افزایش ۱۴‌درصدی تولید سواری با وجود کاهش تولید در بهمن ماه

پرشین خودرو: جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در شرایطی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند در مجموع یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۹۶۶ دستگاه محصول سواری را در این مدت به تولید برسانند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق این آمار که به ۱۱ ماه امسال مربوط می‌شود، تولید خودروهای سواری در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو افزایشی ۲/ ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این در شرایطی است که آمار نشان می‌دهد تولید خودروهای سواری طی بهمن‌‌ماه و نسبت به دی، حدود ۵/ ۳ درصد کاهش داشته است. بر این اساس، سه خودروساز بزرگ داخلی در مجموع ۱۲۵ هزار و ۱۹ دستگاه محصول سواری را در بهمن ماه به تولید رسانده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت صنعت، ایران‌خودرو کماکان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی به‌شمار می‌رود و توانسته در ۱۱ ماه امسال ۶۴۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع خودرو سواری را به تولید برساند. با توجه به این تیراژ، آبی‌های جاده مخصوص با افزایش ۳/ ۱۱ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. همچنین سایپا نیز به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، ۳۳۵ هزار و ۷۴۰ دستگاه محصول سواری در ۱۱ ماه امسال به تولید رسانده و این تیراژ سبب افزایش تولید ۵/ ۱۵ درصدی در این شرکت، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته شده است.

از سومین خودروساز بزرگ کشور نیز خبر می‌رسد که تیراژ در این شرکت طی ۱۱ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۲۱ درصد افزایش داشته، چه آنکه پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تا پایان بهمن‌‌ماه امسال، ۲۱۷ هزار و ۹۷۶ دستگاه محصول سواری را تولید کنند.

اما از جمله نکات مهم آمار تولید ۱۱ ماهه خودروسازان می‌توان به رونمایی از تیراژ پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودرو پسابرجامی کشور اشاره کرد.همچنین تداوم افت تیراژ خودروهای دوگانه‌سوز، کاهش تولید دوباره پراید و پژو ۴۰۵ و ادامه رشد خودروهای چینی نیز دیگر اتفاقات رخ داده در تولید ۱۱ ماهه خودروسازان کشور به‌شمار می‌روند. با توجه به تیراژ ۱۱ ماهه خودروسازان، به‌نظر می‌رسد آنها می‌توانند تولید محصولات سواری خود را طی سال‌جاری به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسانند.

افت‌و‌خیز تولید در ایران خودرو

نگاهی به جزئیات تولید خودروسازان کشور طی ۱۱ ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود انواع محصولات تولید و مونتاژ داخل چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع ۱۶۲ هزار و ۸۱۷ دستگاه پژو ۲۰۶ در ایران‌خودرو طی ۱۱ ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این آمار، پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷‌آی را نیز در خود جای داده، زیرا نام این محصول به صورت مستقل در لیست خودروهای تولیدی طی ۱۱ ماه امسال، به چشم نمی‌آید.

در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو، مدل ۴۰۵ با کاهش تیراژ جزئی مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، پژو ۴۰۵ تا پایان بهمن‌‌ماه امسال ۱۳۶ هزار و ۲۶۷ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. پژو ۴۰۵ جزو خودروهای قدیمی کشور به‌شمار می‌رود و اگر نتواند استانداردهای جدید را طی سال آینده پاس کند، مجوز ادامه تولید نخواهد داشت. تولید ۴۰۵ البته در سایت مرکزی ایران خودرو متوقف شده و این محصول در حال حاضر تنها در سایت خراسان این شرکت به تولید می‌رسد.

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از کاهش جزئی تیراژ پژوپارس طی ۱۱ ماه امسال خبر می‌دهد. طبق آمار، این محصول، تیراژی ۱۱۰ هزار و ۹۸۹ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، حدود یک درصد کاهش تولید داشته باشد. پارس نیز مانند ۴۰۵ اگر نتواند استانداردهای جدید را پاس کند، دیگر جایی در خط تولید ایران خودرو نداشته و باید راهی موزه شود. پارس علاوه‌بر سایت مرکزی، در برخی خطوط تولید شهرستانی ایران خودرو شامل مازندران، فارس، کرمانشاه و سمنان نیز به تولید می‌رسد.

از پژو‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده ‌است. بنابر آمار منتشر شده، این شرکت طی ۱۱ ماه سال‌جاری در مجموع ۹۹ هزار و ۵۵۰ دستگاه سمند را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳/ ۶ درصد افزایش تولید را تجربه کند. در حال حاضر بیشترین تیراژ سمند به سایت تبریز ایران خودرو تعلق دارد. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما دنا با رشد تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه می‌کند.

طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ ۶ هزار و ۲۴۹ دستگاهی خود، ۴۹ درصد کاهش تولید را ثبت کرده تا همچنان روند نزولی تیراژ آن ادامه داشته باشد. با این حال، اما آبی‌های جاده‌مخصوص توانسته‌اند با تولید ۳۷ هزار و ۴۷۰ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش دهند. در حال حاضر ایران خودرو دنا را در دو مدل معمولی و پلاس به تولید می‌رساند.

بزرگ‌ترین خودروساز ایران اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر چینی هستند در سبد محصولات خود جای داده و تیراژ همه آنها در ۱۱ ماه امسال افزایشی بوده است. بر این اساس، تیراژ سوزوکی گرندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در پایان بهمن ماه به ۴ هزار و ۵۳۶ دستگاه رسیده و این رقم نشان می‌دهد ویتارا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۰۴ ‌درصد رشد تیراژ داشته است.

دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو هایما نام دارد، شاسی‌بلندی چینی که مانند ویتارا در سایت خراسان مونتاژ می‌شود. طبق آمار منتشرشده، ایران‌خودرو توانسته ۱۱ هزار و ۵۰۲ دستگاه ‌هایما را تا پایان بهمن ماه امسال مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۸۳ درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایران‌خودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی ۲۷ هزار و ۸۶۴ دستگاهی را تا پایان بهمن‌‌ماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از رشد ۲۱۳ درصدی دانگ فنگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

اعلام آمار پژو ۲۰۰۸

وزارت صنعت، معدن و تجارت بالاخره آمار تولید پژو ۲۰۰۸ را رسما اعلام کرد تا مشخص شود این محصول پسابرجامی چه تیراژی را به ثبت رسانده است. بر این اساس، طی ۱۱ ماه امسال یک هزار و ۹۷۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو به تولید رسیده و این در شرایطی است که این محصول در اواسط تابستان امسال میهمان آبی‌های جاده مخصوص شد. پژو ۲۰۰۸ که اولین خودرو حاصل از قراردادهای پسابرجامی کشور به‌شمار می‌رود، تیر ماه امسال پیش فروش و قرار شد ایران خودرو ۱۶ هزار دستگاه از این محصول را تا پایان تابستان ۹۷ تحویل مشتریان دهد.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که ایران خودرو برای عمل به وعده خود (تحویل ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ در عرض یک سال)، باید ماهانه چیزی حدود یک هزار و ۳۴۰ دستگاه از این محصول را به تولید برساند. این در شرایطی است که آمارها از تیراژ کمتر از دو هزار دستگاهی این خودرو تا پایان بهمن ماه خبر می‌دهند و بنابراین در صورت سرعت نگرفتن تولید، ایران خودرویی‌ها قطعا نمی‌توانند به تعهد ۱۶ هزار دستگاهی‌شان تا موعد مقرر عمل کنند.

پراید در مسیر حذف

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس‌خودرو چه آماری را در۱۱ ماه امسال در کارنامه تولید خود به ثبت رسانده‌اند.

طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان بهمن‌‌ماه امسال ۲۵ هزار و ۲۹۰ دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودرو مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱ درصد رشد دهد. این محصول در حال حاضر تنها در مدل اتومات و آپشنال مونتاژ می‌شود. جدا از سراتو، سایپایی‌ها توانسته‌اند تیراژ آریو را نیز در ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند. طبق آمار، تا پایان بهمن ماه امسال، هشت هزار و ۷۹۷ دستگاه آریو در سایت بن‌رو سایپا مونتاژ شده تا تیراژ این محصول چینی ۱۸۴ درصد بالا برود.

این رشد تیراژ در شرایطی است که طبق اعلام مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سایت بن‌رو به رنو واگذار شده و از سال آینده برای تولید محصولات این خودروساز فرانسوی تجهیز خواهد شد. با این شرایط، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آریو است و باید منتظر ماند و دید سایپایی‌ها چه برنامه‌ای را برای این مونتاژی چینی خود پیاده خواهند کرد. سایپایی‌ها اما یک محصول چینی دیگر را به نام چانگان نیز به تولید می‌رسانند که در کارنامه این محصول، تیراژ ۱۰ هزار و ۳۷۰ دستگاه تا پایان بهمن‌ماه امسال به ثبت رسیده است. با این حساب، چانگان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲ درصد رشد تولید داشته است.

علاوه بر این محصول، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا نیز توانسته در ۱۱ ماه امسال ۴۰ هزار و ۷۲۹ دستگاه برلیانس را مونتاژ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۷ درصد به تیراژ این محصول بیفزاید. اما در آمار ۱۱ ماهه تولید خودروهای داخلی، تندر۹۰ همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است.

بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، در مجموع ۱۴۶ هزار و چهار دستگاه انواع تندر۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش تیراژ را نشان می‌دهد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی ۴۴ هزار و ۶۸۲ دستگاهی توانسته‌اند در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته ۲/ ۱۴ درصد به رقم تولید تندر۹۰ بیفزایند.

از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که تیراژ خانواده تندر۹۰ در۱۱ ماه امسال رقمی برابر با ۱۰۱ هزار و ۳۲۲ دستگاه بوده و به‌واسطه آن، تولید این خانواده حدود ۳۷ درصد بالا رفته است. در این بین، ساندرو تیراژی ۴۹ هزار و ۶۷۴ دستگاهی تا پایان بهمن ماه امسال داشته و بر این اساس، ۵۷ درصد رشد تولید در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، به نام آن ثبت شده است.

اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، پرتیراژترین خودروی داخلی که سرنوشتی نامعلوم دارد و مشخص نیست آیا سایپا به تولید آن در انتهای سال آینده ادامه خواهد داد یا نه. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع ۱۹۹ هزار و ۹۰۰ دستگاه پراید در گروه خودروسازی سایپا طی ۱۱ ماه امسال به تولید رسیده که نشان از کاهش ۵/ ۱۸ درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

در حالت تفکیکی، ۷۵ هزار و ۹۲۵ دستگاه از پرایدهای تولیدی تا پایان بهمن ماه امسال سهم پارس خودرویی‌ها بوده که از کاهش تیراژ ۲/ ۱۰ درصدی این محصول حکایت می‌کند. این در شرایطی است که به موازات کاهش تولید پراید، تیراژ تیبا بالا رفته و به ۱۶۷ هزار و ۳۰۷ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیبا در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، رشد تولیدی ۶۳ درصدی را تجربه کرده است. آن‌طور که سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند، این محصول قرار است جایگزین پراید شود.

کد خبر 91960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha