تولید بنزین یورو به 50 میلیون لیتر می‌رسد

پرشین خودرو: موسوی خواه گفت: ما در این زمان علی‌رغم غیرقانونی بودن در جایگاه‌ها در ظروف 10 و 20 لیتری بنزین به خودروداران به صورت رایگان توزیع کردیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایلنا، محمدرضا موسوی‌خواه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با توزیع 230 میلیون لیتر انواع فرآورده نقش مهمی را در عرصه اقتصاد و صنعت ایفا می‌کند، اظهار داشت: ما در تابستان سال جاری به دلیل تعمیر خطوط گاز یک میلیارد لیتر در نیروگاه‌ها مصرف فرآورده داشتیم و با وجود اینکه زلزله‌های متمادی و مستمر در تهران و کرمانشاه را داشتیم توانستیم سوخت را به طور مستمر تامین کنیم به نحوی که ظرف 24 ساعت 28 میلیون لیتر در تهران توزیع سوخت داشتیم و این در حالی است که کل میزان سوخت ارسالی به کشور 108 میلیون لیتر بوده است، مضاف بر اینکه سوخت‌رسانی کار آسانی نبود و نفتکش‌های ما مجبور شدند 12 ساعت در مسیر جایگاه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه زمان بارش‌های برف و باران نیز که تعداد زیادی از استان‌ها درگیر شده بودند شرکت پخش عملکرد خوبی داشته است، تصریح کرد: ما در این زمان علی‌رغم غیرقانونی بودن در جایگاه‌ها در ظروف 10 و 20 لیتری بنزین به خودروداران به صورت رایگان توزیع کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طی این مدت با توجه به پرداخت هدفمندی‌ها تامین نقدینگی با سختی و کارمزدها و کرایه حمل با تاخیر انجام می‌شد افزود: اما با مصوبه شرکت پالایش پرداخت‌ها به روز می‌شود و مطالبات گذشته حمل و نقل نیز از فردا پرداخت و از ابتدای سال 97 نیز پرداخت‌ها بدون وقفه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات سال 96 شرکت ملی پخش توضیح داد: از جمله اقدامات ما هوش مصنوعی در سامانه و حذف دخالت نیروی انسانی بود که اقدامی شایسته بوده که به این ترتیب نیاز به کاربر نخواهیم داشت و تمام اطلاعات از طریق سیستم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای خدمات‌دهی نوروزی تمامی جایگاه‌ها تجهیز شده و 200 گروه نظارتی تشکیل شده و از ابتدای اسفندماه بازدیدها آغاز شده و از امروز نیز گروه‌های نظارتی ویژه اعزام شده و بر وضعیت جایگاه‌ها و کیفیت فرآورده، عرضه خدمات، طرح تکریم، مقادیر و کمیت سیستم‌های توزیع فرآورده و همچنین موجودی جایگاه‌ها نظارت می‌شود تا از نظر سوخت‌رسانی مشکلی نباشد.

وی با بیان اینکه موجودی ذخایر ما بیش از نیاز است و کمبود و دغدغه‌ای نداریم، گفت: ناوگان و کشیک حمل و نقل آمادگی لازم را دارند و در تمامی شرکت‌ها و مناطق بازدیدها انجام می‌شود؛ ضمن اینکه سامانه 09627 به صورت شبانه‌روزی تا پایان 20 فروردین‌ماه پاسخگوی مردم است و تمامی مشکلات مربوط به عرضه فرآورده را رسیدگی می‌کند و مردم در واقع به جایگاه‌ها امتیاز خواهند داد.

وی از دیگر اقدامات سال 96 را حذف کالابرگ کاغذی در نفت سفید عنوان کرد و افزود: این پروژه در چند استان به صورت پایلوت انجام شده و در سال 97 در کل کشور جاری می‌شود یعنی متقاضیان با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار سهمیه نفت سفید خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان حذف ارتباط نیروی انسانی با هوشمند شدن سیستم‌های موجود یادآور شد: از دیگر اقدامات ما در سال 96 استفاده از سازمان جغرافیایی ارتش است و به این ترتیب هزینه‌های حمل و نقل کاهش خواهد یافت.

وی آیین‌نامه تخلفات فروش فرآورده را نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال 96 برشمرد و افزود: تعدیل کارمزدهای CNG نیز از دیگر اقدامات ما بوده که مصوبه آن ابلاغ شده و به این ترتیب با افزایش 28 درصدی (40 تومان ) نرخ CNG را خواهیم داشت.


رشد 8.1 درصدی مصرف بنزین در سال 96
 

موسوی‌خواه در ادامه به رشد مصرف بنزین در سال جاری اشاره و اظهار داشت: ما در سال جاری علی‌رغم اینکه پیش‌بینی کرده بودیم مصرف بنزین 6.5 درصد رشد داشته باشد اما میزان مصرف 8.1 درصد رشد داشته است یعنی میزان مصرف روزانه تا 21 اسفند 8.3 میلیون لیتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تولید و واردات خودروها رشد مصرف بنزین در سال 97، 8.8 تا 9 درصد باشد. (87 میلیون و 800 هزار لیتر میانگین مصرف روزانه سال 97).

وی با بیان اینکه توزیع بنزین سوپر از 3.3 میلیون به 3.7 میلیون لیتر رسیده است، گفت: در سال جاری میزان تولید این نوع بنزین 12 درصد رشد داشته است و برای سال 97 پیش می‌شود که 20 درصد رشد داشته و به 4.5 تا 5 میلیون لیتر برسد.

رقم مصرف بنزین تا روزهای آینده به 100 میلیون لیتر می رسد

موسوی‌خواه پیش‌بینی کرد: میزان مصرف بنزین طی روزهای باقیمانده تا پایان سال 96 به 100 میلیون لیتر برسد. ضمن اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش تعداد مسافرت‌های خارجی و افزایش سفرهای داخلی میزان مصرف بنزین افزایش خواهد یافت.

کاهش مصرف نفت گاز

وی با اشاره به میزان مصرف نفت گاز نیروگاهی اظهار داشت: سال گذشته رقم مصرف نفت‌‍گاز در نیروگاه‌ها 80.4 میلیون لیتر بوده که امسال به 82.7 میلیون لیتر رسیده است و در بخش غیرنیروگاهی نیز چهار درصد رشد داشته‌ایم البته در بخش نیروگاهی با کاهش مصرف مواجه بودیم و برای سال 97 نیز پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش تولید گاز میزان مصرف نفت گاز کاهش یابد.

پیش بینی کاهش 10 درصدی نفت سفید در سال 97
 

وی با اشاره به اینکه در سال 97 پیش‌بینی رشد پنج درصدی سوخت در بخش حمل و نقل را داریم، گفت: در مصرف نفت سفید نیز 9 درصد کاهش مصرف داشته‌ایم و از 8.4 میلیون لیتر به 7.6 میلیون لیتر رسیده‌ایم و برای سال آینده نیز با توجه به توسعه گازرسانی و سیستم‌های هوشمند بیش از 10 درصد کاهش خواهیم داشت که معادل هفت میلیون لیتر است.

کاهش 10 درصدی مصرف نفت کوره
 

وی با اشاره به رشد چهار درصدی نفت کوره در سال جاری نسبت به سال 95 اظهار داشت: میزان مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما رقم ارسالی از 13.9 میلیون لیتر به 14.5 میلیون لیتر رسیده است و امیدواریم که در سال آینده نیز با توجه به حذف نفت کوره از نیروگاه‌ها کاهش جدی را در مصرف این فرآورده شاهد باشیم.


رقم مصرف سی ان جی به 30 میلیون متر مکعب می رسد
 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: میزان مصرف گاز مایع نیز یک درصد کاهش را شاهد بودیم و در مصرف CNG نیز با متوسط کارکرد 20 ساعت 56 میلیون متر مکعب ظرفیت و با 16 ساعت کارکرد 44 میلیون لیتر ظرفیت داریم که فقط 20 میلیون متر مکعب آن استفاده می‌شود و در سال 96 کمتر از یک درصد رشد داشته‌ایم با توجه به این موضوع کارگروهی تشکیل شده و تمهیداتی اندیشیده شده تا در تقاضا تحریک ایجاد شود هرچند خودروهای جدید کارخانه‌ای کمتر CNGسوز تولید می‌شود ضمن اینکه تفاوت قیمت بنزین و CNG نیز کم است و باعث عدم تمایل به مصرف این نوع سوخت شده است. در هر صورت امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال 97 رقم مصرف CNG به 30 میلیون متر مکعب برسد.

افزایش 10 درصدی مصرف سوخت هوایی
 

وی با بیان اینکه در سوخت هوایی 15 درصد رشد تولید و 10 درصد رشد مصرف داشته‌ایم، اظهار داشت: رقم تولید این نوع سوخت از 4.9 میلیون لیتر به 5.6 میلیون لیتر و میزان مصرف از 4.8 میلیون لیتر به 5.3 میلیون لیتر در سال جاری نسبت به سال 95 رسیده است و این در حالی است که تعداد پروازها از 223 پرواز در سال 95 به 242 هزار و 500 پرواز در سال 96 رسیده است.


بدهی ایرلاین‌ها به 680 میلیارد تومان رسید
 

وی به بدهی ایرلاین‌ها نیز اشاره کرد و گفت: رقم بدهی ایرلاین‌ها از 975 میلیارد تومان در ابتدای سال 96 به 680 میلیارد تومان رسیده است که ارقام بدهی‌ها به ترتیب 270، 58، 57 و 42 میلیارد تومان از چهار ایرلاین است.

وی همچنین گفت: در زمینه میزان دریافت سوخت پنج فرودگاه امام خمینی، مهرآباد، مشهد، شیراز و کیش به ترتیب رتبه اول تا پنجم را دارا هستند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه موجودی بنزین کشور مناسب است، اظهار داشت: میزان ذخیره نفت گاز دو برابر سال گذشته و نفت سفید و نفت کوره نیز در شرایط مناسبی قرار دارند.


کاهش 74 درصدی واردات بنزین طی سه ماه گذشته
 

وی با بیان اینکه ما در سال جاری در زمینه واردات بنزین رشد داشته‌ایم، گفت: نزدیک به 4.5 میلیارد لیتر (12.6 میلیون لیتر روزانه) واردات داشته‌ایم که رشد بیش از سه درصدی را تا دی‌ماه سال جاری رقم زده است. اما با وارد مدار شدن ستاره خلیج فارس در دی‌، بهمن و اسفند 74 درصد کاهش واردات داشته‌ایم.


کاهش صادرات نفت گاز و نفت کوره در سال جاری

وی با اشاره به اینکه با توجه به مصرف نیروگاه‌ها امسال در صادرات نفت گاز کاهش داشته‌ایم، افزود: رقم صادرات ما در این فرآورده از 12.1 میلیون لیتر به 7.1 میلیون لیتر رسیده است. رقم صادرات نفت کوره نیز از 45.3 میلیون لیتر به 44.7 میلیون لیتر کاهش داشته است.

56 میلیارد تومان صادرت فرآورده تا اسفند ماه
 

وی با بیان اینکه صادرات شرکت پخش امسال رسمی‌تر انجام می‌شود، در اسفندماه تا به امروز 56 میلیارد تومان صادرات زمینی فرآورده به کشورهای افغانستان، ارمنستان و همسایگان داشته‌ایم.

وی با اشاره به تعهد توزیع بنزین و نفت گاز یورو4 افزود: میزان توزیع این نوع سوخت با کیفیت 170 درصد بیشتر شده و مقرر است که تمامی مسیرهای مواصلاتی کشور با هماهنگی محیط زیست و راهداری فرآورده با استاندارد یورو4 توزیع شود؛ ضمن اینکه برای سال 97 در تمامی جایگاه‌ها توزیع یورو4 را خواهیم داشت. همچنین تفاهمنامه‌ای امضا می‌شود که در تمامی جایگاه‌های هشت کلانشهر کشور نمونه‌برداری دوره‌ای کیفیت بنزین انجام می‌شود.


تولید بنزین یورو به 50 میلیون لیتر می رسد
 

وی با بیان اینکه تولید بنزین موتور در سال جاری 18 درصد رشد داشته‌ایم، افزود: در حال حاضر 77.4 میلیون لیتر تولید بنزین داریم که از 66.4 میلیون لیتر تا ابتدای آذرماه به 77.4 میلیون لیتر رسیده است. همچنین تا آذرماه 24 میلیون لیتر تولید بنزین یورو داشته‌ایم که این رقم تاکنون به 29 میلیون لیتر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که با به مدار آمدن فاز 2 ستاره خلیج فارس رقم تولید بنزین یورو به 50 میلیون لیتر برسد.


30 آذر ماه بیشترین رقم مصرف بنزین در سال 96
 

وی با اشاره به رکوردهای مصرف بنزین طی سه سال گذشته اظهار داشت: بیشترین مصرف بنزین روزانه در 5 خردادماه 94، 109.5 میلیون لیتر و به دلیل حذف کارت سوخت بوده است. در سال 95 رکورد مصرف بنزین مربوط به 12 فروردین و رقم مصرف آن 105.9 درصد و رکورد مصرف سال 96 نیز در 30آذرماه و رقم آن 108.1 میلیون لیتر بوده است.

کد خبر 92385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha