قطعه سازان ایرانی به شبکه جهانی قطعه سازی متصل می شوند+فیلم

پرشین خودرو: معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) از برنامه ریزی برای اتصال قطعه سازان ایرانی به شبکه جهانی قطعه سازی در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بهزاد اعتمادی، با بیان این مطلب در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران گفت: صنعت خودروسازی در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته رتبه سوم گردش مالی را پس از نفت و بانکداری داراست و بر این اساس به عنوان لوکوموتیو صنعتی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.
به گفته وی، یک خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده و زنجیره تامین وسیعی دارد و با خود، اشتغال زایی و به چرخش درآوردن سرمایه را به دنبال دارد و جزو صنایع استراتژیک است.
رئیس پنجمین همایش خودرو ایران، اضافه کرد: پس از اجرای برجام اتفاقات خوبی در صنعت خودرو کشور رخ داد و این صنعت طی دو سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرد.
معاون ایدرو ادامه داد: با این حال، صنعت قطعه‌سازی کشور همگام با خودروسازی رشد نداشت و در پنجمین همایش خودرو ایران به دنبال وصل کردن قطعه سازان کشورمان به شبکه جهانی تامین قطعه هستیم.
به گفته اعتمادی، بیش از 85 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
وی با اشاره به خام فروشی در صنعت پتروشیمی، از آغاز مذاکراتی با مدیران این صنعت برای در اختیار قرار دادن مواد اولیه مورد نیاز در قطعه سازی به ویژه مواد پلیمیری و پلاستیکی خبر داد.
معاون ایدرو اضافه کرد: کاهش هزینه قطعات مصرفی و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده و ارتقای رقابت پذیری خودروهای داخلی از این محل متصور است، البته مشروط به اینکه خارجی ها نیز فناوری های روز این قطعات را به ایران منتقل کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با قراردادهای سرمایه گذاری مشترک(جوینت ونچر) با خارجی ها که بویژه پس از برجام اجرایی شده است، امکان به روزرسانی صنعت قطعه سازی فراهم شود.
اعتمادی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی صنعت خودرو برای سال 1400، اظهار داشت: در این سال قرار است بیش از 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که 200 هزار دستگاه محصولات جدید ایران خودرو و پژو، 150 هزار دستگاه محصولات جدید شرکت های سایپا و سیتروئن و 300 هزار دستگاه محصولات جدید رنو خواهد بود.
به گفته رئیس پنجمین همایش خودرو ایران، تمامی این خودروها از فناوری های روز برخوردار خواهد بود و بر همین اساس صنعت قطعه سازی کشور نیز به همان نسبت باید رشد یابد و به روز شود.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو افزود: تا سال 1400 همچنین تعداد 700 هزار دستگاه از خودروهای فعلی حاضر در کشور با ارتقای کیفی و فناوری به تولید ادامه خواهند داد و علاوه بر این، برای 500 هزار دستگاه دیگر نیز ظرفیت وجود دارد که باید تصمیم بگیریم با چه محصولات پیشرفته ای از این پتانسیل استفاده شود.
وی همچنین از تدوین نهایی استراتژی صنعت خودروی کشور با مشارکت یک شرکت معتبر آلمانی خبر داد.

 




افزون بر 12 کشور در همایش پنجم خودرو حضور دارند
در ادامه این نشست، امیرحسن کاکایی دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران، از دریافت 150 مقاله توسط دبیرخانه همایش خبر داد که 50 مورد آن همزمان با برگزاری همایش منتشر خواهند شد.
وی از حضور یک هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی کشور و همچنین 220 نفر میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا در این همایش بین المللی خبر داد و یادآور شد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی به متراژ سه هزار متر مربع از صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برپا خواهد شد.
این مقام مسئول، برگزاری نشست های رو در رو (B to B) ، امضای تفاهم نامه ها و بحث و گفت وگو در زمینه زنجیره تامین خودروهای سنگین و تجاری را از جمله برنامه همایش پنجم خودرو برشمرد.
دبیر علمی پنجمین همایش خودرو ایران در خصوص برنامه های همایش برای زنجیره تامین خودروهای برقی و هیبریدی، اظهار کرد: در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی، 2 خودروساز بزرگ کشور برنامه ریزی کرده و اقدام هایی را آغاز کرده اند و امید می رود طی 2 تا سه سال آینده نخستین نمونه های پلتفرم این خودروها وارد صنعت خودرو شود.
کاکایی تصریح کرد: در روز دوم این همایش بطور خاص و ویژه به موضوع خودروهای برقی و هیبریدی و قطعه سازی آنها پرداخته می شود.
وی اظهار داشت: هنوز تولید چنین خودروهایی در کشور اقتصادی نیست و باید با تعامل و گفت وگو با سازندگان خارجی، همچنین به روز کردن قطعه سازان داخلی در این راستا گام برداشت.
در ادامه، مجتبی نظری دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، گفت: فرصت به دست آمده در این همایش می تواند برای صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور مفید باشد چراکه پس از تحریم ها، در فضای به وجود آمده می توانیم آزادانه و بدون هزینه کردن ارز اضافی برای دور زدن تحریم ها، به فکر انتقال فناوری و به روز کردن صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم؛ کاری که بیش از سه سال است که پله پله در حال انجام آن هستیم.
وی متذکر شد: صنعت قطعه سازی کشور نیازمند دانش و اطلاعات،اصلاح فرآیند و تکنولوژی روز دنیا است و این همایش فرصتی خوبی برای تعامل قطعه سازان داخلی و خارجی است که منجر به انعقاد قراردادهای مختلف نیز خواهد شد.
علیرضا عاجزی مجری برگزاری پنجمین همایش بین المللی خودرو ایران، شرکت های خارجی فعال در این همایش را گروه پژو-سیتروئن، گروه رنو-نیسان، دایملر، بوش، فولکس واگن، اسکانیا، کیاموتورز، ولوو و ... و انجمن های قطعه سازی ترکیه، فرانسه و آلمان اعلام کرد.
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با موضوع "زنجیره تامین رقابت پذیر(مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیک)" 24 و 25 بهمن ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 90268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha