کد خبر 91720
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
برای  سبزه عید چی بکاریم؟

پرشین خودرو: سبز کردن سبزه میان ایرانیان یک سنت دیرینه است که به عنوان یک سین مهم، نماد شادابی و سرسبزی محسوب می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، سبز کردن سبزه برای عید سنتی است  که به اعتقاد کارشناسان، نشانه و نمادی از قدمت رفتار‌های زیست محیطی در بین ایرانیان است، این روز‌ها و با نزدیک شدن به سال جدید، بسیاری از خانواده‌های ایرانی دانه‌های گندم را برای سبزه عید خیس می‌کنند. در این میان عده‌ای معتقدند سبز کردن سبزه حرکت محیطی زیستی نیست و ایرانیان را از آن برحذر می‌دارند و اخیرا پویش سبز کردن دانه‌های پرتقال و نارنج به جای گندم مطرح شد.

در این باره میترا البرزی منش-فعال حوزه محیط زیست اظهار کرد: سبزکردن سبزه هیچ ایرادی ندارد و حتی یک حرکت محیط زیستی هم محسوب می‌شود.

وی در مورد پیشنهاد کاشت دانه پرتقال و یا نارنج به جای گندم به عنوان سبزه عید گفت: این پیشنهاد که به جای گندم دانه پرتقال یا نارنج سبز کرده و در روز سیزده بدر این سبزه را در طبیعت بکاریم؛ پیشنهاد به ظاهر خوبی است، اما از نظر من کارشناسانه نیست.

این فعال حوزه محیط زیست با تاکید بر ضرورت توجه به اقلیم هر منطقه تصریح کرد: کاشت دانه پرتقال یا نارنج در دامنه جنوبی البرز که ما تهرانی‌ها در آن مستقر هستیم، پیشنهاد خوبی نیست، چون این نهال‌ها در این منطقه رشد نمی‌کنند و به عبارت ساده‌تر نهال تهران محسوب نمی‌شوند. اساسا مرکبات در مناطق پرآب مثل شمال یا در بخش‌هایی از جنوب کشور به بار می‌نشیند. ضمن اینکه سیزده فروردین ماه «زمان مناسبی» برای کاشت دانه پرتقال نیست.

البرزی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه در سنت ما این تفکر وجود دارد که سبزه عید را ایرانی‌ها در روز ۱۳ فروردین به آب روان می‌سپارند، گفت: طبیعی است که انداختن سبزه سبز شده در نهر یا رودخانه‌ها کاری خوبی است، چون گندم‌ها در کنار این آب‌ها سبز می‌شود و می‌تواند غذای پرندگان و آبزیان شود.

وی با بیان اینکه همه این سنت‌ها نشان می‌دهد که پیشنیان ما در موضوعات محیط زیستی بسیار عاقلانه عمل می‌کردند، اظهارکرد: باید توجه داشته باشیم که کاشت سبزه در ایام عید خود یک حرکت محیط زیستی محسوب می‌شود و برای فرزندان خانواده به‌ویژه کودکان بسیار مفید و آموزنده است.

البرزی‌منش در پایان با اشاره به اینکه می‌توان به جای گندم، شاهی یا هر بذری که قابلیت مصرف داشته باشد کاشت، اظهار کرد: با همه این اوصاف باید توجه داشته باشیم که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متاسفانه دور زیر نان بسیار بالا است و اگر میزان دور زیر نان را با مقدار گندمی که برای سبز کردن سبزه استفاده می‌کنیم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مخالفت با کاشت سبزه منطقی نیست.

 
کد خبر 91720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha