کد خبر 90433
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
توضیحات شهرداری درباره طرح ترافیک خبرنگاران

پرشین خودرو: معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پیامی به اصحاب رسانه، توضیحاتی را پیرامون اعمال برخی محدودیت ها در سهمیه طرح ترافیک سال آینده ارائه کرد.

به گزارش پرشین خودرو، محسن پورسیدآقایی در پیامی به اصحاب رسانه اعلام کرد: «عرصه مدیریت شهری به ویژه مدیریت کلانشهری مانند تهران، میدان خطیر تصمیماتی است که علاوه بر مطالعات کارشناسی فراوان، با توجه به حجم بالای جمعیت و حضور اقشار گوناگون، نیازمند در نظر داشتن منفعت جمعی شهروندان و فاصله گرفتن از منافع و امتیازات صنفی است.


معضل ترافیک تهران، روند فزاینده آلودگی هوا که نفس های تک تک شهروندان و فرزندان این شهر را سال هاست به شماره انداخته و همچنین عدم اجرای عدالت در بهره مندی شهروندان از خودرویی که برخی برای خرید آن، گاه پس انداز چندین سال خود را صرف کرده اند، خادمان پایتخت را به فکر چاره انداخت و حاصل آن پس از ماه ها کار کارشناسی و مطالعات تطبیقی و فنی، طرحی شد که پس از تصویب، ان‌شاءالله از سال 97 به مرحله اجرا درمی آید.


یکی از نخستین گام ها در این طرح ایجاد عدالت در میان کلیه شهروندان و حذف طرح‌های ترافیک سالانه برای تمام گروهها است. در میان اقشار مختلف برخوردار از مجوزهای قبلی طرح ترافیک، قشر شریف روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز مشاهده می شوند که برقراری این امتیاز برای آنان در پاره‌ای از اوقات به عنوان ابزاری برای لابی گری و امتیازخواهی از اصحاب رسانه تبدیل شده بود، اقدامی که قبل از هر چیز، عزت قلم و حیثیت حرفه شریف روزنامه نگاری را هدف قرار می داد؛ هرچند که صاحبان قلم پاک تر و مستقل تر از آن می‌باشند که تحت تاثیر چنین امتیاز اندکی بخواهند از رسالت واقعی خود که همانا اطلاع رسانی صحیح و شفاف است چشم پوشی کنند ولی در هر صورت شائبه چنین موضوعی نیز باید از ذهنها دور می شد.


بدون شک اصحاب رسانه به عنوان پرچمداران مطالبه گری یکی از مهمترین اقشار جامعه هستند که در سال های اخیر بیشترین نقدها را نسبت به وضعیت آلودگی و ترافیک شهر تهران داشته اند و انتظار از این قشر این است که با درک محدودیت های موجود، برای ساماندهی به مسائلی که عنوان شد علاوه بر مطالبه گری، در خط مقدم کمک عملی به مدیریت شهری باشند تا برای اولین بار همه ذی نفعان پرقدرت برای هدفی بزرگتر که سلامت جسمی و روانی شهروندان است، از خواسته‌های خود به نفع بهبود شرایط شهر تهران قدمی پیش گذاشته باشند.


مطمئن هستم که این عزیزان شرایط و محدودیتهای تصمیم گیری ما را درک می کنند. وقتی قرار است شما برای اولین بار همه ذی نفعان پرقدرت از تمام دستگاهها و اقشار مختلف را راضی کنید که از امتیاز خود چشم پوشی کنند و عوارض ایجاد شده برای شهروندان را به صورت برابر بپردازند، ایجاد استثناهای صنفی همه را متوقع خواهد کرد که آنها هم در زمره استثناها قرار داده شوند.

البته بنده نیک می دانم که گروه خبرنگاران وضعیت خاصی دارند و قابل مقایسه با سایر مشاغل نیستند ولی اجرای این طرح موجب خواهد شد تا برای اولین بار دولتمرد و نماینده مجلس و قاضی و پلیس و عضو شورای شهر و کارکنان و مدیران شهرداری و روحانیونی که برای اقامه نماز باید به مساجد مرکز شهر بیایند و کارگرانی که برای تلاش و یافت روزی خود مجبور به حضور در مرکز شهر هستند و همه و همه اگر از خودروی شخصی استفاده کنند بصورت یکسان عوارضی را پرداخت کنند که خرج سایر مردمی می شود که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

قطعا پرداخت این عوارض برای همه افرادی که به هر دلیلی قبلا طرح ترافیک سالانه ارزان قیمت داشته اند بخصوص اشخاص حقیقی مانند شما دشوار خواهد بود؛ اما عدالت حکم می‌کند که در عین دشواری همه برابر باشند. برای تیم جدید مدیریت شهری راحت تر بود که مانند گذشته از جیب مردم بذل و بخشش می کردیم و اتفاقا همه را با شهرداری همراه می نمودیم ولی قرار نیست همان راههای گذشته را تکرار کنیم، چرا که اگر این راهها درست بود امروز باید شهری به دور از آلودگی و ترافیک می‌داشتیم.

ما این سرزنش ها را به جان خریدیم ولی اطمینان دارم که ان‌شاءالله نتایج این طرح به همراه سایر اقدامات در دست انجام برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفع منابع آلودگی موجب آسودگی بیشتر همه شهروندان خواهد شد.


اینجانب به عنوان مجری طرح ترافیک جدید در شهرداری تهران، با وقوف کامل به نقش بی بدیل اصحاب رسانه در روشنگری و آگاهی بخشی و اشراف به تمام دشواری های این حرفه خطیر و در عین حال ظریف به ویژه با وجود انواع خطوط قرمز نوشته و نانوشته و همچنین سیاست های درون سازمانی و برون سازمانی متغیر در رسانه ها که سختی این کار را بیشتر می کند و علاوه بر این با اذعان به وجود مشکلات معیشتی فراوان برای صاحبان قلم به واسطه دستمزدهای گاه غیرعادلانه و عدم امنیت شغلی مطلوب، از این قشرشریف بابت ایجاد اختلال احتمالی در برنامه هایی که برمبنای دارا بودن سهمیه طرح ترافیک برای زندگی روزمره خود پیش بینی کرده بودند و در طرح جدید حذف شده است، پوزش می خواهم و به صاحبان رسانه ها پیشنهاد می کنم که در صورت امکان، برای رفاه حال نیروهای شریف خود، اعتباراتی را برای هزینه‌های تردد در طرح ترافیک اختصاص دهند و در قالب کمک هزینه به خبرنگاران عزیز پرداخت کنند تا علاوه بر انجام امور رسانه ای در محدوده طرح ترافیک، اختلالی در برنامه های روزمره شان پدید نیاید.

شهرداری تهران نیز آمادگی دارد تا جهت جبران هزینه‌های ناشی از این امر که قطعا در شرایط دشوار اقتصادی فعلی بر شانه های نحیف رسانه ها سنگینی خواهد کرد، رسانه ها را یاری کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه سه درصد از سهمیه طرح جدید ترافیک در اختیار شهرداری تهران قرار داده شده تا در موارد خاص از جمله خبرنگاران با پنجاه درصد تخفیف ارائه دهد، از این رو با مشارکت وزارت ارشاد و اصحاب رسانه ها و نمایندگان صنفی خبرنگاران، به زودی دستورالعملی برای ارائه طرح ترافیک به این گروه تدوین خواهد شد که براساس آن تلاش می شود حقی از خبرنگاران تضییع نشود.


در پایان، ضمن اعلام ارادت مجدد به خواهران و برادران و فرزندان رسانه‌ای خود، از آنان می‌خواهم که برای نجات این شهر از معضل ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد نظمی عادلانه برای همه شهروندان، علاوه بر پذیرش شرایط جدید با وجود همه دشواری های احتمالی آن، در همراه ساختن شهروندان و افکار عمومی برای تحقق اهداف این طرح که رفت و آمد آسان، هوای پاک و ایجاد عدالت در پرداخت عوارض است، خدمتگزاران شهری را یاری کنند و از سوی دیگر، چشم خود را به روی نواقص کاری این مجموعه نبندند و با خیال آسوده از انتقادات سازنده و پیشنهادات راهگشای خود، ما را بهره مند سازند.»

کد خبر 90433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha