تعادل بین بازاریابی و زنجیره تامین؛ توسعه بازار و رضایت مشتری

پرشین خودرو: متاسفانه آنچه که اکنون در کشور به آن بها داده نمی شود همان بحث تحقیقات بازار است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زنجیره تامین رقابت پذیر در صنعت خودرو هم اکنون به عنوان یکی از تاثیرگذارترین حوزه ها مطرح شده است، به گونه ای که هر نوع خلاء و کم کاری موجب برهم خوردن تنظیم بازار خواهد شد. عقیل مصطفایی مدیر بازاریابی و فروش شرکت آرمان موتور کویر نماینده رسمی لوکسژن در ایران معتقد است که وجود یک ارتباط منسجم و صحیح در بحث زنجیره تامین و تعامل آن با حوزه بازاریابی می تواند یک مدیریت یکچارچه را در سطح بازار و عوامل آن ایجاد کند. در ادامه گفت و گویی با وی در این خصوص انجام داده ایم که آن را با یکدیگر می خوانیم:

نقش زنجیره تامین رقابت پذیر در بازاریابی و فروش چگونه است؟
زنجیره تامین در یک سازمان موجب ایجاد یک فضایی می شود که می تواند بین تولیدکنندگان و تامین کنندگان ارتباطی برقرار سازد که نوع سنتی آن یعنی مدیریت منابع و توزیع آنهاست، در این فرآیند، بازاریابی می تواند نقش خیلی خوب و مناسبی را ایفا کند.
بازاریابی به منظور ارتباط بین بازار و تولیدکنندگان و تامین کنندگان سبب شکل گیری یک مدیریت یکپارچه می شود که هرگونه همکاری و هماهنگی بین شرکای تجاری سازمان را معنی دار خواهد کرد. همچنین این ارتباط تمام تامین کنندگان را همسو و هم جهت می سازد تا تمام روش های خدماتی و تولیدی در نهایت به نوعی منجر به رضایت و اقناع مشتریان نهایی شود.
این قضیه یک نقش یکپارچگی و مشارکتی را در بازار ایجاد خواهد کرد و به مردم به عنوان مشتریان و مصرف کنندگان نهایی کمک می کند چه محصولاتی را انتخاب کنند و از سوی دیگر به تولیدکنندگان و تامین کنندگان قطعات و کالاها کمک قابل توجهی را ارائه خواهد کرد تا بتوانند محصولاتی با معیارها و خواست و نیاز بازار را تولید و عرضه کنند، یعنی با تهیه اطلاعات موثر از بازارهای هدف و ایجاد یکپارچگی بین بازار و تامین کنندگان در بهبود عملکرد زنجیره تامین موثر خواهد شد که سبب شکل گیری وظیفه مهمی می شود که برای بازاریابی و زنجیره تامین وجود دارد، در این حالت فرایند مشارکت و همکاری برای یکپارچه سازی اطلاعات از سمت بازار به سمت تامین کنندگان و تولیدکنندگان هدایت می شود.
از سوی دیگر بازاریابی کمک خواهد کرد به رشد ارزش برندها، هم به لحاظ برندسازی و هم به لحاظ رشد صنعتی و تجاری مدل های کسب و کار آنها، که این موضوع موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.
با در نظر گرفتن به فیدبک هایی که از بازار و همچنین مردم دریافت می کنند سبب نقش آفرینی شده و با توجه به فضای خوبی که در بازار برای آنها ایجاد می کند، نام تجاری سازمان را بالا نگه داشته و حفظ خواهد کرد و در شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل خود نقش آفرینی خوبی را خواهد داشت.

ارزیابی شما از وضعیت کنونی نقش زنجیره تامین در بازاریابی چیست؟
به طور قطع در این زمینه ایراداتی وجود دارد، و هرچه که تاکنون در بخش تولید ما شاهد هستیم، به نوعی به این قضیه ارتباط دارد. هم اکنون آنچه مسلم است بین این دوبخش یک بی تعادلی برقرار است. یکی از فاکتورهای مهم در بحث بازاریابی و زنجیره تامین، بحث بالانس و تعادلی است که فضای کاری و شرایط کسب و کار باید داشته باشند که در حال حاضر این تعادل برهم خورده است و خروجی خط تولید و آنچه که به دست مشتریان می رسد، یک نوع نارضایتی است. این نشان می دهد که فیدبک های بازار یا به موقع به دست تولیدکنندگان نرسیده است و یا اینکه آنها خیلی تمایل نداشتند که از این فیدبکها استفاده کنند.
قطعا اگر تعادل بین بازاریابی و زنجیره تامین رقابت پذیر حفظ شود، خیلی راحت می توان توسعه بازار را بوجود آورد و در نهایت رضایت مشتری و مصرف کنندگان را شاهد بود. و زمانی می توان شرایط را متعادل نگه داشت که وحدت ارتباطات و اطلاعات بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در جریان مناسبی قرار داشته باشد.

آقای مصطفایی در آخر و در این زمینه چه کمک و همفکری از طرف های خارجی می توان داشته باشیم؟
تمام شرکت ها در شرایط فعلی تامین نیاز و خواست مشتریان را هدف گذاری کرده اند. که این موضوع نیاز دارد همه شرکت های داخلی و خارجی همفکری کنند تا با حفظ شرایط حرفه ای خود، خواست و نیاز مشتریان را بررسی کنند. متاسفانه آنچه که اکنون در کشور به آن بها داده نمی شود همان بحث تحقیقات بازار است. نتیجه این تحقیقات به طور قطع می تواند این باشد که به خواست و نیاز مشتریان ترتیب اثر داده شود. خیلی از شرکت ها عموما علاقه ای ندارند که این تحقیقات بازار را انجام دهند. چرا که آنها تحقیقات بازار را به سبب هزینه زیادی که دارد، یک نوع مبحث هزینه بر می دانند بنابراین عموما به سمت این تحقیقات نمی روند. پس باید با همفکری و همکاری این وضعیت را در شرکت ها به نوعی نهادینه کرد.

کد خبر 91214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha