چه تعداد خودرو در سال جاری تولید شده است؟

پرشین خودرو: جدیدترین آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند در مجموع یک میلیون و ۷۰ هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برسانند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق این آمار که به ۱۰ ماه امسال مربوط می‌شود، تولید خودروهای سواری کشور (در سه شرکت اصلی) افزایشی ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. همچنین آمار نشان می‌دهد تولید خودروهای سواری طی دی‌ماه و نسبت به آذر، حدود ۴ درصد افزایش داشته و سه شرکت اصلی توانسته‌اند در مجموع ۱۲۹ هزار و ۳۳۲ محصول در ماه گذشته تولید کنند.

بنا بر اعلام وزارت صنعت، ایران‌خودرو کماکان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی به‌شمار می‌رود، چه آنکه توانسته در ۱۰ ماه امسال ۵۷۷ هزار و ۳۹۹ دستگاه تیراژ داشته و ۴/ ۱۲ درصد افزایش تولید را تجربه کند. همچنین سایپا نیز به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، ۲۹۷ هزار و ۹۶۰ دستگاه محصول سواری در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده و این تیراژ سبب افزایش تولید ۴/ ۲۲ درصدی در این شرکت شده است.

از سومین خودروساز بزرگ کشور نیز خبر می‌رسد که تیراژ در این شرکت طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۱۵ درصد افزایش داشته، چه آنکه پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تا پایان دی‌ماه ۱۹۴ هزار و ۵۸۸ دستگاه محصول سواری تولید کنند. اما از جمله نکات مهم آمار تولید ۱۰ ماهه خودروسازان می‌توان به حذف نام پژو ۲۰۰۸ از لیست خودروهای تولیدی و همچنین تداوم افت تیراژ دوگانه‌سوزها اشاره کرد.

نگاهی به جزئیات تولید خودروسازان تا پایان دی‌ماه بیندازیم تا مشخص شود انواع محصولات تولید و مونتاژ داخل چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۱۴۵ هزار و ۳۱۳ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایران‌خودرو طی ۱۰ ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو، مدل ۴۰۵ با افزایش تیراژ جزئی مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، پژو ۴۰۵ تا پایان دی‌ماه امسال ۱۲۳ هزار و ۶۸۷ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش جزئی تیراژ پژوپارس نیز طی ۱۰ ماه امسال خبر می‌دهد. طبق آمار، این محصول، تیراژی ۹۹ هزار و ۸۳۰ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، حدود یک درصد افزایش تولید داشته باشد. از پژو‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده‌است. بنابر آمار منتشر شده، این شرکت طی ۱۰ ماه سال‌جاری در مجموع ۸۹ هزار و ۸۵۴ دستگاه سمند را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹درصد افزایش تولید را تجربه کند.در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما دنا با رشد تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه می‌کند.

طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ ۶ هزار و ۳۸ دستگاهی خود، ۴/ ۴۴ درصد کاهش تولید را ثبت کرده تا همچنان روند نزولی تیراژ آن ادامه داشته باشد. با این حال، اما آبی‌های جاده‌مخصوص توانسته‌اند با تولید ۳۲ هزار و ۵۴ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش دهند. ایران‌خودرو اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر چینی هستند نیز در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده و توانسته تیراژ همه‌ آنها را نیز افزایش دهد. بر این اساس، تیراژ سوزوکی گرندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در پایان دی‌ماه به ۴ هزار و ۱۲۸ دستگاه رسیده و این رقم نشان می‌دهد ویتارا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۵۰ ‌درصد رشد تیراژ داشته است.

دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو هایما نام دارد، شاسی‌بلند چینی که مانند ویتارا در سایت خراسان مونتاژ می‌شود. طبق آمار منتشرشده، ایران‌خودرو توانسته ۹ هزار و ۷۹۰ دستگاه ‌هایما را طی۱۰ ماه امسال مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۸۲ درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایران‌خودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژ ۲۵ هزار و ۶۷ دستگاهی را تا پایان دی‌ماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از رشد ۳۰۳ درصدی دانگ فنگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس‌خودرو چه آماری را در۱۰ ماه امسال در کارنامه تولید خود به ثبت رسانده‌اند.

طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان دی‌ماه امسال ۲۳ هزار و ۱۶۰ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودرو مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد دهد. علاوه بر این محصول، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا توانسته در ۱۰ ماه امسال ۳۶‌هزار و ۱۵۱ دستگاه برلیانس را مونتاژ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳/ ۳۳ درصد به تیراژ این محصول بیفزاید. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۹ هزار و ۱۵۹ دستگاهی را تا پایان دی‌ماه امسال به ثبت رسانده و رشدی ۲۲۷ درصدی را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز تا پایان دی‌ماه امسال ۷ هزار و ۳۷۶ دستگاه تیراژ داشته، بنابراین ۱۹۸ درصد رشد کرده است.

اما در آمار ۱۰ ماهه تولید خودروهای داخلی، تندر۹۰ همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، در مجموع ۱۳۲ هزار و ۹۲ دستگاه انواع تندر۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، ۵/ ۳۲ درصد افزایش تیراژ را نشان می‌دهد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی ۴۱ هزار و ۲۲۶ دستگاهی توانسته‌اند در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته ۲/ ۲۰ درصد به رقم تولید تندر۹۰ بیفزایند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که تیراژ خانواده تندر۹۰ در۱۰ ماه امسال رقمی برابر با ۹۰ هزار و ۸۶۶ دستگاه بوده و به‌واسطه آن، تولید این خانواده حدود ۴۰‌‌درصد بالا رفته است.

اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، پرتیراژترین خودروی داخلی که به احتمال فراوان تا زمستان سال آینده با جاده مخصوص وداع خواهد کرد. بر این اساس، در مجموع ۱۷۹ هزار و ۱۵۸ دستگاه پراید در سایپا و پارس‌خودرو طی ۱۰ ماه امسال به تولید رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۸/ ۱۵ درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.این در حالی است که طبق آمار اعلامی، تیبا ۱۴۶ هزار و ۶۷۸ دستگاه تیراژ در ۱۰ ماه امسال داشته و با توجه به این رقم، تولید خودرو مورد نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۲ درصد جهش داشته است.

کد خبر 90458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha