حذف گری مارکت ها از بازار واردات خودرو به معنای انحصاراست

پرشین خودرو: چند روز پیش هیئت دولت در حالی رای به حذف گری مارکت ها داد که این مصوبه مغایر با نص صریح قانون اساسی است.

به گزارش پرشین خودرو، هیئت وزیران در جلسه ۲۰ اسفند ماه ۹۶ در قالب «اصلاحیه آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو» حذف غیر نمایندگی‌های خودرو را به وزارت اقتصاد و وزارت صنعت ابلاغ کرد. این در حالی است که این مصوبه مخالف نص صریح قانون است.

طبق ماده ۵۲ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷/۰۳/۲۵ که عبارت است از: «هرگونه کمک و اعطاء امتیاز دولتی(ریالی، ارزی، اعتباری، معافیت، تخفیف، ترجیح، اطلاعات یا مشابه آن)، به صورت تبعیض آمیز به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع است.»

اگر سیاستی از سوی دولت منجر به ایجاد انحصار یا تبعیض برای یک یا چند بنگاه شود، غیرقانونی و ممنوع می باشد. حذف گری مارکت ها از بازار واردات خودرو، به معنای محدود و انحصاری کردن بازار واردات خودرو به نفع چند شرکت محدود است.

لازم به ذکر است که حدود ۵۰ درصد از بازار خودروهای وارداتی در اختیار شرکت های گری مارکت است. لذا با اقدام غیرقانونی دولت این سوال مطرح است که با حذف این شرکت ها منافع چه کسانی تامین خواهد شد و پشت پرده این مصوبه چیست؟ براین اساس این انتظار می رود که نهادهای نظارتی در خصوص این مصوبه ورود کنند و ضمن بررسی موضوع اجازه ایجاد رانت و انحصار برای عده ای خاص را ندهند.

کد خبر 92366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساشا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 0
    گل و بلبل