«تام» برندی بی‌رقیب در حوزه اتوماسیون و خودروسازی

پرشین خودرو: پروژه سالن تریم سایت خودروسازی نفت چاله آذربایجان با هدف تولید سالانه 10هزار دستگاه از محصولات خانواده دنا از سوی كارشناسان تام ایران‌خودرو در حال ساخت و راه‌اندازی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شركت تام ایران خودرو از جمله شركتهایی است كه تقریبا مشابه آن چه در داخل و چه در خارج از كشور به سختی یافت می‌شود، شركتی كه در ابتدای راه خودروساز شدن ایران خودرو، در راستای افزایش توان اتوماسیون و ظرفیت تولید این شركت بنیان نهاده شد و توانست پس از كسب تجربه و آموزشهایی كه از كره و آلمان دریافت كرد، به تدریج توان خود در ساخت خطوط و كارخانههای خودروسازی را تقویت كند و با تعریف پروژه سایتهای خارجی توان خود را ارتقاء داد.
كار به گونه ای پیش رفت كه به گفته مظفر اعوانی مدیرعامل این شركت، تام اكنون توانمندی ساخت یك مجموعه كامل خودروسازی را دارد و برندی بی‌رقیب در حوزه اتوماسیون و خودروسازی است.
به منظور کسب اطلاعاتی بیشتر از فعالیت های تام با مهندس اعوانی گفت وگویی انجام داده ایم که آن را می خوانیم.

دو دهه از فعالیت شركت تام می‌گذرد و این شركت با حضور در زنجیره خودروسازی توانست به رشد قابل قبولی دست یابد و هم اكنون نیز كه در پروژه‌های ملی غیرخودرویی نیز سهم قابل ذكری دارد. شرح این كه تام توانست در چنین سیر تحولی قرار گیرد را می‌خواهیم از شما بشنویم.
اوایل دهه هفتاد ایران خودرو تصمیم به داخلی سازی محصولات خود و پس از آن ایجاد تنوع و افزایش تیراژ گرفت. برای تكمیل زنجیره تولید خودرو به طریق بومی، نیاز به تاسیس شركتی بود كه بتواند اتوماسیون صنعتی ایران خودرو را بر اساس نیاز آن تامین كند كه در این حوزه خلاء وجود داشت. به همین منظور شركت تام بنا نهاده شد.
در این راستا تام شروع به رشد و توسعه كرد. در این میان گروه های رنگ، بدنه، قالب و پرس، ربات، الكتریكال و واحدهای پشتیبانی ایجاد شدند. همزمان با آن نیز برای جذب نیروهای متخصص از دانشگاه‌های معتبر و كسب دانش از شركت های صاحب تكنولوژی اقدام و با آنها قرارداد امضاء شد.
آموزش پرسنل به صورت كلاسیك و حین كار نیز به انجام رسید و تام در نهایت قوای پشتیبانی خود را تقویت كرد. به گونهای كه طی چهار تا پنج سال ایران خودرو به تمام برنامه های توسعه ای خود دست یافت.
تلاش بعدی تام در راستای بهبود كیفی و تنوع محصول بود. ظرفیت تولید نیز از 100هزار دستگاه به یك میلیون دستگاه افزایش یافت و در نتیجه بستر خوب مهندسی كه در تام ایجاد شد، سایت های ایران خودرو در خارج از تهران نیز از قبیل خراسان و تبریز و سایت های خارجی مانند سنگال، سوریه و ونزوئلا احداث شد.

از 11 ربات قدیمی كه تام در اوایل كار خود با استفاده از نقشه های شركت سازنده آلمانی موفق به راه اندازی آن شد و مورد استفاده قرار نگرفت، بگویید؟
تام از دو مسیر وارد حوزه ربات شد. یكی خط بدنه سمند بود كه ایران خودرو قبل از تاسیس تام قرارداد آن را امضاء كرده بود و همزمان با تاسیس تام قرار بود این خط راه اندازی شود. نصب و راه اندازی ربات های آن در سال 78 به تام واگذار شد و تیمی از تام به شركت هیوندایی كره جنوبی رفتند. البته قبل از آن یك سری آموزشهای مرتبط را دیده بودند. همزمان با آن خط بدنه دست دوم BMW خریداری شده بود كه دارای تعداد زیادی ربات كوكا بود و دمونتاژ آن به تام واگذار شد.
این تجهیزات كه به ایران آمد و در سالن بدنه سازی چهاركاره نیز مورد استفاده قرار گرفت، اورهال این رباتها و راه اندازی دوباره آنها توسط همان تیمی كه برای آموزش به كره رفته بودند، به انجام رسید در ادامه تام پنج ربات هم در قالب قرارداد با سازمان گسترش و نوسازی ایران از طریق مهندسی معكوس ساخت و تحویل داد.

اكنون نیز پروژه خودروسازی در جمهوری آذربایجان را در دست انجام دارید؟
پروژه سالن تریم سایت خودروسازی نفت چاله آذربایجان با هدف تولید سالانه 10هزار دستگاه از محصولات خانواده دنا از سوی كارشناسان تام ایران‌خودرو در حال ساخت و راه‌اندازی است.
با توجه به اهمیتی كه این پروژه به لحاظ صادراتی برای ایران‌خودرو خواهد داشت، تمام فرآیندهای كاری در بخش‌های مختلف آن به طور ویژه و متمركز از سوی تام در حال پیگیری است به گونه‌ای كه این پروژه صادراتی، پس از ابلاغ به تام از ابتدای مهرماه تاكنون بیش از 53درصد پیشرفت فیزیكی داشته و مقرر شده عملیات تامین تجهیزات خط، لجستیك نصب و راه‌اندازی از سوی تام انجام شود.
در این سرمایه‌گذاری مشترك بین ایران‌خودرو و آذربایجان كه به ترتیب سهم هركدام 25 و 75درصد است، یك سالن تریم(تزیینات) با سطح اتوماسیون نیمه اتوماتیك تعریف شده است كه تا نیمه اول سال آینده تولید انبوه كارخانه نیز آغاز خواهد شد.

به نظر می رسد آینده خوبی در انتظار بخش خودرویی تام با توجه به تعریف پروژه های مختلف باشد؟
هم اكنون تام در خصوص پروژه‌های مشترك با شركت ایكاپ فعال‌تر شده است و علاوه بر آن نیز چندین پروژه خودرویی در حال انجام دارد.
در حال حاضر پروژه سالن بدنه محصولات ایكاپ دارای پیشرفت بیش از 92درصدی بوده و مراحل نصب و راه‌اندازی تجهیزات خطوط بدنه كامل محصول پژو 301، 208 و 2008 (تولید پنل‌های كفی و بدنه جانبی) درحال اجراست.
قبل از این پروژه نیز خط تولید بدنه پژو 2008 كه تمامی مراحل فرآیند٬ طراحی چیدمان خط٬ جیگ و فیكسچر و سیستم های انتقال آن٬ از سوی كارشناسان تام به انجام رسیده بود، راه‌اندازی شد و براساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید اولین بدنه كامل (غیر CKD) این خودرو در فروردین‌ماه سال 97 آغاز خواهد شد.

کد خبر 91622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha