افزایش دوربین های کنترل سرعت سیار در نوروز

پرشین خودرو: رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، از افزایش ۴۰ دوربین کنترل سرعت سیار در ایام نوروز خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ چندی پیش در شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ترافیک عجیب تهران گفت: یکی از چالش‌های اساسی مدیریت کلانشهرها بحث ترافیک است. مردم هر روز با این مساله مواجهند و بر اساس آن مدیریت شهری را قضاوت می‌کنند. تهران علاوه بر مشکلات جمعیتی خود، به علت اینکه مرکز کشور است با تقاضای زیادی برای سفر مواجه است که این تقاضا به‌صورت تزایدی در چند سال گذشته افزایش یافته است.

مهماندار در همین رابطه اضافه کرد: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل ۴ میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و این را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که به‌صورت شناور در تهران تردد می‌کنند. اولین چیزی نیز که گردشگران راجع به توسعه یافتگی یک شهر قضاوت می‌کنند ترافیک آن است.

وی در رابطه با ترافیک شهر تهران آمارهای مختلفی ارائه کرد: وضعیت تهران به این صورت است که بیش از ۹ میلیون جمعیت ساکن، ۳ میلیون جمعیت شناور و ۲۰ میلیون سفر روزانه دارد. این شهر ۵۷۰۰ تقاطع دارد که تنها ۶۶۰ تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز ۸ برابر است.

با این حال یکی از ایامی که خیابان های تهران مجال نفس کشیدن می یابند، نوروز است. یعنی زمانی که بیشتر ساکنان تهران به زادگاه اصلی شان باز می گردند یا بار سفر می بندند. سردار مهماندار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نوروز، حضور پررنگ پلیس، حضور گردشگران و تخلفات احتمالی صحبت کرده است که می خوانید.

ما امسال پیش از فرارسیدن نوروز با مانند هر سال با افزایش بار ترافیکی رو به رو بودیم و در پنجشنبه و جمعه آخر سال هم شاهد ترافیک در محورهای خروجی و بهشت زهرا بودیم. نمی شود برای این ترافیک کاری کرد؟

واقعیت این است که همان گونه که قبلا هم گفتم تهران را نمی‌توان با ابزارهای سنتی اداره کرد. اینکه با پرسنل بخواهیم تهران را اداره کنیم قابل قبول نیست و باید از IT و سامانه‌ها استفاده کنیم. تمامی معابر تهران باید تجهیز به سیستم‌های الکترونیکی شود. ما نیازمند این هستیم که تعداد خودروهای تک‌سرنشین در شهر تهران کاهش پیدا کند. هر کس هر زمانی که بخواهد وارد تهران می‌شود و ظرفیت‌های فعلی پاسخگو نیست بنابراین باید از محدودیت های جدیدی استفاده کرد و باید به سمت دریافت عوارض پیش برویم.باید تمامی دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا نسبت به کاهش ترافیک در شهر تهران اقدام شود. باید یکسری اصلاحات هندسی نیز در تهران انجام شود تا به روان‌سازی ترافیک کمک کند.

در مورد ترافیک بهشت زهرا هم ما متاسفانه یک مرکز بزرگ آرامستان بیشتر نداریم و اکثریت قریب به اتفاق دفن ها در بهشت زهراست و هر سال تعداد متوفیان افزایش می یابد و لذا هر سال تعداد مراجعه ما افزایش می یابد. بستگان درگذشتگان قدیمی هم پنجشنبه و جمعه آخر سال می آیند لذا طبیعی است این ترافیک ها. همین که با گره ترافیکی رو به رو نشوند و داخل بهشت زهرا رفتند و زیارت اهل قبور را انجام دادند کار بزرگی به لحاظ ترافیکی بود و کار تحت مدیریت و کنترل است. هنر کار این است که گره نداشته باشیم که این اتفاق افتاده است.

یکی از ایامی که ترافیک در تهران کاهش می یابد نوروز است؛ مهمترین مشکلات ترافیکی در این ایام چیست؟

باز تاکید می کنم که پلیس در تعطیلات نوروز هم مثل همه ایام سال برنامه های متعدد دارد. تعطیلات نوروز با توجه اینکه بار ترافیکی بزرگراه ها کم و سبک تر می شود بحث کنترل سرعت و کنترل رفتارهای پرخطر را داریم. همه همکاران من در آماده باش کامل هستند. ضمن اینکه در تمام معابر و بویژه نقاط گردشگری مانند برج میلاد، میدان آزادی، پارک آب و آتش و جاهای دیدنی که مرکز مراجعه است، این تعدد نیروها و برنامه های ما بیشتر است.

چند سالی است تهران مرکز گردشگری شده و خیلی ها از شهرستان ها می آیند و ما الزاما باید در تمام سطح شهر و بویژه این مناطق آمادگی لازم را داشته باشیم تا خدمات لازم را ارائه بدهیم و شاهد بروز حادثه نباشیم.

این حضور به حدی رسیده که شاهد ترافیک نوروزی در تهران باشیم؟

شهرستانی ها که می آیند با توجه به اینکه خیلی شهر را نمی شناسند توقف در لاین های پر خطر، اشتباه رفتن ها و دنده عقب گرفتن ها می تواند ترافیک و خطرات متعدد ایجاد کند؛ توصیه می کنم از نقشه های شهرداری و پلیس که در ورودی های شهر توزیع می شود استفاده شود یا از اپ های رهیاب بهره ببرند تا انشاءالله باعث تشدید بار یا به خطر انداختن خودشان و دیگران نشوند. ترافیک نوروزی در تهران روان است و مشکل خاصی نیست.

بیشترین تخلفات یا سوانح نوروزی تهران را چه مواردی تشکیل می دهد؟

تصادفات برای ما در ایام نوروز بسیار مهم است؛ ضمن اینکه مشکل اصلی در ایام نوروز افزایش سرعت است. ما در تهران در ۴۰ نقطه شهر جدا از دوربین های کنترل سرعت که به صورت ثابت وجود دارد به صورت سیار دوربین ها را اضافه کردیم. بحث رفتارهای پرخطر و سرعت غیرمجاز موضوع اصلی ما در ایام نوروز است.

خود شما در ایام نوروز تهران هستید؟

همان طور که گفتم ما برای این ایام در آماده باش هستیم و برنامه های ویژه داریم. فعلا که در تهران هستیم و در این ایام هم خواهیم بود.

کد خبر 92517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha