اسب چموش بازار خودروهای وارداتی همچنان می تازد

پرشین خودرو: در حالیكه همچنان گزارش‌هایی از گران فروشی واردكنندگان خودرو به گوش می‌رسد، برخی كارشناسان خواستار نظارت جدی سازمان حمایت بر قیمت خودروهای وارداتی شده و برخی تولیدكنندگان نیز معتقدند برای برابر سازی شرایط، قیمت خودروهای داخلی نیز باید آزاد شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، در چند ماهه اخیر شركتهای واردكننده خودرو از یك سو عرضه را محدود كرده و از سوی دیگر با وجود واردات خودرو با نرخ ارز دولتی، محصول را با نرخ ارز آزاد وارد بازار می‌كنند. در این شرایط یك كارشناس صنعت خودرو خواستار نظارت جدی سازمان حمایت بر قیمت خودروهای وارداتی شده و می‌گوید: در حال حاضر شركت‌های وارد‌كننده خودرو به عرضه‌ محصولات وارداتی با نرخ آزاد ارز نیز رضایت نداده و عرضه‌ را متوقف كرده‌اند. وی با بیان این‌كه یكی از دلایل این وضعیت، عدم نظارت جدی سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولید‌كنندگان بر این بازار است، خاطرنشان می‌كند: اگر سازمان حمایت نظارت دقیقی كه بر قیمت خودروهای داخلی دارد را بر خودروهای وارداتی نیز اعمال می‌كرد، شاهد بروز چنین اتفاقاتی در بازار این خودروها نبودیم. به گفته این كارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر شركت‌های وارد‌كننده‌ خودرو دو لیست قیمتی برای عرضه‌ محصولات خود دارند. یكی قیمت‌های رسمی كه عملا خودرویی به این قیمت‌ها عرضه نمی‌شود و دیگری به قیمت‌های غیررسمی كه براساس نرخ آزاد ارز و حتی بالاتر از آن تنظیم شده است. در این شرایط، یك واردكننده خودرو نیز معتقد است كه واردكنندگان، خودرو را با قیمت روز وارد بازار می‌كنند و در شرایطی كه نرخ ارز افزایش یافته، طبیعی است كه قیمت عرضه محصولات افزایش یابد. این واردكننده می‌گوید: در شرایطی كه با افزایش نرخ ارز، در آینده هزینه شركتهای واردكننده خودرو نیز افزایش خواهد یافت، طبیعی است كه محصولات فعلی نیز با نرخ روز ارز عرضه شود. به گفته این واردكننده، احتكار خودرو توسط واردكنندگان صحت ندارد، زیرا اصولا خودرو كالای حجیمی بوده و امكان نگه‌داری آن در طولانی مدت وجود ندارد. اما در كنار این اظهارات، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز معتقد است در شرایطی كه نرخ قیمت خودروهای وارداتی آزاد است، قیمت خودروهای داخلی نیز باید آزاد شود. محمدرضا نجفی‌منش می‌گوید: اصولا قیمت خودرو باید در بازار رقابتی و در سطح عرضه و تقاضا تعیین شده و به تعادل برسد. وی با بیان اینكه در صورت آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی، نرخ این محصولات در سطح عرضه و تقاضا تعیین شده و قیمتها بی دلیل افزایش نخواهد یافت، تصریح كرد: نمونه روشن این موضوع، بازار راكد خودروهای وارداتی است. در حال حاضر كه برخی شركتهای واردكننده، قیمت خودرو وارداتی را بی دلیل افزایش داده‌اند، بازار این خودروها راكد بوده و مصرف‌كنندگان نیز از خرید این محصولات به قیمت بالاتر خودداری می‌كنند. به هر حال در این شرایط، سیدجواد تقوی معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هشدار داده كه اگر واردکننده‌ای دچار تخلف شده و از عرضه کالای خود به بهانه بالا رفتن نرخ ارز امتناع کند، با آن برخورد خواهد شد. موضوعی كه باید دید به منصه ظهور می‌رسد یا این‌كه ...
کد خبر 9109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ریاحی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
    0 0
    شما با تعرفه 130% چطور رویتان میشود از بازار رقابتی سخن بگوئید ؟ آیا حاضرید واردات با دلار 2000 تومانی باشد اما تعرفه پایین بیاید ؟
  • امید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
    0 0
    اگه نظر منو منتشر میکنید: یه سر به گمرک سلفچگان بزنید 5000 تا ماشین اونجاست .من 7روز پیش اونجا بودم آقای نجفی منش!!!