آشنایی با سیستم تشخیص خطوط و رانندگی اتوماتیک بین آن

پرشین خودرو: یکی از فناوری‌هایی که در خودرو‌های مدرن امروزی دیده می‌شود، سیستم تشخیص خطوط جاده یا Lane keeping Assist است؛ البته در بسیاری از خودرو‌ها، این فناوری به نام lane departure warning معروف است.

به گزارش پرشین خودرو، فناوری تشخیص خطوط جاده قادر است خطوط رانندگی کف جاده‌ها را آنالیز کند و در صورت خارج شدن اتومبیل از محدوده آن‌ها، از طریق سامانه هشدار نصب شده در خودرو، این موضوع را به راننده اطلاع می‌دهد؛ در نسخه‌های پشرفته‌تر این تکنولوژی، سیستم کنترل فرمان خودرو را به دست می‌گیرد و در صورتی که اتومبیل در حال خارج شدن از خطوط باشد، از این امر جلوگیری می‌کند.
فناوری تشخیص خطوط جاده، در واقع مکملی است برای بالا بردن کیفیت رانندگی افراد و بیشتر در زمان‌هایی فعالیت می‌کند که رانندگان تمرکز کافی بر روی جاده نداشته باشند.

مکانیزم سامانه تشخیص خطوط جاده در خودرو‌ها
سیستم تشخیص خطوط جاده اولین بار در سال 2001 توسط یک خودروساز ژاپنی استفاده شد. در طی این سال‌ها مکانیزم‌های متفاوتی برای فناوری تشخیص خطوط جاده در نظر گرفته شده و به صورتی که می‌توان گفت هر کمپانی به شکلی این تکنولوژی را توسعه داده است.
یکی از قطعات مهم در ساختار فناوری تشخیص خطوط جاده در خودرو‌ها، سنسور مادون قرمز برای تشخیص خطوط جاده است. سنسور مادون قرمز نصب شده در جلو اتومبیل‌های مدرن، قادر است خطوط رانندگی قرار گرفته بر روی سطح جاده را از مابقی المان‌های موجود در اطراف خودرو جدا سازد. اطلاعات آنالیز شده توسط سنسور مادون قرمز بهECU یا کامپیوتر خودرو انتقال داده می‌شود تا اطلاعات به شکل آلارم یا هشدار‌های تصویری به راننده منتقل شود. در بسیاری از سیستم‌های تشخیص خطوط جاده در خودرو‌های امروزی ضمن استفاده از سنسور مادون قرمز از دوربین‌های آنالیزگر هم استفاده می‌کنند.
معمولا این دوربین وظیفه ایجاد یک تصویر بهتر برای کامپیوتر خودرو را دارند. همانطور که گفتیم در بسیاری از سامانه‌های تشخیص خطوط جاده یا همان lane departure warning، کامپیوتر خودرو در سیستم هدایت اتومبیل نیز دست می‌برد و اجازه نمی‌دهد اتومبیل به صورت ناگهانی از بین خطوط خارج شود؛ معمولا در این گونه سیستم‌ها، دوربین‌های آنالیزگر بکار می‌رود تا کامپیوتر اتومبیل اطلاعات درستی از فاصله‌ها و همچنین چیدمان خطوط جاده داشته باشد.

یکی دیگر از بخش‌های سیستم تشخیص خطوط جاده، آلارم یا سامانه هشدار در نظر گرفته شده برای اینگونه سیستم‌ها است. هشدار‌های سیستم تشخیص خطوط جاده، مستقیما به راننده منتقل می‌شود؛ گاهی این هشدار‌ها با اعمال لرزش در فرمان به راننده انتقال پیدا می‌کند، گاهی نیز وضعیت خودرو به خطوط به شکل‌های گرافیکی در نمایشگر یا هدآپ دیسپلی اتومبیل به نمایش در می‌آید.

نکات مهم پیرامون سیستم تشخیص خطوط جاده در خودرو‌ها:
– در نظر بگیرید که این سامانه فقط قادر به تشخیص خطوط گرافیکی نقاشی شده بر روی جاده‌ها است و اگر به هر دلیلی این خطوط پنهان شده باشند یا به درستی نمایان نباشند، سیستم تشخیص خطوط جاده قادر به آنالیز آن‌ها نخواهد بود.

– سیستم تشخیص خطوط جاده یک فناوری ایمنی است که قادر است کیفیت رانندگی شما را افزایش بدهد و هیچ‌گاه جایگزینی برای هوشیاری شما در زمان رانندگی نخواهد بود.

– در زمان فعال بودن سیستم تشخیص خطوط جاده، ممکن است مقداری از میزان چرخش لاستیک‌های اتومبیل شما کاسته شود؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از چرخش فرمان خودرو، این سامانه را خاموش کنید.

کد خبر 90997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha