کد خبر 90708
۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
۶۵ درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند

پرشین خودرو: فوق‌تخصص بیماری‌های درون‌ریز و متابولیسم گفت: در کشور ما حدود ۶۵ درصد اضافه وزن یا چاقی دارند، ولی اضافه وزن بیشتراز چاقی شیوع دارد. چاقی حتی کودکان را هم درگیر می‌کند و آن‌ها اضافه وزن را به دوران بزرگسالی می‌برند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مجید، ولی زاده، فوق‌تخصص بیماری‌های درون‌ریز و متابولیسم در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی افزود: در کشور ما حدود ۶۵ درصد اضافه وزن یا چاقی دارند، ولی اضافه وزن بیشتراز چاقی شیوع دارد. چاقی حتی کودکان راهم درگیر می‌کند و آن‌ها اضافه وزن را به دوران بزرگسالی هم می‌برند.

وی ادامه داد: به طور معمول بی‌ام‌آی یا شاخص توده بدنی از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر به دست می‌آید. اگر حاصل این تقسیم بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد وزن فرد مناسب است. اگر بین ۲۵ تا ۳۰ باشد اضافه وزن محسوب می‌شود. اگر این عدد ۳۰ تا ۳۵ باشد چاقی درجه یک و اگر این عدد بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، چاقی متوسط یا درجه دو و بالا‌ی ۴۰ چاقی شدید یا چاقی مرضی است.

این فوق‌تخصص بیماری های درون‌ریز و متابولیسم در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی با بیان اینکه اگر چاقی ساده باشد به این معنی است که هیچ بیماری ایجادکننده آن‌ها نیست، تاکید کرد: بعضی بیماری‌ها باعث افزایش اشتها می‌شوند، مثل وجود تومور در هیپوتالاموس که باعث افزایش اشتها می‌شود. تومور در این ناحیه بسیار نادر است. از هر ده هزار مورد چاقی یک مورد آن به این علت است. افزایش عملکرد غده فوق کلیه باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

وی ادامه داد: کم‌کاری تیروئید اگر شدید باشد درجاتی از چاقی ایجاد می‌کند که افزایش وزن حداکثر سه تا پنج کیلوگرم است. کم‌کاری تیروئید آب میان بافتی یا آب زیرپوستی را زیاد می‌کند و چربی را زیاد نمی‌کند و با درمان خوب می‌شود. وراثت ۶۰ تا ۷۰ درصد باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. اگر یک والد چاق باشد ۱۰ تا ۲۰ درصد باعث چاقی می‌شود. والدین چاق، بچه‌های چاق دارند. به دو دلیل یکی وراثت و دیگری رفتار که تاثیرگذار است. اگر چاقی مرضی نیست، بیش از ۹۵ درصد ساده است که عوامل ژنتیک زمینه‌ساز آن است.

ولی زاده در خصوص آغاز پیشگیری از چاقی گفت: اهمیت پیشگیری به این علت است که وقتی کسی چاق می‌شود خیلی وزن کم کردن برای او دشوار است و سخت‌تر از آن حفظ وزن است. در حال حاضر، هم تحرک کمتر شده و هم غذا در دسترس ما بیشتر شده است. البته پیشگیری هرچه زودتر باشد اثر بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه بهترین سن، قبل از شش سالگی است، در برنامه رادیویی سلامت گفت: حتی رژیم غذایی مادر هنگام بارداری روی ذائقه کودک تاثیرگذار است. اگر مادر غذای پرادویه بخورد بر ذائقه کودک تاثیر می‌گذارد. بهترین شیر، شیر مادر است. بچه‌هایی که از شیرخشک تغذیه می‌شوند، اضافه وزن هم در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. بچه‌های چاق از غذای کمکی زود هنگام استفاده کرده‌اند.

در تمام دنیا چاقی روبه افزایش است. در کشور‌های غربی حدود ۷۰ درصد جمعیت بالغان، چاقی یا اضافه وزن دارند. در کشور‌های در حال توسعه این روند روبه رشد است

کد خبر 90708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha