کد خبر 92447
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵

پرشین خودرو: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی ها و سفرها باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی ها و سفرها باشند.

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن، به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم سفر می كنند كه از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتار های غذایی رخ می‌دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می‌تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

وی بیان داشت: درمصرف شیرنی و آجیل اعتدال را رعایت كنید. درایام نوروز و حتی در طول سفر های نوروزی مصرف شیرینی، شكلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زیادی كالری وارد بدن می شود كه نتیجه آن چاقی و اضافه وزن است. با رعایت نكاتی می توان هم از خوردن شیرنی و آجیل لذت برد و هم مشكلات سلامتی بدلیل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اینكه بجای شیرینی های بزرگ حاوی مربا، ‍‍ژله و خامه، از شیرینی های ساده و خشك در اندازه کوچک كه كالری كمتری دارند استفاده كنید. مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند. همچنین باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را مختل می کند.

اضافه وزن و چاقی در اثر مصرف زیاد آجیل

عبداللهی گفت: آجیل ها شامل انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادم زمینی و انواع تخمه ها ضمن اینكه دارای ارزش غذایی هستند، اما توجه داشته باشید كه مقدار زیادی چربی هم دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی بشود. 100 گرم بادام، پسته و یا تخمه در حدود 600-500 كالری وارد بدن می كند كه معادل مصرف سه كفگیر پلو است.

وی افزود: بنابر این در ایام نوروز و در طی سفر كه معمولا خوردن آجیل رایج است، باید مصرف غذا های نشاسته ای مثل نان، برنج و ماكارونی، سیب زمینی و غذاهای چرب و سرخ شده را كاهش داد كه با افزایش كالری دریافتی و چاقی مواجه نشوید .

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان داشت: مصرف زیاد نمک مهمترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است بجای آجیل های شور و پرنمک از آجیل كم نمك و یا بدون نمک استفاده شود.

وی از مردم خواست مصرف سبزی ها را درایام نوروز فراموش نكنند و گفت: معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی مصرف سبزی ها كه از گروه های غذای اصلی هستند، كمتر می‌شود. سبزی ها بعلت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند. علاوه بر آن فیبر موجود در سبزی ها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند. در ایام نوروز معمولا در میهمانی ها غذاهای چرب و سرخ شده مصرف می شوند. با مصرف سبزی ها و سالاد همراه با غذا میزان جذب چربی غذا كاهش می یابد.

در مصرف میوه زیاده‌روی نکنید

وی ادامه داد: میوه مصرف كنید ولی زیاده روی نكنید. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نمی ‌کند. ارزش‌ غذایی میوه ها شبیه سبزی هاست و این گروه نیز ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می كنند و با خاصیت آنتی اكسیدانی از بروز سرطانها پیشگیر ی می كنند. خواص و ارزش غذایی میوه ها به این معنی نیست كه هر چه بیشتر میوه بخوریم سالمتر خواهیم بود.

عبداللهی خاظرنشان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بدلیل محتوی بالای قند میوه ها منجر به چاقی می شود. مصرف روزانه 5-3 واحد میوه متوسط توصیه می شود. یك واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود 60 كالری انرژی دارد .

ضرورت مصرف شیر و لبنیات در سفرهای نوروزی
وی بیان داشت: مصرف شیر و سایر مواد لبنی را درسفر های نوروزی از یاد نبرید. معمولا مصرف شیر و سایر مواد لبنی در هنگام مسافرت محدود می شود. این گروه از مواد غذایی منبع عمده تامین كلسیم و فسفر هستند و بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن را علاوه بر ویتامین های گروه B تامین می كنند. نكات زیر برای استفاده صحیح از این گروه غذایی مهم در ایام سفر ها حائز اهمیت است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت این نکات را چنین توضیح داد: درطول سفر از شیر های استریل شده ( فرادما) كه ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود. این نوع از شیر ها قبل از باز شده درب آنها نیازی به یخچال ندارند ولی پس از باز شدن حتما باید در محیط خنك ( مثلا فلاسك اسفنجی حاوی یخ ) نگهداری شوند و سریعا مصرف شوند.

وی افزود: از مصرف شیر محلی كه پاستوریزه نشده است ، خودداری شود. مصرف شیرخام و پاستوریزه نشده خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد. همچنین حتما از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده كنید.

عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده های غذایی در طول سفر از ماست پاستوریزه كم چرب استفاده كنید كه هم كلسیم بدنتان تامین شود و هم خطر عفونت های روده ای دراثر مصرف غذای آلوده كمتر شود. در میهمانی های نوروزی و در طول سفر بجای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالمتر مثل دوغ بدون گاز وكم نمك وبخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده كنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: به خاطر داشته باشید كه با آشامیدن یك لیوان نوشابه گازدار درحدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن خود می كنید كه ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوكی استخوان را بدنبال دارد.

کد خبر 92447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha