کد خبر 92268
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
حقایقی جالب درباره استیون هاوکینگ

پرشین خودرو: استیون هاوکینگ به دلیل فراهم کردن دسترسی عموم مردم به مفاهیم پیچیده فیزیکی‌اش و چاپ کتابی پرفروش با عنوان «تاریخچه مختصری از زمان» زبانزد خاص و عام است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه،  استیون هاوکینگ  فیزیکدان، نظریه‌پرداز و کیهان‌شناس معروف انگلیسی پس از چهل سال فعالیت علمی و تحقیقاتی امروز  در سن ۷۶ سالگی در منزل شخصی‌اش در کمبریج درگذشت.

به همین منظور  شما را با حقایق جالبی در مورد این دانشمند که احتمالا تا به حال هیچکدامشان را نشنیده اید و مطمئنا نمی دانید که او زمان خود را در مدرسه چگونه سپری می کرده یا ناتوانی جسمی اش دقیقا از چه زمانی شروع به شدت گرفتن کرده، آشنا خواهیم کرد.

 

دانش آموزی در سطح متوسط بود

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

این روزها مردم هاوکینگ را به عنوان نابغه ای می شناسند که درک نظریاتش برای افراد غیرعلمی بسیار دشوار است. از همین رو، شاید عجیب به نظرتان بیاید که او در دوران مدرسه به هیچ وجه علاقه ای به درس خواندن نداشت و اصلا در زمره دانش آموزان درس خوان جای نمی گرفت. زمانی که او تنها 9 سال داشت، نمراتش در میان بدترین های کلاس بود که در ادامه با اندکی تلاش، نمره های خود را به سطح بالاتر از متوسط رساند اما باز هم نتوانست در لیست بهترین های کلاس جای بگیرد.پدرش قصد داشت او را به آکسفورد بفرستد اما پول کافی برای این کار را نداشت و خوشبختانه زمانی که نوبت به امتحانات و اعطای بورسیه رسید، استیون موفق شد نمره کامل را در درس فیزیک به دست آورد و بورسیه را دریافت کند.

از زیست شناسی متنفر بود

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

استیون از همان دوران کودکی علاقه وافری به ریاضیات داشت و اصلا دوست داشت که در این رشته تحصیل کند.مشکلی که پیش روی او قرار داشت این بود که در آکسفورد، ریاضی به عنوان یک رشته مجزا تدریس نمی شد و در نتیجه استیون مجبور بود که در رشته فیزیک تحصیل کند.با این همه، حتی پس از ثبت نام در این رشته هم او تمام تمرکزش را روی پرسش های بزرگ تر قرار داد و زمانی که برای انتخاب فیزیک ذرات (همان رشته ای که به مطالعه رفتار ذرات زیر اتمی می پردازد) و کیهان شناسی (که به مطالعه در مورد هستی به عنوان یک مقوله کلی اختصاص دارد) بر سر دور راهی قرار گرفت تصمیم گرفت که کیهان شناسی را انتخاب نماید.آنطور که خودش می گوید، او کیهان شناسی را برگزید هرچند که در آن دوران به عنوان یک رشته درست و حسابی شناخته نمی شد. وی در توضیح چرایی این تصمیمش هم می گوید: من این رشته را انتخاب کردم چون فیزیک ذرات شبیه به گیاه شناسی بود و در آن خبری از نظریه ها نبود.

حضور در تیم قایقرانی آکسفورد

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

کریستین لارسن فردی است که بعدها در شرح حال خود پیرامون این دانشمند به منزوی شدن و ناراحتی استیون در سال نخست ورودش به آکسفورد می نویسد. اما کاری که او را از این شرایط خارج کرد، پیوستنش به تیم قایقرانی دانشگاه بود. جالب است بدانید که حتی پیش از آنکه پزشکان تشخیص دهند هاوکینگ به نوعی بیماری جسمی فلج کننده دچار شده، هاوکینگ بنیه بدنی خوبی نداشت و نمی شد گفت که هیکل ورزشی و مناسبی دارد. با این همه، تیم های قایقرانی بیشتر تمایل داشتند افراد ریزنقش نظیر هاوکینگ را برای پست سکان گیر جذب نمایند چراکه فرد متصدی در این جایگاه نیازی به پارو زدن و در نتیجه قوه بدنی بالا ندارد و صرفا باید کار کنترل و هدایت قایق را بر عهده می گرفت.

در آکسفورد ورزش قایقرانی اهمیت بالایی داشت و رقابت در آن بسیار شدید بود، به همین خاطر، نقش هاوکینگ در تیم قایقرانی این دانشگاه باعث شد که به شخصیت محبوبی بدل گردد.

شدت گرفتن بیماری و ازدواج

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

هاوکینگ هنوز سنی نداشت و تازه در مقطع کارشناسی تحصیلاتش را شروع کرده بود که ناتوانی های حرکتی و زمین خوردن های پی در پی به تدریج در وی بروز یافت و تماما در منزل ماند. اقامت او در منزل خانواده اش را نگران کرد و باعث شد که به او اصرار کنند زودتر به پزشک مراجعه نماید.اما او قبل از آنکه به پزشک متخصص مراجعه نماید، در یکی از همان مهمان هایی شرکت کرد که به مناسبت سال نو ترتیب داده شده بودند و در آنجا بود که با همسر آینده اش یعنی جین وایلد ملاقات کرد.وی یک سال بعد 21 ساله شد و کمی بعد برای انجام پاره ای آزمایشات به مدت دو هفته بستری شد. تشخیص پزشکان اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی یا ALS بود؛ نوعی بیماری عصبی که منجر می گردد مبتلایان به آن کنترل ماهیچه های اختیاری خود را از دست بدهند و پزشکان به او اعلام کردند که احتمالا تنها چند سال دیگر زنده خواهد ماند.

هاوکینگ از شنیدن آن خبر به شدت شگفت زده بود که در همان بازه زمانی دو هفته ای، هاوکینگ از نزدیک شاهد مرگ یک بیمار مبتلا به سرطان خون بود.این اتفاق باعث شد که هاوکینگ دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی پیدا کند و کم کم تصمیمش را برای ازدواج با جین بگیرد. طولی نکشید که آنها با یکدیگر نامزد شدند و خودش می گوید، این اتفاق خوب امیدش به زندگی را افزایش داد و بهانه ای برای زندگی کردن به او داد.

تدوین نظریه هستی بی پایان

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دستاوردهای هاوکینگ ارائه نظریه بدون مرز بودن هستی در سال 1983 میلادی بود.در این سال، هاوکینگ و هارتل برای درک ماهیت و شکل هستی مفاهیم مکانیک کوانتومی (مطالعه رفتار ذرات میکروسکوپی) را با نسبیت عام (نظریه های اینشتین در مورد گرانش و تاثیر جرم بر فضا) ترکیب کردند تا نشان دهند که جهان موجودیت در برگیرنده است که هیچ مرزی ندارد.او برای آنکه درک نظریه اش را ساده تر نماید، از مردم می خواهد که هستی را همچون سطح زمین در نظر بگیرند. زمین شکلی کروی دارد و به همین خاطر، شما می توانید در هر مسیر و جهتی که می خواهید روی آن حرکت نمایید و هیچگاه به کنج یا لبه ای که بشود گفت زمین در آن به انتها می رسد نخواهید رسید.اما یک تفاوت عمده این است که سطح زمین دو بعدی است (هرچند که خود زمین سه بعدی است اما پوسته و سطح آن دو بعدی محسوب می شود) در حالی که هستی چهار بعدی است.

دریافت جوایز مختلف

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

هاوکینگ در مطالعات و تحقیقات خود در رشته فیزیک، موفق به دریافت جوایز قابل توجهی شد: در سال 1974 میلادی، او از سوی آکادمی سلطنتی علوم لندن لوح تقدیر دریافت کرد و یک سال بعد، پاپ پل ششم مدال طلای علوم را به وی اهدا نمود. وی همچنین جایزه آلبرت اینشتین و مدال Hughes را از سوی آکادمی سلطنتی لندن دریافت کرد.

هاوکینگ در سال 1979 میلادی، آنقدر جایگاه خودر ا در دنیای آکادمیک تثبیت کرده بود که کرسی Lucasian را دریافت کرد و به عنوان پروفسور ریاضیات دانشگاه کمبریج انگلستان برگزیده گردید و طی سی سال بعد نیز این جایگاه را همچنان به خود اختصاص داد.این کرسی در سال 1663 میلادی ایجاد گردید و دومین شخصی که آن را دریافت کرد کسی نبود جز اسحاق نیوتن.

در دهه 1980 میلادی، هاوکینگ عنوان فرماندهی امپراطوری بریتانیا را دریافت کرد و در سال 2009 میلادی نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، به صورت افتخاری مدال ریاست جمهوری آزادی را به وی اعطا کرد.

 مولف کتابی برای کودکان

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

اما یکی از عجیب ترین حقایق درمورد هاوکینگ این است که وی در رزومه کاری اش عنوان مولف کتاب کودک را دارد. در سال 2007 میلادی، هاوکینگ و دخترش لوسی هاوکینگ، با همکاری هم کتابی تحت عنوان «کلید مخفی جرج به هستی» را نوشتند.

این کتاب نسخه اولیه از سه جلد کتابی بود که در ادامه تحت عنوان ماجراهای جرج منتشر شد و جلد دوم آن در سال 2009 با نام «جرج در پی گنجینه عظیم کیهانی» به چاپ رسید.

باور به وجود حیات فرا زمینی

در جریان جشنی که به مناسبت پنجاه سالگی تاسیس ناسا در سال 2008 برگزار گردید، از هاوکینگ دعوت شد که در این مراسم سخنرانی کند و آنجا بود که او نظراتش را در مورد وجود حیات فرازمینی مطرح کرد. وی اعلام داشت که با در نظر داشتن فراخ بودن عالم هستی، احتمال می رود که گونه اولیه ای از حیات فرازمینی وجود داشته باشد و امکان وجود حیات هوشمند کاملا محتمل است. هاوکینگ گفت: حیات اولیه بسیار متداول است و حیات هوشمند نادر. وی در ادامه با بهره گیری از همان شوخ طبیعی شناخته شده اش گفت: البته ممکن است برخی اظهار کنند که این نوع حیات هنوز هم روی زمین رخ نداده. اما انسان باید در مقابل حیات فرازمینی بسیار محتاط عمل کند چراکه این نوع، مبتنی بر DNA نخواهد بود و انسان هم در برابر بیماری ها مقاوم نیست.

پرواز در جاذبه صفر برای حفظ نژاد انسان

حقایقی جالب در خصوص استیون هاوکینگ

در سال 2007 میلادی، هاوکینگ 65 ساله موفق شد به لطف شرکتی به نام Zero Gravity پرواز در جاذبه صفر را تجربه کند و بدون ویلچر خود در هوا شناور شود. در جریان این تجربه، مسافران سوار یک هواپیما می شوند و به خاطر صعود و نزول های یکباره آن می توانند بی وزنی را برای بازه های زمانی 25 ثانیه ای تجربه نمایند.هاوکینگ که توانسته بود برای نخستین بار در چهل سال اخیر از صندلی چرخدارش رها شود حتی توانست حرکات اکروباتیک را از خود به نمایش بگذارد و در ادامه یکی از بلیط های شرکت ویرجین گالاکتیک را خریداری کرد و پروازی به زیر مدار زمین داشت.

اما شاید جالب ترین موضوع در مورد هاوکینگ کارهایی که موفق به انجامشان شده نیست بلکه علت موفقیت او در انجام آنهاست. وقتی از او سوال شد که چرا دست به این کارها می زند از تمایلش برای سفر به فضا گفت اما دلایلش برای انجام آن سفرها و پشتیبانی از سفرهای فضایی عمیق تر از این بود.هاوکینگ که از گرم شدن بیش از اندازه زمین و شروع جنگ هسته ای در این دنیا بیم دارد، اظهار داشت که آینده نژاد بشری (البته اگر قرار باشد که دوام بیاورد) در خارج از این کره ادامه می آورد.

او از ماموریت های اکتشافاتی شرکت های خصوصی در فضا حمایت می کند و امیدوار است روزی برسد که توریسم فضایی برای عموم مردم تحقق پیدا کند. وی امیدوار است که بشر بتواند به سیارات دیگر سفر کرده و از منابع موجود در آنها برای بقا بهره بگیرد.

کد خبر 92268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha