تایرهای تولید داخل افزایش قیمت نداشته اند

پرشین خودرو: دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور با رد هرگونه افزایش قیمت تایرهای تولید داخل در روزها و هفته های گذشته گفت: افزایش قیمت ها مربوط به برخی تایرهای خارجی است و در این زمینه خواستار اعمال نظارت بیشتر از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، «خسرو محمودیان»  افزود: قیمت تایرهای داخلی از سه سال گذشته - که از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گرفته ایم - تاکنون، افزایشی نداشته و کماکان در چارچوب قیمت های مصوب سال 93 تولیدات به فروش می رسد.
وی خواستار آن شد تا ضوابطی که بر تولیدکنندگان داخلی حاکم است، بر واردکنندگان تایر نیز حاکم شود.
محمودیان ادامه داد: همه 10 کارخانه داخلی ساخت تایر با شفافیت کامل به فعالیت و تولید می پردازند و سازمان حمایت همه حدود 80 قلم مواد اولیه ای که در تولید تایر به کار می رود را بررسی کرده و بر مبنای قیمت آنها قیمت محصول نهایی را اعلام می کند، اما چنین رویه ای بر واردکنندگان تایر حاکم نیست.
وی گفت: انتظار می رود ضوابط و استانداردهایی خاص بر واردات تایر اجرای شود و در موضوع قیمت و توزیع تایرها نیز تحت ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در آیند.
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور اظهار داشت: انجمن صنفی صنعت تایر کشور با واردات از کشورهای صاحب سبک و فناوری نظیر کره جنوبی، ژاپن یا کشورهای اروپایی و اختلاف قیمتی با آنها، هیچ مشکلی ندارد و مشکل اصلی آن با چینی هاست.
وی تاکید کرد: بارها و بارها اعلام کرده ایم سه سایز پرمصرف تایر شامل پراید، پژو و سمند به میزان کافی در کشور تولید می شود و خواستار ممنوعیت واردات آنها هستیم.
محمودیان اضافه کرد: این در حالی است که تایرهای مشابه چینی با قیمت های «دامپ شده» و مورد حمایت دولت چین، بدون هیچ نظارت و کنترلی وارد کشور می شوند.
دامپینگ (dumping) به صادرات یک کالا به یک کشور با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده اطلاق می شود.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این در حالی است که حتی بزرگترین تولیدکنندگان تایر در جهان نظیر آمریکا برای حمایت از تولید داخلشان، در خصوص واردات تایر از چین «تعرفه های خاص» وضع کرده و علاوه بر آن از «تعرفه های جبرانی» نیز استفاده می کنند، اما در کشورمان حمایتی از تولیدات داخلی در قبال خارجی ها شاهد نیستیم.

** نامه به رییس مجلس
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور گفت: در همین خصوص، نامه ای از سوی انجمن برای رییس مجلس شورای اسلامی تهیه و تنظیم شده تا بر مبنای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم واردات کالاهای مشابه داخلی، در خصوص ممنوعیت ورود تایر یا دستکم سه سایز پرمصرف یاد شده (که بیش از نیاز داخلی تولید می شوند) تصمیم گیری شود.

** درخواست افزایش قیمت ها
وی در ادامه، عواملی نظیر افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنعت تایر، لغو خرید اعتباری از سوی پتروشیمی ها و درخواست آنها برای خرید نقدی، افزایش قیمت جهانی کائوچو و همچنین افزایش قیمت دوده سازان (به عنوان مواد اولیه اصلی صنعت تایرسازی) را یادآور شد و تصریح کرد: بر همین مبنا سال آینده درخواست افزایش قیمت تایر را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه خواهیم داد.

** مطالبات از خودروسازان
محمودیان با اشاره به تامین نیاز خودروسازان داخلی در خصوص تایر انواع سواری و کامیون از سوی تایرسازان، تصریح کرد: صنعت تایر اکنون نزدیک به 3400 میلیارد ریال از خودروسازان طلب دارد که امیدواریم گشایشی در پرداخت مطالبات ایجاد شود.
وی همچنین با انتقاد از ارائه با تاخیر آمارها از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: چنین رویه ای، برنامه ریزی از سوی انجمن و تایرسازان را با مشکل مواجه می کند.

** آمارهای تولید و واردات تایر
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: نیاز سالیانه تایر خودروهای سواری 20 میلیون حلقه است که اکنون 14 میلیون حلقه توسط 10 شرکت داخلی تولید و 6 میلیون حلقه وارد می شود.
وی بیان داشت: تا اردیبهشت ماه سال آینده و با وارد شدن تایرهای تولیدی شرکت جدیدالتاسیس «بارز» کردستان به بازار و سایر طرح های توسعه ای شرکت های داخلی، به آمار 19 میلیون و 500 هزار حلقه تایر سواری دست خواهیم یافت.
محمودیان خاطرنشان کرد: در زمینه تایرهای خودروهای باری و اتوبوسی نیز، اکنون حدود یک میلیون حلقه در سال از سوی شرکت های داخلی تولید و 700 هزار حلقه مورد نیاز دیگر وارد می شود که با طرح توسعه شرکت های داخلی، قادر به تامین آنچه اکنون وارد می شود، خواهیم بود.
وی گفت: نیاز سالیانه تایرهای کشاورزی و راهسازی نیز حدود 700 هزار حلقه است که نیمی از آن وارد و نیمی دیگر طبق سفارش متقاضیان، تولید می شود.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 243 هزار تن تایر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال 94 از نظر تعداد حلقه هشت درصد و از نظر وزنی 15 درصد رشد داشته است.
واردات تایر در سه سال گذشته با روندی کاهشی از 151 هزار تن به ارزش 577 میلیون دلار در سال 93 به 104 هزار تن و 351 میلیون دلار در سال 94 و 103 هزار تن و 350 میلیون دلار در سال 95 کاهش داشته است.
همچنین، ارزش صادرات این محصولات در سال گذشته 30 میلیون دلار عنوان شده است.

کد خبر 91661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha