کد خبر 90526
۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
دردسرهای جدید برای طرح جدید ترافیک

پرشین خودرو: شهرداری برای تشویق مردم برای کاهش آلودگی هوا تخفیفاتی در طرح در نظر گرفته و یکی از این کارها دریافت معاینه فنی برتر حتی برای خودروهای که یک روز از عمر آنها می گذرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، دریافت معاینه فنی برتر یکی از شروط شهرداری برای استفاده از تخفیف یک میلیونی طرح ترافیک در نظر گرفته شد، اما پلیس این کار را خلاف عنوان کرد و گفت: ماشین‌های زیر ۴ سال نیاز به معاینه فنی ندارند و اجبار در این مورد درست نیست:

شهرداری تهران در تلاش است که طرح جدید ترافیک را در تهران اجرایی کند این طرح فعلا در شواری عالی ترافیک تهران و شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده و در انتظار تصویب در فرمانداری تهران است.

کارشناسان انتقادات زیادی به این طرح دارند و معتقدند اجرای طرح جدید باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک در تهران می‌شود. از طرفی شهرداری حلقه‌های مکمل برای اجرای این طرح ایجاد نکرده و زیر ساخت‌ها به درستی فراهم نیست.

شهرداری برای تشویق مردم برای کاهش آلودگی هوا تخفیفاتی در طرح در نظر گرفته و یکی از این کار‌ها دریافت معاینه فنی برتر حتی برای خودرو‌های که یک روز از عمر آن‌ها می‌گذرد.

این در حالی است که بر اساس قانون خودرو‌های زیر ۴ سال نیاز به معاینه فنی ندارند.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: تفاوت قیمت عوارض برای خودرو‌هایی که معاینه فنی برتر دارند با خودرو‌هایی که معاینه فنی معمولی دارند ۲۰ درصد یعنی حدود یک میلیون تومان در سال است.

وی افزود: همه خودرو‌ها می‌توانند، معاینه فنی برتر اخذ کنند؛ چراکه تنها تفاوتی که میان معاینه فنی برتر و معمولی وجود دارد، این است که خودرو در دور موتور تند (۲۵۰۰ دور در دقیقه) ارزیابی و خروجی اگزوز اندازه‌گیری می‌شود؛ لذا بیشتر به تنظیم موتور و اصلاح آن توجه می‌شود و هر خودرویی که بتواند معاینه فنی معمولی اخذ کند، می‌تواند با تنظیم موتور و تعمیرات، گواهی معاینه فنی برتر هم دریافت کند.

پورسیدآقایی گفت: در این شرایط برای افرادی که با خودروی‌شان به‌صورت مداوم در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، به صرفه است که معاینه فنی برتر اخذ کنند.

برابر توضیحات معاون شهردار تهران، تمام متقاضیان ورود به طرح ترافیک اعم از کسانی که سهمیه ترددشان محفوظ است یا آن‌هایی که به‌صورت روزانه بر اساس نیاز خود مجوز دریافت می‌کنند، برای برخورداری از تخفیف ۲۰ درصدی باید گواهی معاینه فنی برتر برای خودروی خود دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون خودرو‌های نو تا چهار سال پس از تولید از معاینه فنی معمولی معاف هستند، اما اگر تمایلی به استفاده از تخفیف ۲۰ درصدی وجود داشته باشد، حتی خودرو‌هایی که یک روز از تولیدشان گذشته باشد نیز باید معاینه فنی برتر دریافت کنند.

اجبار برای معاینه فنی معمولی یا برتر برای خودرو‌های دارای سن زیر چهار سال خلاف است

این در حالی است که امروز پلیس این کار شهرداری را غیر قانونی عنوان کرد. سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد موضوع معاینه فنی برتر گفت: اجبار برای داشتن معاینه فنی معمولی یا برتر برای خودرو‌های دارای سن زیر چهار سال خلاف است. اگرچه دارندگان خودرو می‌توانند برای بهره مندی از تخفیفات عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک معاینه فنی بگیرند.

وی در خصوص اجرای طرح پولی کردن تردد در محدوده زوج و فرد و اخذ عوارض از خودرو‌ها برای تردد در این محدوده گفت: موضوع اخذ عوارض برای تردد در محدوده طرح زوج و فرد از سوی شهرداری در شورای عالی ترافیک تهران مطرح شد، اما این موضوع رای نیاورد و اجرای ان منتفی شد.

وی در پاسخ به این سوال که معاون شهردار اعلام کرده است که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می‌شود، تاکید کرد: این موضوع صحت نداشته و شهرداری نمی‌تواند هر زمان که خواست طرح گرفتن عوارض از خودرو‌های محدوده زوج و فرد را اجرا کند.

کد خبر 90526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha