خودروهای تک‌ستاره‌ها در آستانه حذف!

پرشین خودرو: گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که این گزارش بالاخره میهمان جدید و پسابرجامی را به خود دید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد،  در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده و به دی‌ماه مربوط می‌شود، نام پژو ۲۰۰۸ به‌عنوان اولین خودروی پسابرجامی کشور نیز در لیست خودروهای مورد بررسی، به چشم می‌آید.

گزارش منتشره اما ۳۷ خودرو سواری تولید داخل را در خود جای داده و خودروهای موردنظر طبق روال معمول، در پنج دسته قیمتی تحت بررسی کیفی قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش، از بین ۳۷ خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۱۰ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند و ۱۳ خودرو نیز سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. همچنین ۱۱ خودرو نیز ۲ ستاره کیفی از آن خود کرده و تعداد تک‌ستاره‌ها نیز سه خودرو است.

از آنجا که طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای تک‌ستاره تنها تا پایان امسال اجازه تولید خواهند داشت، سه محصول موردنظر که مدل‌های مختلف پراید را شامل می‌شوند، کمتر از ۵۰ روز برای ارتقای کیفی فرصت دارند. طبعا اگر وزارت صنعت روی مصوبه خود مانده و تعداد ستاره‌های کیفی پراید نیز افزایش نیابد، خودروسازی کشور باید با پرتیراژترین و پرفروش‌ترین محصول تاریخ خود وداع کند. البته به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت و سایپایی‌ها به هر نحوی که شده، پراید را از حالت تک‌ستاره خارج خواهند کرد؛ زیرا این محصول یکی از ستون‌های صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود و بعید به‌نظر می‌رسد تا پایان سال راهی موزه شود.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که وزارت صنعت مهلتی را برای ارتقای ستاره‌های پراید در نظر گرفته و از این مسیر، امکان ادامه تولید این محصول را فراهم بیاورد. در گزارش کیفی دی‌ماه اما خودروهای تولید داخل باز هم در ۵ دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. به سراغ آمار ارائه‌شده از سوی شرکت بازرسی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌بندی خودروهای داخلی در اولین فصل زمستان به چه شکل بوده است.

بر این اساس، در دسته خودروهای بالای ۱۰۰‌ میلیون تومان که پیش‌تر تنها دو عضو داشت، با یک میهمان جدید به نام پژو ۲۰۰۸ مواجه می‌شویم. این محصول که البته طبق وعده ایران‌خودرویی‌ها الان باید در جمع محصولات زیر ۱۰۰ میلیون تومان قرار می‌گرفت، در اولین حضورش توانسته چهار ستاره کیفی به‌دست بیاورد. در کنار پژو ۲۰۰۸ اما با مزدا۳ گروه بهمن و سوزوکی گرند ویتارای ایران‌خودرو خراسان روبه‌رو می‌شویم که هر دوی آنها طبق گزارش منتشرشده، دارای چهار ستاره کیفی هستند.

اما در گروه خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با پنج محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، کیا سراتو به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است. این خودرو که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود، دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش آذرماه تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. همچنین هیوندایی i۲۰ نیز که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، در رده دوم نشسته و چهار ستاره کیفی به خود می‌بیند، بی‌آنکه تغییری در مقایسه با گزارش آذر ماه کرده باشد. از هیوندایی که بگذریم، جایگاه سوم در بخش خودروهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی به یک محصول چینی به نام هایما S۷ اتوماتیک تعلق گرفته است. این محصول که در سایت ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، سه ستاره کیفی کسب کرده و این موضوع نشان می‌دهد خودروی موردنظر تغییری نسبت به آذر ماه نداشته است.

همچنین هموطن آن یعنی تیگو ۵ که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و دارای سه ستاره کیفی است نیز تغییری را نسبت به آذر ماه به خود ندیده است. دیگر محصول گروه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها نیز که یک خودروی چینی با نام جک S۵ است با سه ستاره کیفی در رتبه پنجم قرار گرفته است؛ این خودرو نیز در مقایسه با آذر ماه تغییری در تعداد ستاره‌های کیفی به خود ندیده است.

اما به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته، آسا B۵۰ نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند. این خودرو در گروه بهمن مونتاژ می‌شود. پس از این مونتاژی چینی، با چهار هموطن آن مواجه می‌شویم که بیشتر آنها سه ستاره هستند. در این بین، چانگان که در سایپا کاشان به تولید می‌رسد دارای سه ستاره کیفی است و نسبت به گزارش قبلی، تغییری را به خود نمی‌بیند. همچنین آریزو ۵ تولید شده در شرکت مدیران خودرو و جک J۵ تولیدی کرمان موتور نیز بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی، سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند. این گروه اما یک میهمان جدید به نام لیفان X۶۰ اتومات نیز دارد که با دو ستاره کیفی در جایگاه آخر نشسته است.

نگاهی هم بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. رده‌های اول تا ششم این گروه ۲۵ عضوی را فرانسوی‌ها اشغال کرده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، تندر ۹۰ پلاس اتومات و پارس‌تندر، چهار محصول چهار ستاره این گروه به‌شمار می‌روند. مقایسه کیفی این خودروها با آذر ماه نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌ و هیچ تغییری در ستاره‌بندی‌شان ایجاد نشده است. همچنین رتبه پنجم و ششم این جدول به تندر۹۰های ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با سه ستاره کیفی تعلق گرفته است که این دو خودرو نیز تغییری نسبت به گزارش قبلی به خود ندیده‌اند. در گروه مورد بررسی اما پنج خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند و اولین آنها رانا نام دارد.

پس از رانا، پژو ۲۰۶‌هاچ‌بک و دناپلاس و برلیانس H۲۳۰ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار توانسته‌اند با سه ستاره کیفی، رتبه‌های هفتم تا یازدهم این گروه را به خود اختصاص دهند. این خودروها در مقایسه با آذر ماه تغییری در کیفیت خود نداشته‌اند. پس از این خودروها با ۱۰ محصول دو ستاره مواجه می‌شویم که شامل ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید، دنای معمولی، دانگ فنگ، سمند سورن، پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس تولیدی ایران‌خودرو مرکزی، سمند تبریز، ساینا، تیبا و تیبا۲ می‌شوند. در این بین تنها تیبای معمولی و پژو ۴۰۵ خراسان با ارتقای ستاره مواجه شده و سایر محصولات تغییری نسبت به گزارش آذر ماه نداشته‌اند.

در نهایت اما طبق اعلام شرکت بازرسی، پراید ۱۳۱ سایپا، پراید ۱۳۲ سایپا و پراید ۱۳۱ پارس‌خودرو نیز اعضای تک‌ستاره گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان به حساب می‌آیند.
 

کد خبر 90348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha