كیفیت 206 ایرانی از نمونه فرانسوی بالاتر رفت

پرشین خودرو: با همت مهندسان شركت تام ایران خودرو و كسب تكنولوژی رباتیك، این شرکت آمادگی دارد تا دانش فنی خود در استفاده از ربات را به قطعه‌سازان نیز انتقال دهد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سعید بهنام مدیر گروه سیستم‌های رباتیك شركت تام ایران خودرو با بیان این مطلب یادآور شد: فرهنگ استفاده از ربات در صنعتگران ما باید نهادینه شود؛ ربات علاوه بر بهبود كیفیت محصول نهایی دقت بالاتری نسبت به نیروی انسانی دارد. وی تصریح كرد: خوشبختانه این امكان در تام ایران خودرو فراهم شده كه حتی این آموزش‌ها به صورت كاربردی با توجه به بومی شدن استفاده از تكنولوژی ربات ارایه شود و امكان تامین نیاز آنها به لحاظ نوع محصول درخواستی نیز فراهم شده است تا صنعتگران كوچك‌تر و قطعه‌سازان كه نقش اصلی در كیفیت خودرو پیش از مونتاژ را بر عهده دارند، با تكنولوژی برتر آشنا شوند. وی افزود: شركت تام ایران خودرو از سال‌های گذشته از دانشجویانی كه علاقه‌مند به كسب تجربه در این حوزه بودند استقبال كرده و ضمن آموزش‌های كاربردی در حوزه رباتیك و اتوماسیون صنعتی امكان مشاركت نیروی جوان و فعال تحصیل كرده را در این مقوله فراهم كرده است. بهنام با تاكید بر این كه با رباتیك شدن خطوط تولید خودروسازان و صنعتگران هیچ مشكلی به لحاظ لزوم كاهش منابع انسانی به وجود نخواهد آمد، یادآور شد: در اكثر خطوط بدنه كه دارای تولید روزانه بیش از 25 دستگاه خودرو هستند، استفاده از ربات توصیه شده است؛ چرا كه اگر تیراژ تولید كمتر از مقدار یاد شده باشد استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد. وی با اشاره به شاخص GQI به عنوان تعیین كننده كیفیت ابعادی بدنه خودرو، خاطرنشان كرد: در خطوط دستی پژو 206 این شاخص 1.5 بود كه با راه اندازی سیستم رباتیك این رقم به 0.4 رسید و حتی بعد از رباتیك شدن خط، كیفیت محصول تولیدی ایران از نمونه مشابه فرانسوی بالاتر رفت. وی ادامه داد: بخش‌هایی كه بیشتر موجب گلایه مشتریان می‌شود مربوط به قطعات منفصله است، این در حالی است كه آنها كمتر در قسمت كیفیت بخش بدنه و رنگ خودرو خود شكایت دارند. لذا با تمركز بر افزایش سطح اتوماسیون در این بخش نیز قطعا مشكل برطرف خواهد شد. مدیر گروه سیستم‌های رباتیك شركت تام ایران خودرو به ارایه آماری در خصوص استفاده از ربات پرداخت و افزود: در كشورهایی مثل امریكا، ژاپن و آلمان كه هم اكنون قطب‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شوند به ترتیب 39، 23 و 10 درصد كل ربات‌های دنیا تولید می‌شود و جالب است كه همین كشورها به ترتیب 26، 36 و 16 درصد از مصارف این ربات‌ها در خط تولید خود را دارند. این در حالی است كه كل ربات‌های موجود در كشور ما به 1200 ربات نیز نمی‌رسد كه این موضوع لزوم تمركز بر مقوله رباتیك و اتوماسیون را پر رنگ‌تر می‌كند. وی با اشاره به این كه در یك خودروسازی بزرگ هزینه‌های استفاده از ربات حداكثر دو ساله بازمی‌گردد، تاكید كرد: امكان استفاده از ربات‌ها برای صنایع كوچك‌تر نیز فراهم است و صاحبان این صنایع نیز با استفاده از ربات‌های صنعتی می‌توانند ضمن به كارگیری آن در سه شیفت كاری هزینه‌های خود را در كوتاه‌ترین زمان جبران كنند. البته ربات‌ها بسته به نوع كار خود هزینه‌های مختلفی دارند كه در صورت حمایت‌های بخش دولتی قطعا در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل خواهد.
کد خبر 9207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    0 0
    دوره 206 تموم شدهوبعدم مدل هاي قبل از 83 بهخاطر استفاده از قطعه اصلي بهترين كيفيت دارند ولي اينقدر اين ماشين استهلاكش بالاست بيش از ارزش واقعيش هزينه تعمير و قطعاتش ميشه