تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان به جای انحصارطلبی یک برند +تصاویر

پرشین خودرو: قطعه سازان و خودروسازان داخلی به منظور کمک به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، بر روی تشکیل کنسرسیوم قطعه سازان برای خرید سهام خودروسازان هم نظر هستند.

فرهاد به نیا در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب گفت: گردهمایی پایان سال96 قطعه سازان کشور و مجمع سالانه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با حضور ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و عضو ناظر شورای رقابت، اصغر خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر صنعت، هاشمم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو، محسن جهرودی مدیرعامل سایپا، و مدیران عامل شرکت های ساپکو و سازه گستر سایپا، و همچنین اعضای هیات مدیره و 300 قطعه ساز داخلی برگزار شد.
به گفته وی، مطالب و موضوعاتی که در مجمع امسال مطرح شد، بسیار کلیدی و جالب بود. بطوریکه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بارها از قطعه سازان درخواست کرد که به تکنولوژی روز تولید، خود را مجهز کنند تا برای ورود خودروهای جدید آماده شوند. مهندس یکه زارع به روز شدن قطعه سازان در زمینه های مختلف را مهم و ضروری دانست و سال 97 را سالی سخت برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور پیش بینی کرد.
به نیا، با اشاره به افزایش قیمت ارز و مشکل گرانی مواد اولیه که در صحبت های مهندس یکه زارع نیز به آن اشاره شده بود، افزود: مدیرعامل ایران خودرو همچنین برای افزایش قیمت قطعات تا 15 درصد، موافقت خود را اعلام کرد در حالی که نظر قطعه سازان افزایش قیمت تا 35 درصد قیمت فعلی بود اما مهندس یکه زارع برای همین افزایش 15 درصدی نیز خبر از گران شدن خودرو پس از اعمال قیمت های جدید قطعات داد.
سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران با تقدیر از نظرات مدیرعامل ایران خودرو در خصوص مباحث مربوط به صنعت قطعه سازی تصریح کرد: آقای یکه زارع از قطعه سازان خواست تا در فیلد کاری خود، کارشان را توسعه دهند و دنبال ورود به حوزه کاری سایرین نباشند که این مهم مورد نظر اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز هست.
وی اضافه کرد: یکی از مباحث خوبی که در این مجمع توسط میهمانان مطرح شد، تشکیل کنسرسیوم قطعه سازی برای خرید سهام خودروسازان بود که این موضوع نیز جز دغدغه های صنعت قطعه سازی کشور است.
به نیا اظهار داشت: ما بر این باوریم که نباید فقط چند قطعه سازی مشخص بتوانند برای صنعت خودرو و قطعه سازی تصمیم گیری کنند و باید با تشکیل کنسرسیوم های مختلف و متشکل از تمام قطعه سازان توانمند داخلی، در صنعت خودرو تاثیر گذار باشیم.
وی در خصوص سخنان سایر میهمانان مجمع سالانه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از جمله مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: مهندس جهرودی با قبول این موضوع که در پرداخت های قطعه سازان تاخیر بسیاری صورت گرفته است از مشکلات سایپا و ضرر ده بودن این مجموعه خودروسازی سخن گفت و از تصمیمات جدید مدیریتی برای رفع این معضلات خبر داد.
سخنگوی انجمن قطعه سازان متذکر شد: البته مدیرعامل سایپا به این مطلب نیز اشاره کرد که انتشار اوراق مشاركت 5هزار میلیاد ریالی سایپا می تواند بخشی از مطالبات قطعه سازان را برطرف كند.
به نیا ادامه داد: مدیران عامل دو قطب خودروسازی کشور با حمایت از تشکیل کنسرسیوم قطعه سازی برای خرید سهام خودروسازان از برنامه ریزی برای پرداخت های زیر 4 ماه به قطعه سازان خبر دادند که این مهم با شرایط موجود در وهله اول در ایران خودرو و سپس در سایپا محقق می شود.
وی در خصوص انتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از قطعه سازان در این گردهمایی نیز اذعان کرد: آقای ملکی که عضو ناظر شورای رقابت نیز می باشد از این موضوع که شرایط و خواسته های قطعه سازان به شورای رقابت منعکس نمی شود انتقاد کرد و این مهم را دلیل رفع نشدن معضلات این حوزه دانست.
به نیا تاکید کرد: در کل، مجمع سالانه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور با حضور افراد ذینفع و بیش از 300 عضو این انجمن به خوبی برگزار شد و خودروسازان و قطعه سازان گلایه ها و نظرات خود را در فضایی دور از تنش و با آرامش بیان کردند که این مهم، بسیار برای اعضای هیات مدیره انجمن ارزشمند و حیاتی بود چراکه قطعه سازان از شرایط حال و حاضر صنعت قطعه سازی و پرداخت های خودروسازان راضی نیستند و این هم کلام شدن مقداری از تنش های موجود را با هدف جبران کاستی ها و حرکت روبه جلوی صنعت خودروسازی، کاهش داد.

 

 

 

سید مرتضی مرتضوی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

 

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

 

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

 

اصغر خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت

 

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو

 

محسن جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

 

حسین نجاری مدیرعامل ساپکو

 

معصوم نجفیان مدیرعامل سازه گستر سایپا

 

کد خبر 92316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha