یکی از مقصران آلودگی در شرق تهران خودروهای دیزلی‌ هستند

پرشین خودرو: طی هفته گذشته منطقه پیروزی و شهر ری در برخی ساعات آلوده‌ترین منطقه تهران بودند و غلظت ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون در این ایستگاه‌ها به عددی بالاتر از عدد ۲۰۰ رسید. مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تردد خودروهای دیزلی‌ را یکی از علل اصلی آلودگی هوا در شرق تهران می‌داند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، بررسی میانگین ساعتی و روزانه شاخص کیفیت هوا در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که ایستگاه سنجش آلاینده هوا شهر ری در منطقه ۲۰ و ایستگاه پیروزی در منطقه ۱۳ از جمله ایستگاه‌هایی هستند که در روزهای آلوده هوا شاخص کیفیت هوای بالایی نسبت به سایر مناطق دارند. برای مثال ایستگاه پیروزی در منطقه ۱۳ طی هفته گذشته که تهران آلودگی هوای مستمری داشت و در برخی ساعت شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را بیش از عدد ۲۰۰ و در شرایط بسیار ناسالم نشان می‌داد. ایستگاه شهر ری در منطقه ۲۰ نیز تقریبا اوضاع مشابهی داشت و طی هفته گذشته در برخی ساعات شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در این ایستگاه نشاندهنده عددی بیش از عدد ۱۹۰ و حاکی از شرایط ناسالم برای همه‌گروه‌ها بود.

حسین شهبازی - مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره علت آلودگی هوا در این دو نقطه از شهر تهران توضیح داد: منطقه پیروزی نزدیک به کمربندی تهران است و خودروهای دیزلی - که آلودگی زیادی تولید می‌کنند - از آن منطقه عبور می‌کنند. شهر ری نیز اوضاع مشابهی دارد بنابراین تردد خودروهای دیزلی در اطراف این دو ایستگاه بیشتر از مناطق دیگر تهران است و این عامل می‌تواند یکی از دلایل آلودگی زیاد این مناطق باشد.

وی ادامه داد: پالایشگاه تهران نزدیک به شهر ری است و صنایع آلاینده دیگری نیز در این منطقه فعالیت می‌کنند. از این رو می‌توان گفت منبع آلودگی خودرویی و غیر خودرویی در منطقه ۲۰ بیش از مناطق دیگر است.

شهبازی در پایان با بیان اینکه جهت حرکت باد نیز در آلودگی شرق تهران موثر است، گفت: جهت حرکت باد غالب در پایتخت از سمت غرب به شرق است بنابراین آلودگی هوای سطح شهر به مناطقی مانند پیروزی و شهر ری حرکت می‌کند.

چندی پیش یک عضو شورای شهر تهران نیز اعلام کرده بود که ری آلوده‌ترین نقطه پایتخت است و از سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان در ۵ سال اخیر گزارش خواسته بود.

یوسف رشیدی -استاد دانشگاه شهید بهشتی- نیز با تاکید بر ضرورت توجه به محل استقرار ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا گفته بود: اگر ایستگاه پایش آلودگی هوا در کنار یک پایانه مسافربری مستقر باشد، طبیعی است که غلظت ذرات معلق ثبت شده بسیار بالا خواهد بود بنابراین نمی‌توان داده‌های این ایستگاه را برای کل شهر محور قرار داد یا وقتی ایستگاهی در یک منطقه‌ دور از ترافیک و آلودگی مستقر است، باز هم نمی توان داده‌های این ایستگاه را به سایر نقاط شهر تسری داد.

کد خبر 90504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha