت: در طرح جدید ترافیک میزان عوارض خودرو در شهر یکسان است، ترافیک و آلودگی برای همه یکی است اما متأسفانه باز هم صدای گروه اقلیت خیلی بلندتر است.

وی افزود: 5.5 میلیون در شهر تهران روزانه سفر حمل‌ونقل داریم و حدود 2 میلیون و 750 هزار نفر در طول روز سوار مترو، اتوبوس و تاکسی می‌شوند. 129 هزار نفر داریم که می‌خواهند با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک بیایند. از این تعداد 105 نفر می‌ماند که صدای حاکمیت شده‌اند و همه کسانی که بلندگو به دست گرفته‌اند و اعتراض به طرح ترافیک جدید دارند مقام و مسئولند و به خاطر این است که باید عوارض یکسان بدهند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: منطق حکم می‌کند طرح ترافیک را عوارضی کنیم و هر کسی که می‌خواهد از طرح استفاده کند به هر دلیلی که به ما مربوط نیست و عیبی هم ندارد ما مرجع قضاوت نیستیم که برای چه کسی واجب است که به طرح بیاید و برای چه کسی خیر می‌تواند پول بدهد و وارد طرح شود. این بر اساس تجربه کشورهای دیگر نوشته شده است.

چرا عده ای مجانی وارد طرح ترافیک شوند

پورسیدآقایی در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید مگر حمل‌ونقل عمومی در دنیا مانند ایران است که چنین مقایسه‌ای می‌کنید، گفت: منطق ما این است افرادی که از وسایل خودروی شخصی استفاده می‌کنند و وارد طرح می‌شوند عوارض باید بدهند و اقلیتی که تاکنون نداده‌اند باید عوارض خود را به شهر بپردازند و ما این پول را خرج کسانی می‌کنیم که می‌خواهند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. روزی می‌رسد که حمل‌ونقل عمومی توسعه می‌یابد البته حتی اگر توسعه هم نیابد دلیل نمی‌شود که عده‌ای مجانی و عده غیرمجاز وارد محدوده طرح شوند.

وی گفت: اگر این ظلم است که به مردم می‌گوییم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند به این دلیل که کشش لازم را ندارد طرح ترافیک را برمی‌داریم و می‌گوییم حمل‌ونقل عمومی جوابگو نبود و طرح ترافیک برای همه برداشته شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: 75 درصد افرادی که از سهمیه استفاده می‌کنند با خودروی شخصی وارد طرح ترافیک می‌شوند و کمتر از 5 درصد در سرجمع رفت‌و‌آمدها از حمل‌ونقل عمومی استفاده شده است اگر استفاده از حمل‌ونقل عمومی سخت است بیش از 2 میلیون نفر از این سامانه استفاده می‌کنند، جواب هم داده است اگر سخت است برای همه باید سخت باشد.

همه مقامات زحمت بکشند هزینه ای که برای شهر ایجاد می‌کنند را بدهند

پورسیدآقایی گفت: همه مقامات و مسئولان محترمند اما هزینه‌ای که برای شهر ایجاد می‌کنند باید زحمت بکشند از جیب بپردازند یا از سازمان مربوطه‌شان بگیرند و بدهند.

وی با اشاره به اینکه ابزار قیمت‌گذاری ابزار خوبی برای منطقی کردن ساعت تردد در طرح ترافیک است، گفت: اگر فردی در پیک صبحگاهی در وسط روز، در پیک عصرگاهی به محدوده طرح بیایند قیمت متفاوتی می‌پردازند اگر معاینه فنی داشته باشد عوارض کمتری می‌دهد. در مجموع اگر افراد سفرهای خود را مدیریت کنند می‌توانند پول کمتری بدهند چرا که 40 درصد سفرهای تهران اختیاری است و در منطقه ترافیکی به لحاظ زمان می‌توان آن را مدیریت کرد و در ساعاتی که ترافیک زیادی نیست از آن استفاده کرد.

طرح ترافیک جدید ۳ ماه آزمایشی است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قرار شده طرح ترافیک جدید به صورت سه ماه آزمایشی کار شود و سپس برای بحث طرح زوج و فرد بررسی‌ لازم انجام گیرد ما طرح ترافیک را پنج‌شنبه‌ها آزاد کرده‌ایم چرا که همیشه در چنین روزی بعد از ساعت 13 ترافیک شدیدی را شاهد بودیم. همچنین ضریب پرداخت 50 درصد پرداخت عوارض در روزهای آلوده حتی برای سهمیه‌بگیران قائل شده‌ایم تا در چنین روزهایی به راحتی تردد نکنند.

یکی از خبرنگاران در همین زمان پرسید پس همه چیز با پول حل می‌شود؟ شما دارید در بین مردم خواص درست می‌کنید. من به عنوان شهروند نمی‌توانم 8 میلیون تومان بدهم و طرح ترافیک بخرم.

هر کی نیاز به تردد داشته باشد آرم می خرد

پورسیدآقایی پاسخ داد: آنهایی که لازم دارند می‌خرند یکی دیگر از خبرنگاران گفت با این طرحی که گذاشته‌اید مجبورش کرده‌اید با بیچارگی کار می‌کنند این طرح را بخرند. در همین میان یکی دیگر از خبرنگاران ما خبرنگاران به عنوان نمونه‌ای از مردم واکنش‌ها را شنیده‌ایم و آنها را منعکس می‌کنیم پس از شنیدن این صحبت‌ها دلگیر نشوید. بهتر است به طور واضح بگوییم که این طرح چقدر می‌تواند واقعاً در کاهش ترافیک و آلودگی مؤثر باشد؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مطالعات شبیه‌سازی انجام شده و بر اساس میزان کششی که مشخص شده افراد وارد طرح می‌شوند 26.7 درصد کاهش ترافیک را در اوج صبحگاهی خواهیم داشت اما برای تضمین کار میانگین کاهش 20 درصدی ترافیک را پیش‌بینی کرده‌ایم و چون سرعت سیل تردد خودروها 15 درصد افزایش می‌یابد درصد درجا زدن خودروها کم می‌شود که این امر در کاهش آلودگی مؤثر است. 22 درصد ‌آلودگی هوا مربوط به کامیون، 18 درصد اتوبوس‌های سرویس و 11 درصد مربوط به اتوبوس‌های دیزلی شرکت واحد است.

یکی از خبرنگاران حاضر در جمع از معاون شهردار پرسید نمی‌شود که این طرح را به صورت آزمایشی ابتدا اجرا کرد و بعد طرح تفصیلی آن را ارائه داد؟ وی پاسخ داد: امکانش نیست نمی‌توانیم اول آزمون کنیم و بعد به مردم بگوییم نمی‌شود این طرح آزمایش شده است و اولین کشوری نیستیم که این گونه عمل می‌کنیم.

پورسیدآقایی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه حلال مشکلات شده در حالی که بسیاری کارمند وزارتخانه هستند و حقوق بالایی هم می‌گیرند اما برای افرادی که توان پرداخت این پول را ندارند فکری نکرده‌اید، گفت: ما وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب را آماده کرده‌ایم.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید از بین 105 هزار سهمیه اصلاً بگویید 5 هزار باید این تعداد با یک وسیله شخصی از منزل خود به سمت مسیری که وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود دارد تردد کنند چرا که سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی درب منازل نیستند در نتیجه کسی که پول آن چنانی ندارد خودروهای ارزان قیمتی می‌خرند که بتوانند در این مسیرها تردد کنند پس آلودگی بیشتر می‌شود.

خبرنگار دیگری پرسید آیا پایانه‌های حمل ونقل عمومی گنجایش پاسخ‌دهی به جمعیتی که قرار است از این وسایل بیشتر استفاده کند را دارند؟ شما گفته‌اید طرح ترافیک جدید برای اجرای عدالت بوده و این پول‌ها برای حمل‌ونقل عمومی می‌رود. می‌شود بگویید درآمد حاصل از اجرای این طرح برای حمل‌ونقل عمومی چقدر است؟

پورسیدآقایی گفت: اکنون 400 میلیارد تومان و با اجرای طرح در آینده حدود 400 تا 420 میلیارد تومان درآمد حاصل از عوارضی است که خواهیم گرفت.

خبرنگار مربوطه دوباره پرسید پس در بهترین حالت در افزایش درآمد 20 تا 30 میلیارد تومان می‌شود که رقم چندانی نیست و تأثیری در حمل‌ونقل عمومی ندارد و از طرفی می‌گویید می‌خواهید رانت را از بین ببرید در حالی که فقط سهمیه 6 هزار خبرنگار را دیده‌اید و سهمیه پزشکان، وکلا و ادارات دولتی را ندیده‌اید که سهم بالایی دارند. من به عنوان خبرنگار اشکالی در افزایش 20 درصدی عوارض نمی‌بینم اما آیا حقوق من با حقوق پزشک و وکیل یکسان است؟ شما برنامه‌ریزی خطی کرده‌اید.

پورسیدآقایی پاسخ داد: به من می‌گویید نگاه شما درآمدی است اگر می‌خواستم پول در بیاورم به سراغ‌ راههای دیگری می‌رفتم. خبرنگار پاسخ داد پس هدفتان کاهش آلودگی بوده یا عدالت؟! پورسیدآقایی جواب داد: نگاهم عدالت و کاهش ترافیک بوده است.

من با عدالتی که می گویید مشکل دارم

باز هم خبرنگار پرسید شما فقط به سرمایه‌داران نگاه کرده‌اید و من با عدالتی که می‌گویید مشکل دارم در طرح شما هر کسی که پول دارد می‌تواند به محدوده بیاید و هر که ندارد نیاید آیا این طرح برای پولدارها نیست؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: لااقل در سؤال انصاف را رعایت کنید من نگاه درآمدی از طرح نداشتم نظر من واضح است. این طرح ضددرآمدی است، عدالت از نظر بنده که معاون شهردار هستم طور دیگری تعریف شده من مسئول بهشت و جهنم نیستم. خدا هم نیستم. مسئول اینکه در جامعه چه کسی شریف‌تر است هم نیستم از نظر من عدالت این است که هر خودروی شخصی به هر دلیلی که وارد طرح ترافیک شود باید عوارض برابر بدهد و به من ربطی ندارد چه کسی پولدار است یا خیر.

چرا می گویید طرفدار پولدارها نیستید؟!

یکی از خبرنگاران پرسید در این طرح کسانی که خودروهای هیبریدی دارند یک دهم عوارض را می‌دهند. قیمت این خودروها چند است؟ پورسیدآقایی: حدود 200 میلیون4. خبرنگار: آن وقت می‌گویید طرفدار پولدارها نیستید. پورسیدآقایی: نگاه شما متأسفانه این است هر کسی که پولدار است و می‌تواند خودروی هیبریدی بخرد چرا عوارض کمتر می‌دهد در حالی که این خودروها نادرند و باید پولدارها را تشویق کنیم از این خودروها تهیه کنند. فرد پولدار بلد است که چگونه مثلاً تویوتای کمری بخرد ما می‌گوییم به جای بنزینی هیبریدی بخرد که به نفع جامعه باشد.

خبرنگار دیگری پرسید مگر درآمد ما چقدر است که روزی 40 هزار تومان برای ورود به طرح ترافیک هزینه کنیم. افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی هم که خواهیم داشت. آیا ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما کامل است؟ چرا مانند سایر کشورها رایگان نمی‌شود؟ پورسیدآقایی: در کدام کشور رایگان است در آنجا گران‌تر هم است.

دولت دست سر بالا را مگر سرازیر کرده است

یکی از خبرنگاران از معاون شهردار پرسید، می‌گویید قرار است پول عوارض را صرف نوسازی حمل‌ونقل عمومی کنید چرا تاکنون نکرده‌اید؟ مگر نمی‌گویید درآمدزایی حاصل از طرح ترافیک خیلی هم افزایش نمی‌یابد. پورسیدآقایی پاسخ داد مگر تا به حال دولت یک قران به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کمک کرده؟ دست سر بالا را مگر سرازیر کرده است؟ هر چه مترو ساخته شده با بودجه شهرداری بوده و بدهی دولت باقی مانده است فکر کرده‌اید شهرداری از کجا خرج می‌کند از همین محل. 400 میلیارد تومان از طرح ترافیک می‌گیرد در حالی که هزینه سالانه حمل‌ونقل عومی 4200 میلیارد تومان است در دوره قبل و اکنون تمام بار دولت را شهرداری به دوش کشیده در حالی که وظیفه دولت این بوده که کمک کند.

خبرنگاری گفت: شهرداری منابع کمی ندارد و معاون شهردار پاسخ داد منابع داریم و خرج هم می‌کنیم بودجه اتوبوس‌رانی سالی هزار میلیارد است نه اینکه نداریم اما باید عوارض‌شان برابر و پرداخت شود.

تفسیرتان از عدالت ضدیت با آدم‌هاست شما با پولدارها دشمنی دارید

یکی از خبرنگاران پرسید مرفهان خودروهای گران‌قیمت دارند که همه آنها معاینه فنی برتر دارند و بدون هزینه تعمیرگاه معاینه‌شان حاضر است. آیا این به معنی رفع تبعیض است؟ پورسیدآقایی: من نمی‌فهمم یعنی می‌خواهید معاینه برتر و معمولی یکی شود تفسیرتان از عدالت ضدیت با آدم‌هاست شما با پولدارها دشمنی دارید. این تهران آلوده وقتی افراد را به سکته می‌اندازد آیا پولدارها برای عمل جراحی یا رفتن به مناطق خوش آب و هوا مشکلی دارند یا مردم جنوب شهر بیشتر بیمار می‌شوند؟ این گونه چرا نمی‌بینید.

خبرنگاری پرسید شما با دیدگاهی از طرح صحبت می‌کنید که فکر می‌کنید خبرنگاران از خود می‌خواهند دفاع کنند در حالی که به غیر از سهمیه خبرنگاران سهمیه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها را حذف نکرده‌اید. پورسیدآقایی پاسخ داد آنها هم حذف شدند.

یکی دیگر از خبرنگاران گفت پس 63 هزار سهمیه چه شده است. پورسیدآقایی گفت: در طرح جدید ترافیک پیشنهاد اول این بود با رقم‌گذاری محدوده طرح را کم کنیم اما عده‌ای مناقشه کردند و گفتند ممکن است مردم هزینه را بپردازند و همچنان بیایند. در نتیجه از 103 هزار سهمیه 40 هزار را برای مردم گذاشته‌ایم و 63 هزار سهمیه را به کسانی می‌دهیم که به دلیل شغلشان مجبورند به محدوده بیایند. مثل خبرنگاران، پزشکان، نمایندگان مجلس. پس شماره خودرو این افراد مجاز است که هر روز بیایند و صد هزار تومان هم اضافه می‌دهند و روزانه هم باید پول بپردازند. به نظر می‌رسد اینهایی که رزرو می‌کنند ضرر کنند چون هر روز باید مانند بقیه پول بدهند، 40 هزار سهمیه برای مردم گذاشته‌ایم که اگر روزی سقف آن پر شد اجازه ورود جدید نداشته باشیم که این سقف پر نمی‌شود چون سال گذشته 20 هزار سهمیه داشتیم و فقط دو روز به سقف رسید و امسال هم در دی ماه فقط یک روز سقف آن پر شد.

بروید یقه کسانی که می خواهند از جیب سازمان پول طرح بدهند را بگیرید

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه نیمی از عوارض برای برخی از سهمیه‌بگیرها توسط سازمان مربوطه پرداخت می‌شود اما خبرنگاران باید از جیب بدهند و چگونه رانت دولتی حذف می‌شود، گفت: اگر سازمانی پولش را بدهد دیگر رانت نیست اینکه دستگاه از جیب می‌دهد یا از فرد کم می‌کند سیاستی است که خودش انتخاب می‌کند اکنون نمایندگان مجلس هم از جیب می‌دهند. همه سهمیه‌ها را حذف کرده‌ایم و در سال آینده وزیر و وکیل به قیمت کامل می‌پردازند اما خبرنگاران نیم‌بها هستند.بروید یقه کسانی که می خواهند از جیب سازمان پول طرح بدهند را بگیرید.

یکی از خبرنگاران گفت که «داشتیم ماستی می‌خوردیم و حالا شما زیر ظرف زده‌اید»

یکی از خبرنگاران گفت فردی که محل کارش در محدوده طرح ترافیک است و هر روز باید بیاید نمی‌تواند سفرش را مدیریت کند آن وقت افزایش 120 درصدی قیمت بلیط مترو را هم می‌خواهید اجرا کنید این چه عدالتی است؟ فردی که با وانت بار کار می‌کند چگونه می‌تواند روزی 40 هزار تومان بدهد؟ پورسیدآقایی گفت: آنها عوارض کمی می‌دهند، وانت‌های با پلاک عمومی در تهران رایگان هستند برای سایر وانت‌ها نیم‌بهاست این وانت‌ها مگر قرار است صبح بیایند و شب برگردند یا هر روز خدا به محدوده طرح بیایند؟! خبرنگار ادامه داد: کارش این است مگر می‌شود هر روز به طرح ترافیک نیاید؟ معاون شهردار پاسخ داد: فضای فکری‌تان این است به قول یکی از خبرنگاران «داشتیم ماستی می‌خوردیم و حالا شما زیر ظرف زده‌اید» و سؤالتان این است چرا آن چه داشته‌اید را دیگر ندارید.

چرا نمی توانید خبرنگار را از غیرخبرنگار تشخیص دهید

یکی از خبرنگاران گفت: چرا نمی‌گویید مدیریت خودتان ضعیف بوده که خبرنگار را از غیرخبرنگار تشخیص ندادید و حالا می‌خواهید همه سهمیه را حذف کنید آیا این عدالت است؟ شما که در بررسی کردن استادید ببینید خبرنگار واقعی کیست و این سهمیه‌ها به اقوام و فامیل مدیران و خبرنگاران نرسد. دعا کنید این طرح ترافیک جدید تصویب نشود.

اگر فرمانداری تصویب نکند طرح آزاد می شود

پورسیدآقایی پاسخ داد: اگر از سوی فرمانداری به تصویب نرسد طرح ترافیک لغو شده و همه برای ورود به محدوده مجاز خواهند شد.

کد خبر 90239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha