کد خبر 90694
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
اسکناس تقلبی در خودپرداز بانک

پرشین خودرو: بانك‌ها از مهم‌ترین اركان اقتصاد یك كشور به شمار می‌روند، همه می دانیم كشوری كه بانك‌های قوی داشته باشد می‌تواند اقتصاد خود را بیمه كند. مردم به قدری به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمایه خود را به بانك بسپارند بدون اینكه نگرانی از بابت از دست رفتن این سرمایه داشته باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روزنامه قانون، بانك‌ها از مهم‌ترین اركان اقتصاد یك كشور به شمار می‌روند، همه می دانیم كشوری كه بانك‌های قوی داشته باشد می‌تواند اقتصاد خود را بیمه كند. مردم به قدری به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمایه خود را به بانك بسپارند بدون اینكه نگرانی از بابت از دست رفتن این سرمایه داشته باشند.

 
این نشان می‌دهد كه اعتمادی كه در تمام این سال‌ها به نظام بانكی كرده‌اند، خود به عنوان یك سرمایه بزرگ به شمار می‌رود. حال اگر این سرمایه به هر دلیلی زیر سوال برود چه كسی باید پاسخگو باشد؟


اسكناس تقلبی در بازار

ورود اسكناس‌های تقلبی به بازار موردی است كه در زمان‌های مختلفی در كشور وجود داشته و بحث دور از انتظاری به شمار نمی‌رود. شهریور سال 95 بود كه اخبار متعددی از عرضه اسکناس و ایران‌چک‌های جعلی و تقلبی در سطح بازار منتشر شد. بر اساس گزارش‌های مردم و مغازه‌داران، اسکناس‌ها و ایران‌چک‌های تقلبی عمدتا شامل اسکناس 10 هزار تومانی و ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی جدید بود و گویا طراحی این اوراق به گونه‌ای بود که امکان جعل و تقلب آن‌ها را برای کلاهبرداران آسان کرده بود. حتی وجود اسكناس‌های كهنه و پاره نیز در دستگاه‌های خودپرداز از مواردی بوده كه وجود داشته و توسط بانك مركزی رفع شده است. اما وجود اسكناس تقلبی در خودپردازها تا به حال گزارش نشده بود كه ظاهرا در روزهای گذشته در خودپرداز رسمی یكی از بانك‌ها مشاهده شده است كه این مساله در حوزه بانكی كشور امری عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد.

چك پول تقلبی در خودپرداز!

دو، سه روز پیش یكی از آشنایان طی تماسی از وجود چك پول 50هزارتومانی تقلبی در میان پول‌هایی كه از خودپرداز رسمی یكی از بانك‌ها دریافت كرده بود خبر داد كه موردی بسیار عجیب بود. ظاهرا این شخص بعد از دریافت مبلغی از دستگاه خودپرداز یكی از بانك‌ها متوجه شده بود كه یك قطعه از این اسكناس‌ها تقلبی است. شاید بتوان به نوعی این اتفاق را امری سهوی از سوی بانك مربوطه در نظر گرفت ولی در شرایط فعلی اقتصاد كشور با وجود تمام مشكلات و همچنین بی اعتمادی‌هایی كه برای مردم در زمینه‌های مختلف اقتصادی به وجود آمده است، مواردی از این دست می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی كه همان اعتماد مردم به بانك‌هاست، شود. با وجود تمام اتفاقاتی كه در سال‌های اخیر در حوزه بانكی كشور رخ داده و مسائلی مانند ظهور پدیده موسسات غیرمجاز ولی مردم همیشه به بانك مركزی و بانك‌های رسمی و مجاز كشور اعتماد لازم را داشته‌اند، بنابراین حفظ این سرمایه از مهم‌ترین مواردی است كه نظام بانكی باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

یك در هزاران

هادی حق شناس درخصوص وجود اسكناس تقلبی در خودپرداز یكی از بانك‌ها به «قانون» می‌گوید: خوشبختانه تا به حال مواردی از این دست در كشور وجود نداشته و به نوعی می‌توان گفت اولین بار است كه چنین اتفاقی برای كسی افتاده است و این مورد به صورت گسترده وجود ندارد. این مورد به همان اندازه عجیب است كه شخصی از صرافی یا طلا فروشی سكه طلای تقلبی خریداری كند. در چنین شرایطی اگر فروشنده بپذیرد كه سكه تقلبی به شما فروخته مساله حل می‌شود. واقعیت این است كه امكان وجود اسكناس تقلبی در بانك‌ها مورد دور از انتظاری نیست.
 
در نظر بگیرید كه در بازار پولی كشور حدود 140میلیارد قطعه اسكناس وجود دارد كه در این میزان زیاد اگر یك اسكناس تقلبی وجود داشته باشد، عجیب نیست. به نظر من وجود اسكناس تقلبی در خودپرداز تخلف سهوی است و نمی‌تواند عمدی باشد. من به عنوان كسی كه با آمار سرو كار دارم این را عرض می‌كنم. در آمار توزیعی وجود دارد به نام «توزیع پویسن» كه بر مبنای آن ممكن است اتفاقات نادر نیز از لحاظ آماری رخ دهد. این مورد هم به همین صورت است كه یك قطعه اسكناس در میان 140 هزار قطعه تقلبی باشد.
کد خبر 90694

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha