صنعت لجستیک ایران نیازمند تغییر بنیادین است

پرشین خودرو: بی شک یکی از دلایل مهم برای تمرکز قطعه سازان در تهران، قیمت سوخت مصرفی برای حمل و نقل بوده است...

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حمل و نقل جزو ملزومات اصلی یک اقتصاد رو به رشد است و می توان آن را به تنهایی یک صنعت دانست. صنعت حمل و نقل برون مرزی و درون مرزی می تواند موجب شکوفایی اقتصادی یک کشور شود زیرا شما با در دست داشتن امکان حمل و نقلی مناسب، امکان صادرات و واردات را نیز با هزینه های پایین در دست خواهید داشت.
البته برای تامین نیازهای کارخانه های تولیدی و صنایع بزرگ همانند صنعت خودروسازی نیز نمی توان از بحث حمل و نقل و لجستیک به راحتی عبور کرد.
پیمان یزدانبخش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در خصوص اهمیت لجستیک در صنعت و سرمایه گذاری در این بخش با ما به گفت وگو نشسته است که ما حصل آن را در ذیل می خوانیم.

• با تشکر از شما. لجستیک در کشور از کجا و چگونه آغاز می شود؟
بهتر است این طوری آغاز کنیم که صنعت لجستیک دو کاربرد برای صنعت خودرو دارد اول رساندن مواد اولیه به قطعه ساز و سپس ارسال قطعه تولیدی به خودروسازان. در هر دو حوزه اهمیت توزیع مواد اولیه و قطعات نهایی بسیار بالا است. متاسفانه تا کنون کمتر به بخش لجستیک پرداخته شده است.
در حوزه مواد اولیه دولت باید برنامه های مشخصی را تنظیم کند تا مواد اولیه به راحتی در دسترس صنایع پایین دستی قرار گیرد. باید طوری برنامه ریزی کرد که مواد اولیه یکسان و به تمام کشور برسد.
متاسفانه یکی از دلایلی که موجب تمرکز بیش از حد برخی صنایع در نقاط خاصی از کشور شده، ضعف در لجستیک است.

• در حال حاضر تمرکز فعالیت قطعه سازان در سراسر کشور چگونه است؟
در حوزه مواد اولیه مانند ورق، ما در مرکز کشور تمرکز داریم و از آنجا می توانیم به سراسر کشور، پخش ورق های آلیاژی را انجام دهیم. در حال حاضر 360 قطعه ساز فقط در کشور به صورت فعال در حال تامین قطعات خودروسازان هستند که از این تعداد حدود 60درصد در استان تهران تمرکز دارند که دلیل این تمرکز نزدیکی به خودروساز برای تسهیل در بحث لجستیک است.
در بخش لجستیک مواد پتروشیمی و صنایع بالادستی نیز شاهد تقسیم بندی مناسب در کشور هستیم.

• چه چیزهایی در موضوع لجستیک قطعات خودروها اثر گذار است؟
قیمت انرژی به عنوان اولین مورد بسیار اثرگذار است بطوریکه طول مسیری که برای حمل مواد طی می شود هزینه انرژی مصرفی را تعیین می کند. قیمت انرژی در محصول نهایی نیز تاثیر قیمتی دارد.
بی شک یکی از دلایل مهم برای تمرکز قطعه سازان در تهران نیز قیمت سوخت مصرفی برای حمل و نقل بوده است.


• کشور مزیت حمل و نقلی زیادی دارد آیا این مزیت ها برای جذب سرمایه گذار خارجی موثر خواهد بود؟
صد در صد. شبکه ریلی ایران بسیار موثر در بحث حمل و نقل مواد اولیه و محصولات نهایی است و ما حمل و نقل دریایی و هوایی در حال پیشرفتی در کشور داریم و با تکمیل برخی نواقص از همه این موارد می توانیم بهره ببریم.
اما برای بهتر شدن، نیازمند سرمایه گذاری در حمل و نقل جاده ای هستیم زیرا این بخش از حمل و نقل بیشتر در حوزه قطعه و خودروسازی قرار دارد و متاسفانه نقاط ضعف بزرگی نیز دارد.

• آیا خودروسازان تا به حال برای توسعه حوزه لجستیک کاری کرده اند؟
خوشبختانه در حال حاضر یکی از خودروسازان بزرگ کشور شبکه توزیع راه اندازی کرده است تا تمام قطعات ارسالی در شهرستانهای مختلف با یک تریلی و در مسیر، بار شده و به مقصد حمل شوند.
این مهم کمک می کند که قطعه ساز در نقاط مختلف کشور سرمایه گذاری کند و دیگر نگرانی از ارسال به موقع تولیدات خود به خودروسازان نداشته باشد.
در کشور چین برای شروع توسعه صنعتی خودشان از زیرساخت های حمل و نقل ارتش به صورت رایگان استفاده شد که اجازه داد جابه جایی مواد اولیه با هزینه یکسان در سراسر کشور انجام شود.
این حرکت دولت چین به قطعه سازان کمک کرد تا در سراسر این کشور به صورت یکسان توسعه پیدا کنند.

• چنانچه قرار باشد برندهای مطرح خارجی در صنعت حمل و نقل و لجستیک ما سرمایه گذاری کنند، کدام مزیت کشور می تواند برای ایشان جذاب باشد؟
اولین نکته هزینه کم و مناسب سوخت در ایران است. هزینه گازوئیل در ایران در مقایسه با برخی همسایگانمان یک دهم می باشد که این یک مزیت عالی است.
چنانچه زیرساخت های جاده ای کشور و خودروهای تجاری ما مناسب شود، راه های دسترسی به دنیا می تواند یک مزیت برای ایران به حساب بیاید.
البته در این میان نمی توانیم از وجود صنایع مختلف و گسترده به راحتی عبور کنیم. زیرا ما صنایعی در کشور داریم که میزان وابستگی آنها به لجستیک و حمل و نقل بسیار بالاست و این یعنی سودآور بودن سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل.
ما در آینده و با رفع برخی کم و کاستی ها می توانیم شاهد حضور شرکت های بزرگ لجستیک جهان برای سرمایه گذاری در ایران باشیم.

• برای جذب بهتر سرمایه گذاران در حوزه لجستیک چه راهکارهایی در دست داریم؟
اینکه بتوانیم شناختی درست از کشور و مزیت های ایران را به خارجی ها منتقل کنیم بسیار مهم و ضروری است. چنانچه صنایع بزرگ ما برای حرکت از روش های مدیریت سنتی به مدیریت مدرن اقدام کنند، مطمئنا می توانیم شاهد حضور بزرگان در ایران باشیم.
اما بهترین راه این است که از تجارب شرکت های موفق دنیا در بهره گیری از صنعت لجستیک استفاده کرده و دانش و تکنولوژی خود را در زمینه حمل و نقل افزایش دهیم.
ما نیازمند به روز کردن نرم افزارها و سخت افزارهای خود برای ورود به دنیای جدید حمل و نقل هستیم و این تغییر را باید هر چه زودتر در دستور کار خود قرار دهیم تا شاهد رشد و توسعه بیشتر صنایع به خصوص صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور باشیم.

کد خبر 91624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha