کد خبر 92107
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
نگاهی به طرح سوخت رسانی سیار در تهران

پرشین خودرو: با راه اندازی طرح سوخت رسانی سیار در تهران انتقاداتی بر نحوه عرضه بنزین آن وارد شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازباشگاه، چندی پیش مراسم رونمایی از پمپ بنزین های سیار در تهران انجام شد.با این اتفاق ایران بعد از کشورهای آمریکا ،انگلیس ،فرانسه و هند ،در زمره کشورهای دارنده این تکنولوژی قرار گرفت.اگرچه هدف از راه اندازی این تکنولوژی نوپا از جانب بخش خصوصی تسهیل در روند سوخت رسانی به مردم است اما جایگاه داران نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند که برای شفاف سازی بیشتر ،در این گزارش به بررسی ابعاد آن پرداخته شده است.

احسان جعفر طیاری نماینده بخش خصوصی فعال در عرصه راه اندازی پمپ بنزین های سیار در تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این باره می گوید:هر تجهیز جدیدی که در عرصه فعالیت های وزارت نفت تولید می شود و قرار است در اختیار عموم مردم قرار بگیرد باید براساس استانداردهای وزارت نفت که عموما بین المللی است ،ساخته شود.

وی با بیان اینکه طرح پمپ بنزین های سیار از استاندارد بین المللی بسیار سختگیرانه ای به نام NSPAC تبعیت می کند،افزود:ساخت و تولید پمپ بنزین های سیار کاملا بومی و داخلی است.سرمایه گذاری انجام شده برای فاز نخست این طرح بالغ بر 15 میلیارد تومان بوده و در فاز اول این طرح برای 150 نفر اشتغال ایجاد شده است.

طیاری ادامه داد:در فازهای بعدی این طرح با اشتغال زایی بالغ بر 500 نفر روبرو خواهیم شد.

نماینده بخش خصوصی فعال در عرصه راه اندازی پمپ بنزین های سیار در تهران در تشریح ایمنی این طرح گفت:خودروهای حامل سوخت طبق استاندارد بین المللی NSPAC صد درصد ایمن هستند از اینرو احتمال بروز حوادثی همچون انفجار نزدیک به صفر است.

وی اضافه کرد:حتی اگر بدترین حالت را در نظر بگیریم ،از آنجایی که این حجم سوخت زیاد نیست ،خودروها مجهز به دستگاههای خاموش کننده آتش هستند و تمامی بدنه و دیواره آن مجهز به عایق های حرارتی است و از انتقال حریق و تجمع بخار بنزین که خود عامل انفجار است،ممانعت بعمل می آید.

طیاری بیان کرد:خودروها و نفتکش های حمل سوخت که در درون شهر به طور مرتب در حال تردد به جایگاه ها هستند ،ظرفیتی به مراتب بیشتر از پمپ بنزین های سیار این طرح دارند ،بنابراین اگر قرار است خطری باشد در ابتدا باید شامل حال آنها شود.

نماینده بخش خصوصی فعال در عرصه راه اندازی پمپ بنزین های سیار در تهران تصریح کرد:تمام تمهیدات ایمنی لازم برای پمپ بنزین های سیار در نظر گرفته شده است بطوریکه واحد ایمنی (اچ اس ای) وزات نفت ،واحد ایمنی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بعد از گذشت 4 سال از تلاش بخش خصوصی و تولید 4 نمونه و نسل از این خودرو ،بالاخره آخرین دستاورد این طرح را تایید و با تولید آن موافقت کرده اند.

طیاری در باره ایمنی مکان های سوخت رسانی نیز گفت:محل سوخت رسانی نیز از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند اگر نقطه مورد درخواست متقاضی یکی از استانداردهای مورد نظر را نداشته باشد ،این اتفاق صورت نخواهد پذیرفت.البته اپراتورها و اچ اس ای مدام در حال رصد فعالیت پمپ بنزین های سیار در سطح شهر هستند و طبق تصمیم گیری انجام شده ترجیحا وارد منازل مسکونی نخواهند شد.

وی با اشاره به نگرانی جایگاه داران از اجرای این طرح گفت:بارها اعلام کرده ایم که سوخت مورد نیاز پمپ بنزین های سیار که برای هر خودرو حداکثر 800 لیتر است از خود آنها تامین خواهد شد. همچنین قیمت هر لیتر بنزین فروشی همان 1000 تومان خواهد بود.

این در حالیست که علی منشی مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی جایگاه‌های سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی می گوید:طرح سوخت رسانی درون شهری کار علمی و منطقی نیست.این موضوع مخاطرات بسیار زیادی را برای شهر مثل تهران در بر خواهد داشت.

وی ضمن تایید استاندارد خودوهای حامل سوخت در طرح پمپ بنزین های سیار گفت:نحوه عرضه سوخت برای ما جای تامل دارد و روشن نیست.
 

کد خبر 92107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha