۴۰ درصد فوتی ها در تصادفات سرپرست خانواده هستند

پرشین خودرو: دبیر علمی جامعه جراحان ایران با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات فوت می‌شوند، سرپرست خانواده هستند، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس‌العمل او از نیم ثانیه به یک‌ونیم ثانیه افزایش می‌یابد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، دکتر سیاوش صحت با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده به‌طور متوسط هر دو ساعت، پنج نفر جان خود را به علت سوانح رانندگی در کشوراز دست می‌دهند، گفت: بر اساس آمار کارشناسان، طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مرگ زود هنگام بر اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴ میلیون سال عمر در ایران می‌شود، اظهارکرد: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از ۱.۳ درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد همچنین حدود ۳۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومان سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند، سرپرست خانواده هستند.

دبیر علمی چهل‌ودومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران افزود: سرعت غیر جاز با ۲۲ درصد، انحراف به چپ با ۲۱ درصد، بی توجهی به مسیر با ۲۰ درصد و رعایت نکردن حق تقدم با حدود ۱۷ درصد، مهمترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری در تصادفات، خطای انسانی محسوب می‌شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس‌العمل وی از نیم ثانیه به یک‌ونیم ثانیه افزایش می‌یابد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند نیز چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت ۷۵ کیلومتر،۱۱ برابر یک راننده هوشیار خطرآفرین است.

صحت به بررسی فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر ۲۴ هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند. باید توجه کرد که استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو ۳۰ تا ۶۵ درصد و درسرنشینان عقب ۲۵ تا ۷۵ درصد موجب کاهش تلفات جانی می‌شود.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران افزود: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ۴۰ درصد از مرگ و ۷۰ درصد از آسیب‌های مغز و جمجمه می‌کاهد همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو حدود ۷۰ درصد از مرگ نوزاد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.

صحت با تاکید بر برگزاری میزگردهای مختلف که هرسال اردیبهشت ماه در کنگره سالانه جامعه جراحان ایران درباره مهمترین علل مرگ و میر در کشور برپا می‌شود، گفت: با عنایت به اهمیت این موضوع جلسه هم اندیشی نیز با حضور مدیران و مسئولان ذیربط با موضوع سوانح و حوادث ترافیکی، به منظور طرح پاره‌ای چالش‌ها و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و کلان، چهارشنبه (۱۶ اسفند) ساعت ۹ صبح در فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی جامعه جراحان ایران، چهل و دومین کنگره جامعه جراحان ایران با همکاری بالغ بر ۲۰ انجمن همکار و مشارکت بیش از ۲۰۰۰ پزشک و جراح در رشته‌های مختلف ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود. هرسال یکی از میزگردهای مهم این گردهمایی، سوانح و حوادث رانندگی و تروما است.

کد خبر 91816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha