حدود ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی حمل ونقل یورو ۴ است

پرشین خودرو: رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: حدود ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی در بخش حمل و نقل کشور، یورو ۴ است که در برخی کلانشهرها از جمله تهران و کرج و حومه آنها توزیع می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقلاز صداوسیما،  سعید ناقدی‌نیا افزود: هم اکنون روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شود که ۶۰ میلیون لیتر آن در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود.

وی با بیان این‌که نیمی از گازوئیل مصرفی در بخش حمل و نقل با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود، افزود: دو پالایشگاه اراک و تهران در مجموع ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ تولید می‌کنند که این مقدار در تهران و کرج و حومه آن‌ها توزیع می‌شود.

به گفته ناقدی‌نیا، گازوئیل در داخل شهرها تنها برای اتوبوسرانی و در خارج شهرها برای مصرف خودروهای سنگین عرضه می‌شود.

احتراق ناقص گازوئیل و بنزین محرز است
رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که آلودگی هوا کاملا به احتراق ناقص خودروها مربوط می‌شود، تصریح کرد: همه نهادها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و ... اذعان دارند که ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است، بنابراین اگر بهترین گازوئیل موجود در دنیا را هم به این خودروها اختصاص دهید، بازهم به دلیل احتراق ناقص هوا را آلوده می‌کنند.

وی درباره این‌که گفته شده در آنالیز هوای پایتخت وجود ۶۰ppm گوگرد ثابت شده است، اظهار کرد: بر اساس استاندارد یورو ۴، گوگرد فرآورده بنزین و گازوئیل باید ۵۰ppm باشد. در این ۱۰ppm ادعا شده احتمال خطا وجود دارد.

ناقدی‌نیا ادامه داد: اگر نمونه‌ای گرفته شده و درصد گوگرد آن ۶۰ppm یا بیشتر بوده، باید این نمونه نگه داشته شود و صحت و سقم آن با نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و آزمایش دوباره، مشخص شود.

وی با تاکید دوباره بر احتراق ناقص خودروها، به ویژه خودروهای سنگین و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، یادآوری کرد: حتی اگر این ۱۰ Ppm اختلاف هم وجود داشته باشد، چقدر می‌تواند بر آلودگی هوای شهر تهران تاثیر داشته باشد؟!

به گفته وی، براساس شاخص‌های معرفی شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، ستون مربوط به میزان گوگرد در تابلوی نشان‌ دهنده آلودگی هوای تهران همیشه متعادل (زیر خط مجاز) است. این ستون به ذرات معلق (مربوط به هیدروکربن نسوخته) مربوط می‌شود که همیشه از حد استاندارد فراتر است.

ناقدی‌نیا گفت: خودروهای سنگین که از ساعت ۱۲ شب به بعد تردد دارند با فرسودگی خود و احتراق ناقص سبب آلودگی می‌شوند و حتی اگر گازوییل یورو ۵ هم استفاده کنند این آلودگی هست.

افزایش تولید گازوئیل یورو ۴ در سال آینده
رئیس امور مهندسی تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که از ابتدای سال آینده کل گازوئیل تولیدی پالایشگاه تبریز یورو ۴ خواهد بود، گفت: هم اکنون تولید گازوییل این پالایشگاه حدود ۸ میلیون لیتر است که با راه‌اندازی واحد مربوط تا پایان امسال، از ابتدای سال آینده تولید آن به یورو ۴ تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تولید گازوییل پالایشگاه اصفهان نیز از اواخر سال آینده طبق استاندارد یورو ۴ خواهد شد، افزود: به این ترتیب و با احتساب تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه‌اندازی واحد گوگردزدایی پالایشگاه بندرعباس، تا پایان سال آینده تمام گازوییل مصرفی در بخش حمل‌ونقل به یورو ۴ تبدیل خواهد شد.

سال آینده ۱۶ کلانشهر کشور بنزین یورو ۴ می‌گیرند
ناقدی‌نیا از افزایش ۸ کلانشهر دیگر به شهرهای زیر پوشش بنزین یورو ۴ در سال آینده خبر داد و گفت: هم اکنون تولید بنزین یورو ۴ و ۵ حدود ۴۰ میلیون لیتر در روز است که در ۸ کلانشهر کشور و حومه آنها توزیع می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اجرای طرح‌های برخی پالایشگاه‌های دیگر، سال آینده ۱۶ کلانشهر زیر پوشش بنزین یورو ۴ قرار خواهند گرفت.

ناقدی‌نیا تاکید کرد: بنزین توزیعی در ۸ کلانشهر تهران، مشهد، اهواز، کرج، اصفهان، شیراز، اراک و تبریز و همچنین برخی شهرهای حومه آنها، کاملا مطابق استاندارد یورو ۴ است.

کد خبر 91396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha