کد خبر 91177
۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
خودروهای وارداتی در كُما

پرشین خودرو: آشفتگی زمانی دامن بازار خودروهای وارداتی را گرفت كه سایت ثبت سفارش واردات خودرو در تیر ماه امسال به یكباره مسدود شد و مسئولان خبر از تغییر تعرفه‌ها دادند.

به گزارش پرشین خودرو، بلاتكلیفی رمق بازار خودروهای وارداتی را گرفته است. آنگونه كه سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران خبر می‌دهد، گویا در حال حاضر خریدار چندانی در بازار خودرو وجود ندارد و همه منتظر روشن شدن وضعیت و رفع ابهام‌ها هستند.
آشفتگی زمانی دامن بازار خودروهای وارداتی را گرفت كه سایت ثبت سفارش واردات خودرو در تیر ماه امسال به یكباره مسدود شد و مسئولان خبر از تغییر تعرفه‌ها دادند.
این انسداد و آن خبر كافی بود كه دلالان بازار قیمت‌های خود را روز به روز بالا ببرند. پس از شش‌ماه درز خبرهایی غیر رسمی مبنی بر باز شدن سایت مزبور و تغییر چند برابری تعرفه‌ها تا 150 درصد، شعله افزایش قیمت‌ها را در آذر ماه بالا برد.
دولت‌مردان با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار شایعات را رد كردند و گفتند كه افزایش‌ تعرفه‌ها به آن میزان نخواهد بود.
هر چه بود در دی‌ماه خبر رسمی افرایش تعرفه‌ها منتشر شد. بنابر مصوبه هیات دولت در بخش خودروهای بنزینی سه ردیف تعرفه در نظر گرفته شده بود؛ خودروهای تا حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی كه تا پیش از دستورالعمل جدید تعرفه آنها ۴۰ درصد بود از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی شدند؛ خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی كه تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شده‌ و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز كه در چهار سال گذشته ۵۵ درصد بود، حالا ۹۵ درصد تعیین شده بود.
برخی گمان می‌كردند كه ابلاغ رسمی تعرفه‌ها و باز شدن سایت می‌تواند از التهاب بازار را بكاهد، اما متاسفانه چنین نشد، افزایش نرخ دلار از یك سو و افزایش سقف تعرفه‌ها از سوی دیگر قیمت‌ها را نه تنها كاهش نداد بلكه با افزایش دیگری هم مواجه ساخت و بازار همچنان ملتهب باقی ماند.
هنوز 40 روز از این مصوبه نگذشته بود، كه خبر ابطال آن توسط رای موقت یکی از شعبه های دیوان عدالت اداری موج دیگری در بازار ایجاد كرد، موجی با فركانس كاهشی قیمت‌ها؛ انتظار تغییر كاهش قیمت‌ها بار دیگر بازار خودروهای وارداتی را بر هم زده است.
با توجه به نابسامانی بازار خودروهای وارداتی، به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین گزینه برای مصرف‌كنندگان واقعی خودرو رجوع آنان به بازار خودروهای داخلی باشد. بازاری كه فعلاً از گزند تلاطمات تعرفه‌ای مصون مانده و جذابیت خاصی برای خریداران به ویژه خریداران خودروهایی كه ارزبری بالایی دارند نظیر سراتو مونتاژی به همراه دارد.


- خسرو دلشاد كارشناس خودرو

کد خبر 91177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كیوان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    0 0
    واقعا ازاینكه هرروزیك داستانى تصویب وبعد شایه میكنن مردم سردرگم كردن ازروز اول درست فكرنمیكنن بعدتصمیم بگیرن این كارباعث استرس وجنگ روانى تومردم ایجادمیشه