همکاری قطعه سازان ایرانی و فرانسوی

پرشین خودرو: رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: همکاری دوجانبه قطعه سازان ایرانی و فرانسوی با ارتقای آموزش و فناوری شرکت های ایرانی، قرار گرفتن در زنجیره جهانی خودروسازی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، «محمدرضا نجفی منش» امروزبا اشاره به امضاء تفاهم نامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور (ISMAPA) و انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) افزود: این تفاهم نامه در راستای نیاز به پیشرفت و تحکیم همکاری ها بین خودروسازان و قطعه سازان ایرانی و فرانسوی در چارچوب قوانین و مقررات دو کشور در هفت بند نهایی و امضا شد.
به گفته این مقام صنفی، تبادل نظر دو انجمن در زمینه همکاری های فنی و اقتصادی، حمایت متقابل از تولیدکنندگان در بازار خودرو، ساماندهی و ارائه تسهیلات برای افزایش تماس های کاری نمایندگان دو طرف، همکاری در زمینه برگزاری همایش های خودرو و قطعه سازی با اهداف ارتقای کیفیت، کاهش هزینه ها، ارائه آموزش ها، تلاش دو انجمن برای فراهم کردن شرایط دسترسی به بازارهای خارجی برای همکاری های سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) و همکاری برای برگزاری نمایشگاه ها در ایران و فرانسه و همچنین سایر کشورها، بندهای اصلی این تفاهم نامه را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به برخی اقدام های عملی انجام شده در ماه های گذشته از سوی فرانسوی ها، خاطرنشان کرد: شرکت SNECI فرانسه با تاسیس دفتر در تهران و برگزاری دوره های آموزشی، به ارتقای فنی و آموزشی قطعه سازان اقدام کرده است.
نجفی منش ادامه داد: در کنار فعالیت آموزشی این شرکت، گروه های خودروسازی رنو، پژو و سیتروئن هر یک طی برنامه های جداگانه و مطابق آنچه که در قراردادهای فیمابین پیش بینی شده، به ارتقای کیفی قطعه سازان ایرانی اهتمام دارند.
وی تصریح کرد: اکنون 65 شرکت قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با رنو، 75 شرکت با ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) و تقریبا به همین تعداد شرکت نیز با گروه سایپا - سیتروئن همکاری داشته و از برنامه های آموزشی و انتقال فناوری آنها بهره مند می شوند.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به شرکت رنو، خاطرنشان کرد: این شرکت قطعه سازان را در زنجیره تامین خود به چهار گروه A، B، C و D تقسیم بندی کرده که گروه A بالاترین رتبه و D پایین ترین رتبه است.
وی اظهار داشت: این شرکت با برگزاری دوره های آموزشی در حدود 12 سال پیش در ایران، قطعه سازان همکار خود را به رتبه B ارتقا داد که حاصل آن خودروهای با کیفیت تندر 90 بود که اکنون 60 درصد قطعات آن داخلی شده است.
نجفی منش تصریح کرد: باید در راستای تقویت این اقدام های بین المللی و استفاده از تجربیات ارزشمند خودروسازان بزرگ جهانی در کشور همت گماشت.
وی در خصوص همکاری قطعه سازان ایرانی و فرانسوی برای خودروهای برقی و الکتریکی خاطرنشان کرد: این خودروها فناوری پیچیده ای ندارند و حتی در برخی موارد از قطعاتی ساده تر از خودروهای درون سوز برخوردارند؛ در این خودروها باتری قطعه ای مهم است؛ با این حال مطابق سیاست های خودروسازی کشور می توان در آینده به همکاری های متقابل در این زمینه پرداخت.
 هفته گذشته در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو کشور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهم نامه ای میان انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران به ریاست محمدرضا نجفی منش و انجمن قطعه سازان فرانسه به ریاست «ژاک موج» - Jacues Mauge - امضاء شد.
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی تهران با محوریت «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیک)» از سه شنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. در این همایش بین المللی علاوه بر 220 میهمان خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، ترکیه، عراق، ترکمنستان و ایتالیا، یک هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی کشور نیز حضور داشتند.

** همکاری کوئید هند با ایران
نجفی منش در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهوری به هند، یادآوری کرد: این کشور در زمینه قطعه سازی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و بطور نمونه خودروی «کوئید» را با کمک رنوی فرانسه و استفاده از توان طراحان هندی طراحی و تولید کرده است.
وی بیان داشت: 97 درصد قطعات این خودرو در هند ساخته شده و در بازار این کشور چهار هزار و 700 دلار به فروش می رود؛ این خودرو در صورت ورود به ایران و با وجود استانداردهای سختگیرانه تر کشورمان می تواند در حدود پنج تا 6 هزار دلار قیمت داشته باشد.
این مقام صنفی از احتمال همکاری کوئید با یکی از خودروسازان ایرانی برای تولید این خودرو در کشورمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این صورت انجمن قطعه سازان ایران و هند می توانند همکاری های نزدیکی با هم داشته باشند.

کد خبر 90865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha