کد خبر 91162
۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹

پرشین خودرو: در دنیای سیاست‌زده كنونی، خبرهای پراكنده اكتشافات علمی در لابه‌لای انبوه اخبار سیاسی گم می‌شوند. با توجه به سرعت چشمگیر پیشرفت علم، در سال ٢٠١٧ نیز دانشمندان اكتشافات علمی فراوانی در گوشه و كنار دنیا داشتند كه در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از مهم‌ترین یا جذاب‌ترین این كشف‌های علمی.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روزنامه اعتماد، در دنیای سیاست‌زده كنونی، خبرهای پراكنده اكتشافات علمی در لابه‌لای انبوه اخبار سیاسی گم می‌شوند. با توجه به سرعت چشمگیر پیشرفت علم، در سال ٢٠١٧ نیز دانشمندان اكتشافات علمی فراوانی در گوشه و كنار دنیا داشتند كه در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از مهم‌ترین یا جذاب‌ترین این كشف‌های علمی.

قاره ای‌ پنهان در اعماق اقیانوس

سه سیاره قابل سكونت

ستاره‌شناسان خارج از منظومه شمسی هفت سیاره كشف كرده‌اند كه به دور ستاره‌ای كوچك به نام «تراپیست-١» می‌چرخند و حدود ٤٠ سال نوری با زمین فاصله دارند. سه سیاره از این هفت سیاره در نقطه‌ای قرار دارند كه ناسا این منطقه را كمربند حیات نامیده است؛ در حقیقت جایی كه وجود آب و احتمالا وجود زیست‌فرازمینی‌ها امكان‌پذیر است.

میگوی پینك‌فلویدی

دانشمندان در ساحل اقیانوس آرام در پاناما گونه جدیدی از میگوی هفت‌تیركش را كشف كرده‌اند كه با استفاده از چنگك‌های بزرگش صدایی بلند ایجاد می‌كند؛ صدایی كه ماهی‌های كوچك را می‌ترساند و حتی ممكن است مرگ‌شان را رقم بزند. بلندی صدای حاصل از چنگك‌های میگو - كه بی‌شباهت به صدای انفجار نیست- می‌تواند به ٢١٠ دسیبل برسد. صدای بلندترین كنسرت‌ها حدود ١٢٠ تا ١٢٩ دسیبل است. دانشمدان برای نامیدن این نوع میگو كه چنگك‌های صورتی رنگ متمایزی دارد از نام گروه موسیقی راك «پینك فلوید» الهام گرفتند و اسم آن را « Synalpheus pinkfloydi» یا «میگوی هفت‌تیركش پینك ‌فلوید» نامیدند.

مولكول جوان كننده موش‌ها

سیزده اكتشاف مهم سال ٢٠١٧

با پا به سن گذاشتن، سلول‌های پیر یا صدمه‌دیده‌ای كه تعدادشان در بافت‌های بدن‌مان افزایش یافته‌اند به بروز بیماری‌های سالخوردگی دامن می‌زنند. دانشمندان هلندی مولكولی ساخته‌اند كه پالایش این سلول‌ها را بر عهده می‌گیرند. زمانی كه این مولكول‌ها به بدن موش‌های پیر تزریق شدند، خزهای بدن‌ موش‌ها رشد دوباره را از سر گرفتند، عملكرد كلیه‌شان بهبود یافت و ‌توانستند دو برابر سرعت موشی كه این مولكول‌ها وارد بدنش نشده، بدوند. كشف این مولكول یكی از برجسته‌ترین دستاوردها در زمینه پیری و سالخوردگی به شمار می‌رود.

افشانه پوستی برای سوختگی

دانشمندان زیست‌پزشكی ابزاری اختراع كرده‌اند كه بر سلول‌های بنیادی جراحت‌های بیمار پاشیده می‌شود و به شكل‌گیری مجدد آنها كمك می‌كند و در پی آن لایه پوستی سالمی را در مدت زمان ٤ روز می‌سازد. اخیرا كمپانی زیست‌فناوری «RenovaCare» امتیازنامه‌ این افشانه را خریداری كرده و از آن برای درمانِ آزمایشیِ جراحت‌های سوختگی استفاده می‌كند. در حالی كه این افشانه می‌تواند به حذف روند دردناك پیوند پوست كمك كند، مخترعان این ابزار در انتظار تاییدیه سازمان غذا و داروی امریكا هستند.

عقرب ضد سكته

نیش عقرب استرالیایی در ١٥ دقیقه جان انسان را می‌گیرد. البته در صورتی كه فرد درمان نشود. اما دانشمندان، پپتیدی در زهر یكی از گونه‌های عقرب‌ استرالیایی كشف كرده‌اند كه از زوال سلول‌های بنیادی مغز در برابر سكته- حتی تا هشت ساعت پس از بروز سكته- مراقبت می‌كند. اگر استفاده از این زهر در درمان آزمایشیِ بیماران عملكرد خوبی داشته باشد، نخستین دارویی معرفی می‌شود كه می‌تواند از صدمات مغزی حاصل از سكته مغزی مراقبت كند.

دایناسور نوظهور

 

 

 

سیزده اكتشاف مهم سال ٢٠١٧

دانشمندان اهل تورنتو گونه جدیدی از دایناسورها را كشف كرده‌اند كه آن را «زول» نامیده‌اند. دلیل انتخاب این اسم هیولای سگ‌مانند فیلم «شكارچیان روح» (١٩٨٤) است. این دایناسور مثل هم‌نامش شاخ‌هایی بالای چشم‌هایش و دمی خاردار و شبیه به چماق دارد. دانشمندان اسكلت فسیل‌شده این دایناسور را كه یكی از سالم‌ترین خمیده‌خزنده‌سانان كشف شده تا به امروز است (جمجمه و دم سه متری این دایناسور صدمه ندیده است) در مونتانا از زیر خاك بیرون آوردند.

قورباغه ضد آنفلوآنزا

یافته‌های دانشمندان حاكی از آن است كه ماده لجن‌مانند روی پوست قورباغه‌ای كه در جنوب هند زندگی می‌كند، شامل مواد ضدمیكروبی پپتیدی است كه باكتری‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس‌های مخصوص آنفلوآنزای انسانی را از بین می‌برند و در عین حال از سلول‌های عادی مراقبت می‌كنند. تا به حال درمان آنفلوآنزا با مخاط قورباغه در آزمایشگاه صورت گرفته است.

خون عفونت‌كش مارمولك

دانشمندان تركیب ضدمیكروبی جدیدی را در خون اژدهای كومودو- بزرگ‌ترین مارمولك دنیا- كشف كرده‌اند كه از بین‌برنده عفونت‌های كشنده حیوانات كم‌طاقت است. (بزاق این مارمولك‌ شامل حداقل ٥٧ نوع باكتری است كه نیش آنها را مرگبار كرده است.) در آزمایشگاه، این ماده جراحت‌های عفونی موش را سریع‌تر از بیماری‌های دیگر این جانور درمان كرد؛ بنابراین حالا پزشكان گزینه‌ای تازه برای مبارزه با باكتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها در اختیار دارند.

سنگ‌افراشت‌های باستانی در برزیل

محققان با استفاده از زنبور عسل، بیش از ٤٥٠ خاكریز را پیدا كرده‌اند كه راه‌آب‌هایی آنها را احاطه كرده است؛ درست مانند استون هنج. آنها این سنگ‌افراشت‌ها را در دورافتاده‌ترین نقطه شمالی برزیل كشف كرده‌اند كه نشان می‌دهد پیش‌تر از زمانی كه دانشمندان تخمین زده بودند، انسان‌ها ساكن این منطقه بودند. در حالی كه نیت آنها از سكونت در این نقطه نامعلوم است اما حضورشان به حداقل ١٠٠٠ سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی سال‌ها پیش از آنكه اروپایی‌ها وارد این قاره شوند.

رحمی برای تغذیه نوزادان نارس

 

 

 

سیزده اكتشاف مهم سال ٢٠١٧

در یافته‌ای كه می‌توان آن را دستاوردی در درمان نوزادان نارس دانست، دانشمندان رحمی مصنوعی ساخته‌اند كه قادر به زنده نگه داشتن بره‌های نارس و رشد طبیعی آنهاست. بره‌ها به مدت چهار هفته در این وسیله كه شبیه به كیسه بزرگی است و با مایع آمینوتیك پر شده، به سر می‌برند. این «رحم» به زودی به نوزدان نارس انسانی برای رشد خارج از رحم انسان كمك می‌كند.

قاره‌ای پنهان در اعماق اقیانوس

دانشمندان شواهدی مبنی بر وجود قاره‌ای جدید- نصف قاره استرالیا- در جنوب غربی اقیانوس آرام و پایین كشور نیوزیلند ارایه كرده‌اند و آن را زیلاندیا (Zealandia) نامیده‌اند. اگرچه ٩٤ درصد این سرزمین زیر آب قرار دارد اما زمین‌شناسان می‌گویند تمامی معیارهای لازم را برای اینكه هشتمین قاره زمین نام بگیرد، داراست. از آنجایی كه اكثریت دانشمندان رسما وجود این قاره را تایید نكرده‌اند بنابراین باید منتظر ماند كه آیا زیلاندیا در نقشه‌های آینده زمین جای خواهد گرفت یا نه.

ابزاری برای اصلاح دی‌ان‌ای

 دانشمندان چینی تكنیك اصلاح ژنی را اختراع كرده‌اند كه با توسل به آن می‌توان برخی بیماری‌هایی را كه جهش دی‌ان‌ای را در رویان سبب می‌شود، از بین برد. در آینده می‌توان این تكنیك را روی رویان‌های انسانی زیست‌پذیر اعمال كرد تا بیماری‌های ژنتیكی جدی میراث نسل بعد نشود. این تكنیك نگرانی‌هایی اخلاقی را در مورد طراحی و اصلاح انسان‌ها و تغییر میراث ژنتیكی بشر به وجود آورده است.

اكسیر زندگی؛ نابودگر سرطان

داروی ایمونوتراپی كه یاخته‌های خونی بیمار را به از بین‌برندگان سرطان تبدیل می‌كند در صف دریافت تاییدیه از سوی سازمان غذا و داروی امریكاست. در آزمایشی بالینی كه در حال انجام است، این درمان بر بیماران دچار لنفوم‌های پیشرفته اعمال می‌شود كه بدن‌شان به درمان‌های استاندارد پاسخ نداده‌اند یا مكررا بیماری‌شان عود می‌كند. در این آزمایش‌ها پس از گذشت سه ماه، ٨٣ درصد بیماران بیماری‌شان بطور كامل بهبود یافته اند. با ادامه روند آزمایش‌ها، دانشمندان امیدوارند این درمان گام بعدی در مداوای سرطان باشد.

کد خبر 91162

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha